Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Men om man ska kora säsongens bästa åkare så är det väl bara den totala världscupen som är relevant mått?
Sitter och klurar på säsongens bästa distansåkare. Här handlar det i mitt fall inte om att åka många lopp, utan bara att försöka klura ut vem som lär vara bäst grundat på prestationer vi har fått se. Bästa sprinter blir Jonna.
Distans: Frida är bäst! Två monsterlopp i klassiskt samt vm-guldet på 5-milen i luriga förhållanden räcker för att jag ska komma till den slutsatsen. Kan ursäktas för skiathlonmissen (strålande kämpainsats, knappt spurtslagen av Jonna) och "endast" brons på 10k. Kort sagt, hon visar att hon är bäst med hjälp av mina utvalda prestationer samtidigt som vi anar vad hon kunnat göra om hon varit skadefri.
Johaug näst bäst. Det var trots allt ytterst knappa förluster mot Ebba under vm. I övrigt vann hon tour de ski samt visade t ex i Lillehammer hur bra hon kan gå om hon får riktigt krävande banor. Men jämn kamp mot:
Ebba, tredje bäst. Vm-gulden väger tungt, men är hon för tillfället bättre än Johaug? Nja, som det ser ut kan hon vinna knappt men andra gånger förlora lite större. Har kanske inte fullt samma bredd i den potentiella prestationen som Johaug.
Just utanför pallen: Astrid Ö Slind och Jessie Diggins.
Honorable mention: Jonna. Inga vc-segrar i distans fram till vm. Otur i skiathlon, såg ut som en trolig vinnare. Har inte fått visa vad hon kunnat prestera nu i säsongsavslutningen.