2018-10-24, 20:58
Medlem
Någon som har sett Neil Breens filmer? https://youtu.be/dKohD_RLnFw

Har kollat på alla och kom att tänka på Ondskan, det är i princip Jan Guillous maktfantasi man läser; Erik (Jan) är den starkaste, smartaste, godaste och bästa personen i alla situationer han någonsin hamnar i. Neil Breen påstår åtminstone inte att han är självbiografisk. Måste läsa om Ondskan och skratta.
Senast redigerad av kortnamn 2018-10-24 kl. 21:22.
Citera
2018-10-27, 14:51
Medlem
Sqeptisks avatar
"Klassiker" vet jag inte, men den första av böcker i en lång rad av JG som är stöpta i samma form. Konceptet är som vanligt en oövervinnerlig hjälte i en historisk (eller nutidsmiljö) med lite inbakad humor och samhällskritik.

Ondskan tar inte många timmar att läsa igenom för den eventuellt intresserade
Citera
2018-10-29, 08:36
Bannlyst
Ja, den är den klassiker, berättelse som är verklighetsbaserad. Kanske en av svenskans mest viktiga böcker.
Citera
2020-08-10, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Ja, den är den klassiker, berättelse som är verklighetsbaserad. Kanske en av svenskans mest viktiga böcker.

Flera av de (utpekade) romanfigurerna har ju motsatt sig detta i ett gemensamt uttalande i kvällspressen, att det inte alls var så som Jan Guillou beskrev.
Skolan har säkert en logg om det förekom pennalism i den omfattningen som Guillou hävdar

Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsThis
Ja, men frågan är absurd. Den går inte att besvara därför att boken är inte en klassiker. För att boken ska klassificera sig som en klassiker så behöver den ha överlevt betydligt längre än 31 år! Det är lika idiotiskt som att säga att "Snuten i Hollywood" är en klassiker. Jag tycker du bör påpeka detta för din lärare.

I bokhandlarsammanhang är en klassiker som har många utgåvor efter originaltryckningen. Hur många utgåvor av Jan Guillous böcker finns det ?

En klassiker säljer bra mest hela tiden, långt efter att den skrevs.
Och en klassiker brukar översättas till många språk. Om det minst tio olika språk, ja då är den definitivt en klassiker.
Och har förstås väldigt många utlåningar på biblioteken.
Jan Guillou brukar betraktas som en gåsleverkommunist, dryg översittarkommunist och nu till och med en kronhjortskommunist men han är ändå en helt klasslös vänsterfigur.
Han kommer knappast ifrån arbetarkvarteren, nej.
Och dessutom gick på Internatskolan i Sigtuna, Lundsberg som gymnazist
Eller var det Solberga ?

Jag har bara läst lite grand ur boken. Den påminner om filmen Hets med Stig Järrel som huvudperson som den elake läraren. Framförallt i att bygga upp stämningen i boken. Kan Guillous bok vara ett plagiat ?
Vet ej om det var Vilgot Sjöman eller Ingmar Bergman som var regissör för filmen Hets.
Citera
2025-03-17, 16:32
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Den är inte en klassiker. Dessutom är det en patetisk bok med samma infantila revanschperspektiv som vi ser i var och varannan Hollywoodrulle. Guillous korta längd och medföljande självhävdelsebehov lyser genom hela tiden. På ett oerhört tröttsamt sätt. inte lika tröttsamt som när man hör gubben skryta, men nästan.

Har precis läst Ondskan. Var i boken lyser hans korta längd och självhävdelsebehov igenom menar du? Författaren var den sista jag tänkte på då jag läste romanen.
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-03-17 kl. 16:39.
Citera
2025-03-19, 17:04
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Har precis läst Ondskan. Var i boken lyser hans korta längd och självhävdelsebehov igenom menar du? Författaren var den sista jag tänkte på då jag läste romanen.

Det är väl det fina med litteratur och konst över huvudtaget. Man har sin egen upplevelse.

Guillou skulle säkert hålla med dig.
Citera
2025-03-19, 17:30
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det är väl det fina med litteratur och konst över huvudtaget. Man har sin egen upplevelse.

Guillou skulle säkert hålla med dig.

Tyckte det var obehagligt mycket våld i boken och stundvis extremt obehaglig. Och systemet med kamratuppfostran var svårt att förstå och internatskolan var verkligen ett galet hus. Men gillade Eriks kämparanda och skildringen av Eriks och Pierres vänskap. Väldigt fint skildrat och jag blev tårögd.

Väldigt fint skildrat av en vänskap som tycktes vara på riktigt.😸
Citera
2025-03-21, 22:30
Medlem
Janne G´s gamla jaktkamrat GW hade i alla fall fler samtida böcker som slog tillräckligt för att ganska snart filmatiseras.

"Grisfesten" och "Samhällsbärarna" några exempel. (Utgivna 1978 och 1982.)

(-84 och -86 blev de till "Mannen Från Mallorca" och "I Lagens Namn" på vita duken.)

Det tog hela 22 år för någon att greppa "Ondskan" (1981), och filma den.

(OK, JG:s James Bond - alter ego Carl Hamilton/Coq Rouge tog tre år från bok till film - 86/89 - så där sprang han väl om GW lite, till sin tysta belåtenhet under eran "Grabbarna På Fagerhult"...)

Ett för övrigt tidstypiskt - och populärt - TV-program från omkring skarven 80- 90-tal, med vikten på att karlakarlar som JG, GW, och en snubbe vid namn Pär Lorentzon (journalist?) skulle avhandla Macho-ämnen som jakt, snus, mus & brännvin, typ... Laga grabb-käk med 1000 kcal per portion, och skölja ner maten med rysk vodka som riktiga MÄN.
Två böcker gavs även ut under denna era, med titlarna "Grabbarnas Stora Presentbok" och "Stora MACHO-boken".

(Jag tror de var lika delägare i denna jakt-stuga under ett par år innan det surnade sinsemellan, och allt bara självdog.)
Citera
2026-05-13, 23:11
Medlem
israelisinnocents avatar
Skulle va kul att läsa artikeln:

Läroverket har framför allt blivit känt genom journalisten och författaren Jan Guillou, som var elev på skolan från januari 1959 till och med vårterminen 1960. Jan Guillou skrev 1966 en negativ och mycket uppmärksammad artikel om Solbacka i tidningen FIB aktuellt. Artikeln sägs ha skapat politisk opinion för skolans stängning, vilket bidrog till att Solbacka av riksdagen inte blev beviljad status som riksinternatskola, trots att detta tidigare varit föreslaget.[14]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Solbacka_l%C3%A4roverk
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in