2025-03-20, 16:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Räknar du en inte in delcupen som en merit? Eller anser du att den har lägre värde än en enstaka seger?

Min lista bygger på resultaten under säsongen (både i världscupen och VM) och delcuperna är ju också en konsekvens av resultaten. Så skulle jag räkna med delcuperna så skulle jag ju räkna dubbelt. Det är väl endast om det skulle vara helt jämnt mellan Jonna och Fähndrich om förstaplatsen som jag skulle ta hänsyn till delcuperna.
Citera
2025-03-20, 16:33
Medlem
Själv värderar jag VM och OS som långt större än Världscupen. Världscupens poängsättning värderar kvantitet högre än kvalitet i alldeles för hög grad. Dessutom ingår inte tävlingarna i VM i Världscupen. Av båda dessa skäl anser jag att Världscupen har begränsat värde om man skall utse säsongens bästa skidåkare.
Citera
2025-03-20, 16:34
Medlem
Hade jag varit miljardär hade jag sponsrat de som inte tjänar miljoner redan. Märta fjärta eller Malva Nisen typ. Eller våra skidskyttar som faktiskt tävlar under säsongen. Over and out.
Citera
2025-03-20, 17:00
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Själv värderar jag VM och OS som långt större än Världscupen. Världscupens poängsättning värderar kvantitet högre än kvalitet i alldeles för hög grad. Dessutom ingår inte tävlingarna i VM i Världscupen. Av båda dessa skäl anser jag att Världscupen har begränsat värde om man skall utse säsongens bästa skidåkare.
Ja, som poängsystemet är nu så är inte VC-totalen en bra värdemätare, men det var kanske FIS som trodde att man skulle få fler att delta i fler tävlingar i VC om man ändrade poängsystemet. Frågan är om det dock inte var kontraproduktivt, då de åkare som missar tävlingar pga sjukdom eller liknande ändå är körda från totalen sen.
Citera
2025-03-20, 17:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Svar ja, viket jag redan skrivit.

Jag tycker förövrigt att peak Svahn är den bästa sprinten någonsin, då hon har 11-5 i inbördes möten med Jonna i WC.

Och för att kora säsongens främsta åkare så är det poäng som räknas, enligt mig och eventuellt några enstaka till.
Peak Svahn och peak Jonna har aldrig mötts
Senast redigerad av bcdefg 2025-03-20 kl. 17:25.
Citera
2025-03-20, 17:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker inte jag. Konsekvensen av att en del åkare står över vissa lopp är en helt annan fråga än vem som har varit bästa åkaren denna säsong.

Bästa sprintåkarna denna säsong enligt mig:
1. Jonna
2. Fähndrich
3. Skistad
4. Maja
5. Hagström
6. Svahn
7. Myhre
8. Joensuu
9. Myhrvold
10. Kern

Vissa åkare kanske skall byta inbördes plats (som Skistad och Maja eller Svahn och Hagström).
Jag satt och funderade på hur min lista skulle se ut igår kväll, men skrev aldrig ner den.
Som du säger kan man diskutera detaljer. Jämfört din lista skulle jag byta plats Svahn och Hagström, Myhre och Joensuu samt Myhrvold och Kern (och troligen t med Diggins i stället för Myhrvold) men min lista är väldigt lik din. Så vi har en cupvinnare som nog inte är topp sex. Vill man höja statusen på sprintcupen så måste den får egna prispengar eller annan form av belöning för vem bryr sig egentligen om sprintcupen eller distanscupen?
Citera
2025-03-20, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Peak Svahn och peak Jonna har aldrig mötts

Någon gång under deras ca 18 möten i sprint borde väl ändå Jonna haft en peak?
Citera
2025-03-20, 17:59
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Men om man ska kora säsongens bästa åkare så är det väl bara den totala världscupen som är relevant mått?
Sitter och klurar på säsongens bästa distansåkare. Här handlar det i mitt fall inte om att åka många lopp, utan bara att försöka klura ut vem som lär vara bäst grundat på prestationer vi har fått se. Bästa sprinter blir Jonna.

Distans: Frida är bäst! Två monsterlopp i klassiskt samt vm-guldet på 5-milen i luriga förhållanden räcker för att jag ska komma till den slutsatsen. Kan ursäktas för skiathlonmissen (strålande kämpainsats, knappt spurtslagen av Jonna) och "endast" brons på 10k. Kort sagt, hon visar att hon är bäst med hjälp av mina utvalda prestationer samtidigt som vi anar vad hon kunnat göra om hon varit skadefri.

