2025-03-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tills dess kan man tro eller misstro.
Det finns ingen anledning att tro på något övernaturligt. Du har själv bevisat att det är så när du inte kunde presentera något bevis för din sak.
Citera
2025-03-17, 19:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det finns ingen anledning att tro på något övernaturligt. Du har själv bevisat att det är så när du inte kunde presentera något bevis för din sak.
Du avgör själv vad du tror på.
Citera
2025-03-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag kan bevisa vilka han förmodligen borde haft kontakt med.
Men det är satteliter de skapar energi med.
Radiovågor någon ?

Men man måste först skapa ett system som vet var energin startar och slutar.
Låter enkelt de kan så mycket nu.
De är bara kompis med radiovågor och är en otrevlig primitiv art.

De måste stå för allt detta framför prästen också.
Och de skryter för fulla muggar här.

Ärendet är avslutat.
Citera
2025-03-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Jag kan bevisa vilka han förmodligen borde haft kontakt med.
Men det är satteliter de skapar energi med.
Radiovågor någon ?

Men man måste först skapa ett system som vet var energin startar och slutar.
Låter enkelt de kan så mycket nu.
De är bara kompis med radiovågor och är en otrevlig primitiv art.

De måste stå för allt detta framför prästen också.
Och de skryter för fulla muggar här.

Ärendet är avslutat.

?
Citera
2025-03-18, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
?

Råkade citera fel.
Citera
2025-03-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
De flesta serietidnings superhjältar är skapade av Judar och så visar spår av biblisk inspiration.
Den lille obetydlige helylle killen Peter, den nörd-ödmjuke fumliga Clark , visar sig vara de starkaste, stålmannens ”riktiga” namn Kal-El visar sig tom betyda Guds-röst, som spädbarn sätts han i en liten kapsel som sänds att segla Vintergatan likt Moses på Nilen.
Stan Lee skapade spindelmannen med Kung David i åtanke.

Möjligt att det är så, men det judiska tron är i alla fall teologiskt inte fullt lika förvirrad och ologisk och uppenbart påhittad som kristendomen är.
Citera
2025-03-20, 08:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Möjligt att det är så, men det judiska tron är i alla fall teologiskt inte fullt lika förvirrad och ologisk och uppenbart påhittad som kristendomen är.
Menar du att det är uppenbart påhittat att en god högre makt skickade sin budbärare till mänskligheten för att kungöra att vår värld var ond och dömd till undergång men att alla som sökte efter den goda makten skulle undgå att dö med världen?
Citera
2025-03-20, 08:44
Medlem
Citat:
Menar du att det är uppenbart påhittat att en god högre makt skickade sin budbärare till mänskligheten för att kungöra att vår värld var ond och dömd till undergång men att alla som sökte efter den goda makten skulle undgå att dö med världen?

Det är helt uppenbart om man läser det Gamla Testamentet noga att Jesus inte kan vara Messias. Det står ordagrant där!

Så utifrån det så är givetvis judendomen en "mindre fantasifull" aka en mindre irrationell tro än kristendomen.
Citera
2025-03-20, 09:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Ja, det är uppenbart påhitt. Lika uppenbart påhitt som guds existens öht.
Citera
2025-03-20, 09:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är helt uppenbart om man läser det Gamla Testamentet noga att Jesus inte kan vara Messias. Det står ordagrant där!

Så utifrån det så är givetvis judendomen en "mindre fantasifull" aka en mindre irrationell tro än kristendomen.
Det är riktigt att den messiastradition som utvecklades på Davids tid inte alls stämmer in på Jesus, som inte är en krigarkonung utan en profet.

En profet skall Herren, din Gud, väcka upp åt dig bland dina bröder, lik mig. Honom skall ni lyssna till. — 5:e Mos 18:15

Jag har ingått ett förbund med min utvalde, jag har svurit min tjänare David: 'Jag skall upprätta din avkomma för evigt och bygga din tron för alla tider.'. — Psalm 89:3-4

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? David själv har ju sagt genom den helige Andes ingivelse: 'Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.' Så kallar nu David själv honom 'herre'; huru kan han då vara hans son?» Och folkskarorna hörde honom gärna. — Markus 12:35-37

För att bemöta fariseerna hittade man på att Jesus föddes i Betlehem etc. Ett dåligt tecken, precis som de kristnas fokus på pengar redan från Simon Petrus.
Citera
2025-03-20, 09:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja, det är uppenbart påhitt. Lika uppenbart påhitt som guds existens öht.
Hur uppenbart då? Har du verkligen överblick?
Citera
2025-03-20, 09:26
Medlem
Citat:
Det är riktigt att den messiastradition som utvecklades på Davids tid inte alls stämmer in på Jesus, som inte är en krigarkonung utan en profet.

En profet skall Herren, din Gud, väcka upp åt dig bland dina bröder, lik mig. Honom skall ni lyssna till. — 5:e Mos 18:15

Jag har ingått ett förbund med min utvalde, jag har svurit min tjänare David: 'Jag skall upprätta din avkomma för evigt och bygga din tron för alla tider.'. — Psalm 89:3-4

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? David själv har ju sagt genom den helige Andes ingivelse: 'Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.' Så kallar nu David själv honom 'herre'; huru kan han då vara hans son?» Och folkskarorna hörde honom gärna. — Markus 12:35-37

För att bemöta fariseerna hittade man på att Jesus föddes i Betlehem etc. Ett dåligt tecken, precis som de kristnas fokus på pengar redan från Simon Petrus.

I GT framgår det klart hur man vet att messias är messias och problemet är ju att Jesus inte uppfyllde någon endast messiansk profetia. Det är är svårt att "vara messias" om man inte "är messias" helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in