2025-03-20, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Det största är att vinna många OS guld, VM guld, världscuplopp och totalen.

Det är få förunnat, men bevisligen går det av de som aldrig blir sjuka eller har formtapp.

Men om man ska kora säsongens bästa åkare så är det väl bara den totala världscupen som är relevant mått?
Citera
2025-03-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men om man ska kora säsongens bästa åkare så är det väl bara den totala världscupen som är relevant mått?
Ville du sagt at Jasmi Joensuu har vært denne sesongens beste sprinter?
Citera
2025-03-20, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Ville du sagt at Jasmi Joensuu har vært denne sesongens beste sprinter?

Sett över hela säsongen ja.

Ska man kora säsongens främsta åkare ska man gå efter vem som har presterat mest, och inte bäst.

Jonna är bäst, men hon klarar uppenbarligen aldrig av en full säsong och då är det svårt att kora henne till säsongens främsta åkare.
Senast redigerad av billigost 2025-03-20 kl. 14:33.
Citera
2025-03-20, 14:35
Medlem
Total-, distans- och sprintcuperna denna säsong:
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/cup-standings.html?sectorcode=CC&seasoncode=2025&cupco de=WC&disciplinecode=ALL&gendercode=W&nationcode=

Diggins är ensam om att vara topp-10 i både sprint- och distanscupen (7:a respektive 1:a).

I övrigt skiljer det väldigt mellan hur åkarna presterat i respektive cup.

Visst är skillnaderna mycket större nu jämfört med förr? Förut har jag för mig att åkare som Björgen och Kowalchuk var bra på båda. (Och innan dess var ju t ex Britta Johansson Norgren en gångbar sprinter.)
Citera
2025-03-20, 14:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Sett över hela säsongen ja.

Ska man kora säsongens främsta åkare ska man gå efter vem som har presterat mest, och inte bäst.

Jonna är bäst, men hon klarar uppenbarligen aldrig av en full säsong och då är det svårt att kora henne till säsongens främsta åkare.

Nja deltagit mest snarare och hålla en jämnhet. Joensuu har ju bara en pallplats på hela säsongen (och hela karriären för övrigt)

Sen att hon är bra på sprintkval är ju en plusfaktor för henne.
Citera
2025-03-20, 14:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Nej.
Citera
2025-03-20, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nja deltagit mest snarare och hålla en jämnhet. Joensuu har ju bara en pallplats på hela säsongen (och hela karriären för övrigt)

Sen att hon är bra på sprintkval är ju en plusfaktor för henne.

Ja och delta mest och samtidigt göra det bra lönar sig uppenbarligen. Så tydligen resonerar FIS som mig. 😏
Citera
2025-03-20, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej.

Hade alla kört sitt race som Jonna och bara peakat till vissa tävlingar och mästerskap så hade längdåkningen dött ut ganska omgående.

Systemet fungerar alldeles utmärkt för att kora fram säsongens främsta åkare.
Citera
2025-03-20, 14:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Hade alla kört sitt race som Jonna och bara peakat till vissa tävlingar och mästerskap så hade längdåkningen dött ut ganska omgående.

Tycker inte jag. Konsekvensen av att en del åkare står över vissa lopp är en helt annan fråga än vem som har varit bästa åkaren denna säsong.

Bästa sprintåkarna denna säsong enligt mig:
1. Jonna
2. Fähndrich
3. Skistad
4. Maja
5. Hagström
6. Svahn
7. Myhre
8. Joensuu
9. Myhrvold
10. Kern

Vissa åkare kanske skall byta inbördes plats (som Skistad och Maja eller Svahn och Hagström).
Senast redigerad av Alkibiades 2025-03-20 kl. 15:29.
Citera
2025-03-20, 15:08
Medlem
Citat:

Nä det tror jag inte. Riktigt legendariskt att dyka upp till de stora mästerskapen och dominera. Då blir man legend. Det som gör att längdskidåkare lever in i evigheten. Speciellt om man har en säregen personlighet. Ingen kommer ihåg skidåkare som åker som att dom är nått slags varumärke. Inte heller skidskyttar som tävlar alldeles för mycket hela tiden. Det är VM mest hela tiden och världscuptävlingar nästan varje dag. Urtrist.
Citera
2025-03-20, 15:15
Medlem
Citat:
Alla tycker olika, själv anser jag att en titel bara en enda person kan vinna under säsongen väger betydligt tyngre än de priser tio stycken kan vinna.

Så du tycker att Jasmi Joensuu är världens bästa sprinter, trots att hon aldrig vunnit ett enda världscuplopp?
Citera
2025-03-20, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Så du tycker att Jasmi Joensuu är världens bästa sprinter, trots att hon aldrig vunnit ett enda världscuplopp?

Svar ja, viket jag redan skrivit.

Jag tycker förövrigt att peak Svahn är den bästa sprinten någonsin, då hon har 11-5 i inbördes möten med Jonna i WC.

Och för att kora säsongens främsta åkare så är det poäng som räknas, enligt mig och eventuellt några enstaka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in