Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-21, 00:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Enligt DN artikel från 1998 så säger Mancini att varken han eller personalen på Bohemia blivit hörda av polisen. https://i.imgur.com/DwYkAwT.jpeg

Vem var det då som blev hörd på telefon, och som nämner de två kvinnorna från Grand?
Citera
2025-03-21, 00:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Vi vet ju att det var CP, identifierad av Palmes fru.

Varför blir den här tråden så lång, och fylld av konspirationsteorier?

Håll er till fakta, så blir allt glasklart.

Den identifikationen underkändes i rätten.
Citera
2025-03-21, 00:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Exakt,och eftersom Stefan G varken var inne på Bohemia eller för den delen kan förväxlas med Engström så återstår bara Skandiamannen som alternativ via sina uppträdanden i media såsom varit behjälplig vid livräddningsförsöket på Palme.

Med mycket stor sannolikhet så har mannen som kommit in på Bohemia kunnat identifieras via mediala framträdanden.Det finns inga som helst uppgifter som talar för att identifieringen skett direkt på mordkvällen..utan att detta istället kunnat göras via att uppgiftslämnaren sett mannen i media och därigenom kunnat uttala att han varit behjälplig vid livräddningsförsöket.

Identifiering av mannen har skett samtidigt som uppgift lämnats om att denne varit med och försökt rädda livet på Palme.
Det finns bara två personer det kan handla om här.Båda har framträtt i media..och vi vet med säkerhet att det inte handlar om Stefan G.

Det återstår bara Stig Engström.Ingen annan maskulin individ har i media framträtt såsom varandes behjälplig vid livräddningsförsöket annat än Stefan G och Stig Engström.
Identifiering av mannen som kommit in på Bohemia har med stor sannolikhet kunnat ske via mediauppgifter.Stig Engström framträdde åtminstone tre gånger i media såsom ha hjälpt till vid räddningsförsöket,innan uppgiften från Bohemia lämnas till Polisen.Någon annan alternativ individ till Stefan G och Stig E har aldrig sagt i media att denna hjälpt till vid räddningsförsök.

Stefan G var aldrig inne på Bohemia..så honom kan vi helt stryka.
Det återstår endast Stig Engström som kandidat.Det finns ingen annan överhuvudtaget.

Fast nu har Roerlig hittat en tredje kandidat, som gick över Sveavägen för att hjälpa till.

Det kan inte vara BP, förresten, som ryckte i benen och föreslog framstupa sidoläge?

Han kanske stillade intrycken med en stänkare på Bohemia därefter ...
Citera
2025-03-21, 00:27
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vem var det då som blev hörd på telefon, och som nämner de två kvinnorna från Grand?

Kanske en stamgäst på Bohemia, eller så minns Mancini fel.
Citera
2025-03-21, 00:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men vad tror Ahmed syftet är med konfrontationen? Att identifiera Jeppson?

Om han finns här jag kan säga till dig.

Fanns han med här?

Nehej, han inte.

Citat:
Så när Yvonne har sett en man på andra sidan gatan strax efter att de rundat hörnet är det ett rent antagande av Ström? Helt draget ur röven?

Nej, draget ur krimjourens missvisande referat (av det korta telefonförhöret med Jeppsson två timmar efter mordet).

Ströms förhör med Yvonne den 2 mars var inte förutsättningslöst. När Yvonne förhördes hade Jeppsson redan förhörts. Ström "visste" att "mannen försvunnit vidare nerför backen mot Regeringsgatan". Så hade krimjouren uppfattat att Jeppsson hade uppfattat Yvonne vid deras korta möte vid trappkrönet (som var "några sekunder" och så kort att de inte ens stannade). Enligt krimjourens missvisande referat av det tio minuter korta telefonförhöret med Jeppsson två timmar efter mordet.

Citat:
När hon beskriver en man med fladdrande rock som springer nedför gatan syftar hon på Engström på Tunnelgatan?

Jepp. Där var det också nedförsbacke.

Citat:
Ström kan inte ha sovit två timmar. Han har uppenbarligen aldrig vaknat.

Jodå, vaknat hade han. Särskilt utvilad var han nog inte.

