2025-03-21, 17:56
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Hur kunde detta vara möjligt? Fanns det inga legitimerade lärare tillgängliga? Skollagen säger att olegitimerade ej får sätta betyg självständigt.

Nej, för ca 10 år sedan var det i alla fall där jag jobbade stor brist på legitimerade lärare. Det största problemet var när folk väldigt plötsligt försvann från sin position, t.ex. lång sjukskrivning eller helt plötsligt sa upp sig och man snabbt som fan behövde någon för början av terminen.
Jag är ganska säker på betygen jag satte kontrollerades ordentligt av rektorn och säkert någon behörig lärare.
Citera
2025-03-21, 17:57
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Nej, för ca 10 år sedan var det i alla fall där jag jobbade stor brist på legitimerade lärare. Det största problemet var när folk väldigt plötsligt försvann från sin position, t.ex. lång sjukskrivning eller helt plötsligt sa upp sig och man snabbt som fan behövde någon för början av terminen.
Jag är ganska säker på betygen jag satte kontrollerades ordentligt av rektorn och säkert någon behörig lärare.

Var det slutbetyg eller betyg på prov?
Citera
2025-03-21, 17:57
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du undervisade i vad, om man får fråga?

Historia, samt en termin hemkunskap
Citera
2025-03-21, 17:59
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Var det slutbetyg eller betyg på prov?

Slutbetyg, hade inte svarat om det gällde betygsätta enstaka prov för det gör vikarier hela tiden.
Citera
2025-03-21, 18:28
Medlem
InnesIs avatar
En person med lärarlegitimation får sätta beyg även i ämnen denne inte är behörig i om man undervisar i ämnet i fråga.

En oberhörig lärare får undervisa i svensk skola men får inte sätta betyg. I praktiken betyder det att den oberhörige lärare rapporterar in betygsnivå för varje elev till administrationen men att det är en behörig lärare som skriver under betygsdokumentet.
Citera
2025-03-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Historia, samt en termin hemkunskap

För tio år sedan kanske det var lite andra regler?
Citera
2025-03-21, 18:50
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
För tio år sedan kanske det var lite andra regler?

InnesI skrev ett inlägg som beskrev hur det fungerade, tror det var samma regler då som nu.
Citera
2025-03-21, 18:53
Avstängd
Citat:
Får en legitimerad lärare sätta betyg i ett ämne som hen inte är behörig i? Eller bryter det mot någon lag/regel?

Ja.
Citera
2025-03-21, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Nej, väldigt olagligt

Skriv ingenting om du inte kan någonting din pajas.
Citera
2025-03-21, 19:48
Medlem
Okej:

a) En legitimerad, men annars ämnesobehörig lärare får sätta betyg, men ej vara pedagogiskt ansvarig för undervisningen.

b) En ämnesbehörig, men olegitimerad lärare får EJ självständigt sätta betyg, men är pedagogiskt ansvarig över undervisningen.

c) En obehörig och olegitimerad lärare får varken vara ansvarig för undervisning eller betygsättning. Här ska den obehörige gå igenom allt material med en legitimerad lärare.

d) Om två legitimerade lärare är oense får rektor beslut om betyg.

Undantag gäller för yrkeslärare och lärare i modersmål.

Allt finns i klartext i skollagen (som ingen läser)
Citera
2025-03-21, 20:31
Medlem
Ja, det går dom göra.
Citera
2025-03-21, 22:57
Avstängd
Nej måste göras i samråd med behörig lärare i aktuella ämnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto