Citat:
Ursprungligen postat av
TurretWithHatch
Man sålde ju inte ut försvaret. Det avvecklades som ett svar på en lång fredstid sedan andra världskriget där Sverige inte ens var engagerat, och Sverige levde väl i tron på att inget krig skulle kunna komma till Sverige alls framöver.
Det finns absolut en fördel med att folk ska ha ett eget beredskapslager hemma för åtminstone en vecka. Man kan nämligen utgå från att en anfallande part gärna siktar in sig på att förstöra statens beredskapslager. Vad jag vet så är inte dessa skyddsobjekt och hemligt lokaliserade men jag kan ha fel.
Jag håller med om att på det personliga planet så är det så klart bra att ha ett litet "beredskapslager" hemma så att att man man åtminstone klarar sig en vecka eller mer. Men signalen från politikerna är ju tydlig: ni får försöka klara er själva, vi hjälper inte till!
Beredskapslager finns överhuvudtaget inte längre. Fanns tidigare för bl.a. olja, bensin etc. i stora bergrum. Numera helt borta, bergrummen tomma och stängda, kanske sålda.
Beredskapslager för livsmedel och insatsvaror för industri och jordbruk. Helt borta.
Det som staten förlitar sig på är det som finns hos de privata företagen men även de har numera ganska små marginaler, det är "just-in-time"-filosofin som gäller, man har det som behövs för stunden och lagret befinner sig till stor del ute på vägarna för att snart levereras.