• 1
  • 2
2025-03-20, 12:43
Medlem
Roidberts avatar
Jag pratade med min hyresvärd tidigare idag. De har redan skickat en faktura för underhåll av lägenheten och han jag pratade med sa att de kommer att fakturera mig för ytterligare kostnader. Den faktura jag fick precis har jag bestridit, men hur skall jag gå till väga om de försöker lägga dessa kostnader på min vanliga hyresavi istället för att skicka en separat faktura? Kan jag i så fall betala min vanliga hyra och ange mitt personnummer istället för OCR-numret? Jag antar att jag kan anses vara skyldig att betala för hela beloppet om jag betalar en upptrissad hyresavi med dess OCR-nummer även om jag bara betalar min vanliga hyra?

De har inte ställt ytterligare krav på mig än, men jag vill gärna vara förberedd på alla möjligheter. Tacksam för svar.
Citera
2025-03-20, 13:07
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag pratade med min hyresvärd tidigare idag. De har redan skickat en faktura för underhåll av lägenheten och han jag pratade med sa att de kommer att fakturera mig för ytterligare kostnader. Den faktura jag fick precis har jag bestridit, men hur skall jag gå till väga om de försöker lägga dessa kostnader på min vanliga hyresavi istället för att skicka en separat faktura? Kan jag i så fall betala min vanliga hyra och ange mitt personnummer istället för OCR-numret? Jag antar att jag kan anses vara skyldig att betala för hela beloppet om jag betalar en upptrissad hyresavi med dess OCR-nummer även om jag bara betalar min vanliga hyra?

De har inte ställt ytterligare krav på mig än, men jag vill gärna vara förberedd på alla möjligheter. Tacksam för svar.
KVore bra om du kunde beskriva beskriva vad det är som värden fakturerar dig.
Är det någon form av skada som du i egenskap av hyresgäst har råkat åstadkomma, eller är det rent underhåll?
Citera
2025-03-20, 13:10
Avstängd
Citat:

Du är väldigt vag om vad det är för "underhåll" du pratar om. Var mer specifik din beskrivning.
Citera
2025-03-20, 13:11
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
KVore bra om du kunde beskriva beskriva vad det är som värden fakturerar dig.
Är det någon form av skada som du i egenskap av hyresgäst har råkat åstadkomma, eller är det rent underhåll?

De hävdar åverkan på brevinkastet och jag har bestridit fakturan.

Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du är väldigt vag om vad det är för "underhåll" du pratar om. Var mer specifik din beskrivning.

Vad jag sa ovanför. Han jag pratade med sa att de kommer skicka ytterligare fakturor, men jag har inte fått dem än.
Citera
2025-03-20, 13:23
Medlem
Citat:
Kan jag i så fall betala min vanliga hyra och ange mitt personnummer istället för OCR-numret? Jag antar att jag kan anses vara skyldig att betala för hela beloppet om jag betalar en upptrissad hyresavi med dess OCR-nummer även om jag bara betalar min vanliga hyra?

Nej, du kan betala med OCR nummret men bara det belopp som utgör din hyra.

Men oavsett, är det du själv eller någon du bjudit in som förstört brevinkastet så kommer mer du få betala.
Citera
2025-03-20, 13:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, du kan betala med OCR nummret men bara det belopp som utgör din hyra.

Tack för ditt svar. Är du helt säker på att det är riskfritt då? Man får väl betala med sitt personnummer också? Vill helst inte chansa om de försöker sig på den taktiken.
Citera
2025-03-20, 13:26
Medlem
Citat:

det är exakt så det är när företag hyr lokaler då har de ansvar för ytskikt o fastighetsskatt mm mm
denna metod/trend har väl kommit till dig nu
Citera
2025-03-20, 13:26
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men oavsett, är det du själv eller någon du bjudit in som förstört brevinkastet så kommer mer du få betala.

Det är jag medveten om. Är beredd att låta det hela gå till rättegång om hyresvärden väljer att driva det vidare.
Citera
2025-03-20, 13:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Är du helt säker på att det är riskfritt då? Man får väl betala med sitt personnummer också? Vill helst inte chansa om de försöker sig på den taktiken.

Då behöver du i regel få ett annat bankgiro nummer för ofta är de som tar ett OCR nummer låsta till just OCR och ditt personnummer är inget giltigt OCR nummer.
Citera
2025-03-20, 13:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Betala med vanliga BG och OCR, samt bara beloppet som avser hyra. Så skickar du ett mejl och skriver typ:

"På faktura XXX har jag betalat NNN kronor, som avser hyra. Resterande belopp, YYY kr, bestrides på grund av ANLEDNING"
Citera
2025-03-20, 13:36
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Betala med vanliga BG och OCR, samt bara beloppet som avser hyra. Så skickar du ett mejl och skriver typ:

"På faktura XXX har jag betalat NNN kronor, som avser hyra. Resterande belopp, YYY kr, bestrides på grund av ANLEDNING"

Hyresvärden har inte någon e-post och därför kan jag inte bevisa att de har tagit del av mina brev. Visst kan jag skicka rekommenderat brev, men det bevisar bara att ett brev har kommit fram och inte dess innehåll.
Citera
2025-03-20, 13:39
Medlem
Vad har du gjort med brevlådan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem