2025-03-19, 19:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Riktigt stört. Förstår inte hur brott mot bananflugans rättigheter ska bestraffas/hanteras på ett vuxet vis eftersom detta är så förpubertalt att jag saknar ord.
Citera
2025-03-19, 19:39
Medlem
DrunkenZealots avatar
Vi behöver nog en Musk här som rensar lite på myndigheterna. Håller de på med detta, så kan vi nog kapa 50% av tjänsterna.
Citera
2025-03-19, 20:01
Medlem
hazard simpsons avatar
Bananflugors lives matters
Citera
2025-03-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Jordbruksverket förslag till revision av våra djurskyddsregler.

"...man inte får bada sin sköldpadda, hamstern får inte längre ha ett hjul att springa i och man får inte låta sina grodor fånga levande bananflugor eftersom det finns forskning som tyder på att insekter kan lida av att bli uppätna.

Jordbruksverket tar alltså hänsyn till bananflugornas eventuella lidande och plötsligt har insekterna fått rättigheter enligt djurskyddslagen."

https://www.svd.se/a/Gyg96V/nya-djurskyddsregler-ar-absurda-skriver-rickard-sjoden

Vad sägs?

Jag läste men hittade inget om bananflugor. Kan du visa mig var det står?
Men vissa djur kan inte äta kadaver. Hur ska det gå för dem?
Skulle det vara mindre stressigt för en insekt att bli dödad av en människa än av en s.k. predator?
Allt medan nyttodjur hålls på små ytor i kalla och orena stallar. Snacka om att "sila mygg och svälja kameler"!
Citera
2025-03-19, 20:24
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Hamstrar älskar väl att springa i sina hjul?
En vanlig guldhamster kan springa upp till två mil per natt i det fria. Så svar ja: Många gillar att springa i hjul. Men det är enligt Jordbruksverket ett repetitivt beteende (svar ja: jag har läst förslaget). De jämställer hjulen med en boll där man stänger in hamstern och så får den kuta i lägenheten fast inne i bollen. Det är helt meningslöst eftersom hamstrar ser svindåligt. De kan med andra ord inte spana in i köket och tänka "där borta ser det kul ut, jag springer dit".
Citera
2025-03-19, 20:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vi behöver nog en Musk här som rensar lite på myndigheterna. Håller de på med detta, så kan vi nog kapa 50% av tjänsterna.

Det är nog snarare någon i stil med Djingis Khan som skulle behövas för rensningen.

Vi har i alla fall ett nytt namn på landsbygdsminister Kullgren: Bananflugornas Herre.
Citera
2025-03-19, 20:44
Medlem
Det är pga sådan här dumheter som det inte längre finns pengar till bra vård, skola odyl.
Nu ska man alltså klura ut lämpliga straffsatser för brott mot djur och insekter också.
Om de ska driva igenom detta beslut, så ska jag ägna sommaren åt att bl a ta död på flugor på diverse sofistikerade sätt, samt fota och skicka bilderna till dem.
Citera
2025-03-19, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är pga sådan här dumheter som det inte längre finns pengar till bra vård, skola odyl.

Hence Musk. Over there.
Citera
2025-03-19, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag läste men hittade inget om bananflugor. Kan du visa mig var det står?
Men vissa djur kan inte äta kadaver. Hur ska det gå för dem?
En litet tillägg, ingen rättning;
Människor har livnärt sig på roadkills, kadaver. Och gör säkerligen i denna stund. Dock kan inte alla djurarter, det stämmer.
Citera
2025-03-19, 21:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag har under ett föredrag hört en person på en statlig myndighet säga "varje organism ska tillåtas leva fritt i sin egen biotop", så jag är inte det minsta förvånad. I det aktuella fallet gällde det bekämpning av gnagare i urban utomhusmiljö. Är inte heller det minsta förvånad över att Stockholm är fullkomligt nedlusat av råttor; det är ju den direkta målsättningen för denna myndighet som varit ytterst behjälpliga i att se till att stoppa tillgången på råttgift för allmänheten. Sverige är förövrigt enda landet i EU där inga råttgifter finns att köpa i handeln, utan specialtillstånd. Det sägs ofta här att de förbjudits i EU, vilket helt enkelt inte är sant.

Så att tankesättet sprider sig till statliga verk är inte direkt förvånande. Men att de valde att lyfta fram just bananflugor, det förvånar mig. Det finns ju andra insekter som är mer skyddsvärda och aktivt hotade och samtidigt uteslutande förekommer i våra inomhusmiljöer. Mal, kackerlackor och vägglöss överlever inte i det fria. Plus de som lever på våra kroppar, som loppor, löss och skabb. De ska ju såklart också tillåtas leva fritt i sin biotop. Eller hur?

Det är något allvarligt fel i huvudet på de här individerna som sitter på dessa verk och myndigheter. Det verkar som de hela tiden försöker övertrumfa varandra i dumheter, som det är någon form av tävling.
Citera
2025-03-19, 21:05
Medlem
Löss protesterar: "Vi har rätt att bo i hår utan att jagas med luskam!" Samtidigt strejkar hamstrar—deras hjul har förbjudits som "onödigt gnissel." Grodorna? De är i chock! "Vadå, vi får inte äta bananflugor längre? Ska vi beställa pizza istället?" Världen har blivit galen, men lössen håller sig kvar!
Citera
2025-03-19, 21:12
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag har under ett föredrag hört en person på en statlig myndighet säga "varje organism ska tillåtas leva fritt i sin egen biotop", så jag är inte det minsta förvånad. I det aktuella fallet gällde det bekämpning av gnagare i urban utomhusmiljö. Är inte heller det minsta förvånad över att Stockholm är fullkomligt nedlusat av råttor; det är ju den direkta målsättningen för denna myndighet som varit ytterst behjälpliga i att se till att stoppa tillgången på råttgift för allmänheten. Sverige är förövrigt enda landet i EU där inga råttgifter finns att köpa i handeln, utan specialtillstånd. Det sägs ofta här att de förbjudits i EU, vilket helt enkelt inte är sant.

Så att tankesättet sprider sig till statliga verk är inte direkt förvånande. Men att de valde att lyfta fram just bananflugor, det förvånar mig. Det finns ju andra insekter som är mer skyddsvärda och aktivt hotade och samtidigt uteslutande förekommer i våra inomhusmiljöer. Mal, kackerlackor och vägglöss överlever inte i det fria. Plus de som lever på våra kroppar, som loppor, löss och skabb. De ska ju såklart också tillåtas leva fritt i sin biotop. Eller hur?

Det är något allvarligt fel i huvudet på de här individerna som sitter på dessa verk och myndigheter. Det verkar som de hela tiden försöker övertrumfa varandra i dumheter, som det är någon form av tävling.

Lekstuga finansierat av våra skattepengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in