2025-03-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
SVT är tendentiös genom urval, det inser alla som ser objektivt på saken. Om meningen inte är att man ska känna sympati för den här familjen, trots att ansvaret fullt ut är deras, vad annars?
Vad borde SVT ha valt i stället?
Citera
2025-03-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad borde SVT ha valt i stället?
Underförstått håller du alltså med om att SVT gärna gör reportage om familjer som potentiellt drabbas av utvisning eller på annat sätt måste lämna landet. Men du avkräver mig alternativ. Varför det?
Citera
2025-03-20, 09:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kan man 2025 bygga ett helt samhälle på ett företag? Kollar banken bara att man har en ”fast anställning” men ingenting på balansräkningen hos bolaget man har den fasta anställningen hos?

Skellefteå har 78000 invånare Boliden AB har runt 5600 anställda men inte bara i Skellefteå.
Största arbetsgivaren är som vanligt Skellefteå kommun med runt 8000 anställda så det är nog inte bara Norhvolt allt är byggt kring men det är Northvolt som skapat bubblan som nu brast.
Citera
2025-03-20, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Banken kan givetvis inte driva ln något, speciellt inte utanför EU. De har huset som säkerhet.

De driver väl in det som går genom tvångsförsäljning, resten lär de skriva av.
Citera
2025-03-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo men strand fest kanske det inte blir. Jag hade rymt direkt och bytt ort i hemlandet.
Om dom har så ont om pengar så kanske de kan tälta på stranden, så lite strandfest kan det nog bli ändå
Citera
2025-03-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Underförstått håller du alltså med om att SVT gärna gör reportage om familjer som potentiellt drabbas av utvisning eller på annat sätt måste lämna landet. Men du avkräver mig alternativ. Varför det?
Därför att du skriver att det är tendentiöst genom urval förstås. Då måste du tycka att det finns annat att välja. Varför fel att berätta om att många kan behöva landet genom Northwells nedläggning?
Citera
2025-03-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Banken kan givetvis inte driva ln något, speciellt inte utanför EU. De har huset som säkerhet.

Svenskt bolån är inget amerikanskt subprimelån. Täcker inte en försäljnng lånet har du kvar restskulden, förmodligen till en betydligt högre ränta som blancolån också.
Citera
2025-03-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Snacka om dåliga beslut i livet. Varför tas huslån på 3 mil?
Dåligt beslut att gå ut i media med situationen också. Vem lägger annat än skambud på den villan nu? De får försöka hyra ut den, alternativt bara dra till Mexiko och skita i skulderna.
Citera
2025-03-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Det handlar inte nödvändigtvis om “dåliga beslut i livet”, utan om att de köpte hus under en tid när marknaden var stark, jobben verkade stabila och Skellefteå sågs som en framtidsstad tack vare Northvolt. Många gjorde samma sak i tron att de investerade i en trygg framtid.

Problemet är att verkligheten förändrades snabbare än de kunde förutse. Northvolts osäkra framtid och den ekonomiska utvecklingen i Skellefteå har gjort att många nu sitter i en svår situation, särskilt om de har korta arbetstillstånd och ingen säkerhet om fortsatt jobb.

Att ta ett huslån på 2,9 miljoner i en växande stad där efterfrågan var hög var nog inte ett dumt beslut i sig. Det är lätt att vara efterklok, men det här är en situation som kunde drabba vem som helst om omständigheterna förändras snabbt.
Att anta att allt kommer gå bra och utesluta att det inte kommer gå dåligt ÄR ett dumt beslut.
Om man nu väljer att försöka hitta förklaringar till att denna familj faktiskt inte gjort egna dåliga beslut är som att gå över motorvägen utan att kolla sig över axeln, bara för att politiker och Northvolts chefer sagt att det inte behövs.

Det är inte all personal på Northvolts fabrik som låst fast sig med ett hus för 3 miljoner. Att denna familj gjort det är deras huvudvärk och nu får dom lösa det, jag hoppas dock för deras skull att dom lärt sig att inte lägga alla ägg i samma korg i framtiden.

Om någon ur denna familj läser den här tråden så vill jag bara säga att strunta i dom som hatar ert ursprung och tycker att ni inte förtjänar att vara kvar i Sverige. Ni gjorde ett dumt val vilket alla människor gör i livet till och från, ni kom till Sverige av rätt anledning men hos fel arbetsgivare och ni förtjänar att förbli kvar i landet om det är det bästa för er familj att stanna här.

Hur ut huset i andrahand till självkostnadspris, det finns människor som vill hyra bostad för att dom inte kan köpa bostad, annars om ni är riktigt hala kanske ni kan installera en hög mast på taket utan åskledare för att lyssna på mexikansk radio , då kanske ni blir av med huset tillslut och får ut något via försäkringsbolaget. Det kan ju dock gå åt helvete också men ja, fantasin sätter gränser och om det inte går vägen så finns det andra länder i världen som ni kan ta er till för att starta om medans Sverige får ta er skuld och sätta den på sitt gröna omställningskonto
Citera
2025-03-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Därför att du skriver att det är tendentiöst genom urval förstås. Då måste du tycka att det finns annat att välja. Varför fel att berätta om att många kan behöva landet genom Northwells nedläggning?
Jag går inte i den fällan, där du utser mig som ansvarig för att SVT ska göra seriös journalistik, jag har inte den makten. Jag överlåter med varm hand till deras nyhetschef att fatta de besluten. Dock förbehåller jag mig rätten att vara kritisk till urvalet.
Citera
2025-03-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Svenskt bolån är inget amerikanskt subprimelån. Täcker inte en försäljnng lånet har du kvar restskulden, förmodligen till en betydligt högre ränta som blancolån också.

Ingen bryr sig, bara att lämna landet.
Citera
2025-03-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Är född i Sverige och arbetat hela mitt liv och skulle ha väldigt svårt att få 3 miljoner i lån trots att 3 miljoner anses vara "billigt" för ett hus där jag bor.
Hur kommer det sig att de får lån direkt utan att bott i Sverige särskillt länge?
Det stämmer inte riktigt. Rätt hus och rätt ekonomi så är det inga problem. Jag fick på nästan samma summa själv och dom är ju två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in