Citat:
Och då har jag inte ens återkommit till dina idéer om den högst besynnerliga anledningen till varför Yvonne pekar ut David Bagares gata för den stackars Jeppsson. Språkförbistringen mellan dessa på krönet måste varit rent babylonisk.

Så babylonisk den kan bli när en onykter kvinna möter en främling några sekunder på ett trappkrön en sen vinterkväll i Stockholm.

Det var inte Horace Engdahl och Sture Allén som möttes en sommardag vid Stadsbiblioteket.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-21 kl. 01:00.
Citera
2025-03-21, 01:11
Medlem
Mycket intressant!

Citat:
En kall februarikväll mördades då Sveriges statsminister av en okänd person. Det har spekulerats mycket om vem eller vilka som kan ligga bakom mordet. Vapnet som användes vid mordet har diskuterats lika mycket om vem gärningspersonen är. Det har släppts en ny podd att lyssna på som tar upp just vapnet som användes vid mordet och det är så jag halkade in här på forumet.

https://friaordet.org/threads/mordet-pa-sveriges-statsminister-olof-palme-1986.1665/
Citera
2025-03-21, 01:14
Medlem
Citat:
Enligt DN artikel från 1998 så säger Mancini att varken han eller personalen på Bohemia blivit hörda av polisen. https://i.imgur.com/DwYkAwT.jpeg

Ska man vara sån säger Mancini att polisen aldrig kom och pratade med honom eller personalen. Han kan bortse från ett kortare telefonsamtal och ändå ha rätt i att intresset var svalt.

Tänker också att det lätt blir en sägning. Som när andra personer uttalat sig om polisens ointresse men som sen visat sig vara rätt grundligt hörda.
Citera
2025-03-21, 01:23
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ska man vara sån säger Mancini att polisen aldrig kom och pratade med honom eller personalen. Han kan bortse från ett kortare telefonsamtal och ändå ha rätt i att intresset var svalt.

Tänker också att det lätt blir en sägning. Som när andra personer uttalat sig om polisens ointresse men som sen visat sig vara rätt grundligt hörda.

Maskningarna av uppgiftslämnarens namn i EAD-83-2-A matchar inte Claudio Mancini. Längden stämmer inte.

Vidare tycker jag inte att följande citat av Mancini är särskilt tvetydigt:

”Ingen polis har pratat med mig, inte heller efter att du i ett email uppmärksammade dem på att ingen överhuvudtaget kontaktat oss sedan mordet.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/09/06/restaurangen-intill-mordplatsen-som-polisen-aldrig-kollade/

Maskningen stämmer inte, han förnekar att han blivit kontaktad. Det är knappast han.

Det kan vara en annan anställd eller stamkund på restaurangen som är uppgiftslämnare. Som först hörde av sig med tipset om mannen som liknade Palme, och sedan blev uppringd i ett uppföljande telefonförhör och då nämnde livräddaren i förbifarten. Den personen behöver inte nödvändigtvis ha nämnt det för Mancini.
Senast redigerad av Knattarna 2025-03-21 kl. 01:46.
Citera
2025-03-21, 02:01
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Maskningarna av uppgiftslämnarens namn i EAD-83-2-A matchar inte Claudio Mancini. Längden stämmer inte.

Vidare tycker jag inte att följande citat av Mancini är särskilt tvetydigt:

”Ingen polis har pratat med mig, inte heller efter att du i ett email uppmärksammade dem på att ingen överhuvudtaget kontaktat oss sedan mordet.”

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/09/06/restaurangen-intill-mordplatsen-som-polisen-aldrig-kollade/

Maskningen stämmer inte, han förnekar att han blivit kontaktad. Det är knappast han.

Det kan vara en annan anställd eller stamkund på restaurangen som är uppgiftslämnare. Som först hörde av sig med tipset om mannen som liknade Palme, och sedan blev uppringd i ett uppföljande telefonförhör och då nämnde livräddaren i förbifarten. Den personen behöver inte nödvändigtvis ha nämnt det för Mancini.

Petersson har säkert kollat att EAD83-2 var död och inte kunde förhöras. Samt hört Rolder och EAD83-1 (och deras manliga sällskap) om de såg Engström komma in på Bohemia (förhören hamnade kanske i ett annat uppslag).

Inte? Hoppsan! Då har inte Petersson försökt att komma runt Engström.