Johaug näst bäst. Det var trots allt ytterst knappa förluster mot Ebba under vm. I övrigt vann hon tour de ski samt visade t ex i Lillehammer hur bra hon kan gå om hon får riktigt krävande banor. Men jämn kamp mot:

Ebba, tredje bäst. Vm-gulden väger tungt, men är hon för tillfället bättre än Johaug? Nja, som det ser ut kan hon vinna knappt men andra gånger förlora lite större. Har kanske inte fullt samma bredd i den potentiella prestationen som Johaug.

Just utanför pallen: Astrid Ö Slind och Jessie Diggins.

Honorable mention: Jonna. Inga vc-segrar i distans fram till vm. Otur i skiathlon, såg ut som en trolig vinnare. Har inte fått visa vad hon kunnat prestera nu i säsongsavslutningen.
Citera
2025-03-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vet inte om det redan nämnts men Calle vill satsa hårt mot sprinten i OS. Han söker sponsorer för detta.

Och planen för att avsluta karriären under VM i Falun ligger fast enligt en intervju i Falu-Kuriren.
Han är ändå rolig Calle, inför den här säsongen satsade han enbart på distans och menade att han inte var någon sprinter och nu är det tydligen sprint som gäller inför OS. Vilken gång i ordningen är det han ska testa ett nytt upplägg inför kommande säsong?
Citera
2025-03-20, 18:12
Medlem
Gårdagens sprint visade med all önskvärd tydlighet att Märta Rosenberg har en bit kvar till konkurrenskraft i världseliten. Steget upp är större än vad många tror.
Citera
2025-03-20, 18:57
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Gårdagens sprint visade med all önskvärd tydlighet att Märta Rosenberg har en bit kvar till konkurrenskraft i världseliten. Steget upp är större än vad många tror.

Hennes form har ju dalat efter sjukdomsperioden, men visst har hon en bit kvar absolut. Tror dock om hon haft liknande form som under u23-VM så hade hon gjort det mycket bättre igår, tyvärr blev hon lite stängd efter en fantastisk utförskörning och fick inte så mycket för det. Orken hade inte räckt till ändå men det underlättade inte att bli kvar på femte-sjätte plats.
Citera
2025-03-20, 19:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Sitter och klurar på säsongens bästa distansåkare. Här handlar det i mitt fall inte om att åka många lopp, utan bara att försöka klura ut vem som lär vara bäst grundat på prestationer vi har fått se. Bästa sprinter blir Jonna.

Distans: Frida är bäst! Två monsterlopp i klassiskt samt vm-guldet på 5-milen i luriga förhållanden räcker för att jag ska komma till den slutsatsen. Kan ursäktas för skiathlonmissen (strålande kämpainsats, knappt spurtslagen av Jonna) och "endast" brons på 10k. Kort sagt, hon visar att hon är bäst med hjälp av mina utvalda prestationer samtidigt som vi anar vad hon kunnat göra om hon varit skadefri.

Johaug näst bäst. Det var trots allt ytterst knappa förluster mot Ebba under vm. I övrigt vann hon tour de ski samt visade t ex i Lillehammer hur bra hon kan gå om hon får riktigt krävande banor. Men jämn kamp mot:

Ebba, tredje bäst. Vm-gulden väger tungt, men är hon för tillfället bättre än Johaug? Nja, som det ser ut kan hon vinna knappt men andra gånger förlora lite större. Har kanske inte fullt samma bredd i den potentiella prestationen som Johaug.

Just utanför pallen: Astrid Ö Slind och Jessie Diggins.

Honorable mention: Jonna. Inga vc-segrar i distans fram till vm. Otur i skiathlon, såg ut som en trolig vinnare. Har inte fått visa vad hon kunnat prestera nu i säsongsavslutningen.
att Frida är den som stått för säsongen mest imponerande distanslopp är rätt odiskutabelt. Rangordningen av de fyra andra du nämner kan diskuteras länge. I fristil är Jonna klar utmanare, men hennes insatser i klassiskt har varit rätt medelmåttiga med undantag för klassiska delen av VM-skiatlon, så t ex Carl kommer före i en rangordning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in