Claudio Mancini borde veta vem EAD83-2 är.

Sedan har vi ju den här damen och hennes sällskap. Som inte är hörda (så vitt jag vet).
Senast redigerad av Lebel 2025-03-21 kl. 02:18.
Citera
2025-03-21, 03:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Petersson har säkert kollat att EAD83-2 var död och inte kunde förhöras. Samt hört Rolder och EAD83-1 (och deras manliga sällskap) om de såg Engström komma in på Bohemia (förhören hamnade kanske i ett annat uppslag).

Inte? Hoppsan! Då har inte Petersson försökt att komma runt Engström.

Claudio Mancini borde veta vem EAD83-2 är.

Sedan har vi ju den här damen och hennes sällskap. Som inte är hörda (så vitt jag vet).

När det gäller att ”komma runt” saker håller väl Krister Petersson ungefär samma klass som den ryske kapten som råkade ramma en oljetanker i Nordsjön för några veckor sedan. Trots att oljetankern låg för ankar.

Claudio Mancini fäste sig också vid en specifik gäst som kom med Palmebeskedet strax efter mordet. Det hade varit intressant att få höra ett signalement på den gästen.

DN 980529:

…Claudio Mancini minns varje minut kring ögonblicket för skotten. Blosset han tog utanför dörren strax innan, den upphetsade gästen som kom med beskedet strax efter
Senast redigerad av Knattarna 2025-03-21 kl. 03:05.
Citera
2025-03-21, 06:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Jag har även varit i kontakt med Borgnäs om Bohemia. Han hade gjort en intervju med Mancini år 2022. Borgnäs svarade så här till mig när jag frågade honom om det förra året:

"När det gäller Mancini intervjuade jag honom för 2 år sedan om mordkvällen och han berättade då vad han mindes. Det handlade dels om journalisten Ritva Rönnberg som kom tillbaka från mordplatsen och ringde till sin redaktion om att Palme blivit skjuten (det är nog den upphetsade gästen du nämner) - dels om en äldre man som kort före mordet fick cigaretter av Mancini och därefter gav sig av i riktning mot mordplatsen. Han bör då ha sett mördaren fly, anser Mancini som också tror att det kan finnas ett polisförhör med honom.

Någon person som hade hjälpt till att försöka rädda Palme finns inte i Mancinis berättelse.

Han sa också att han aldrig blivit hörd av polisen. Däremot lämnade han för några år sen en detaljerad redogörelse för sina minnen från mordkvällen till journalisten Anders Hasselbohm som lovade att vidarebefordra den till utredarna."
Senast redigerad av HAARP 2025-03-21 kl. 06:54.
Citera
2025-03-21, 07:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag har även varit i kontakt med Borgnäs om Bohemia. Han hade gjort en intervju med Mancini år 2022. Borgnäs svarade så här till mig när jag frågade honom om det förra året:

"När det gäller Mancini intervjuade jag honom för 2 år sedan om mordkvällen och han berättade då vad han mindes. Det handlade dels om journalisten Ritva Rönnberg som kom tillbaka från mordplatsen och ringde till sin redaktion om att Palme blivit skjuten (det är nog den upphetsade gästen du nämner) - dels om en äldre man som kort före mordet fick cigaretter av Mancini och därefter gav sig av i riktning mot mordplatsen. Han bör då ha sett mördaren fly, anser Mancini som också tror att det kan finnas ett polisförhör med honom.

Någon person som hade hjälpt till att försöka rädda Palme finns inte i Mancinis berättelse.

Han sa också att han aldrig blivit hörd av polisen. Däremot lämnade han för några år sen en detaljerad redogörelse för sina minnen från mordkvällen till journalisten Anders Hasselbohm som lovade att vidarebefordra den till utredarna."

Det finns förstås ändå en chans till ett genombrott om Mancini kan identifiera uppgiftslämnaren i EAD83-2. Ovanstående referat av Borgnäs anser jag ger ytterligare stöd åt att det inte är Mancini som är UL. Men om man visar uppslaget för honom finns det en chans att han kan lista ut vem som ligger bakom.

Detta känner du förstås redan till, jag skriver det mest för överivriga SE-fantaster som annars kan dra förhastade slutsatser.
Senast redigerad av Knattarna 2025-03-21 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in