2025-03-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boijangles
Hur har rättegången gått ?
Sannolikt ett milt straff enligt rosa lagboken.
Citera
2025-03-19, 14:09
Medlem
upplysas avatar
Dom
Nyköpings tingsrätt
B 1294-24
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://www.upload.ee/files/17873229/Nykopings_tingsratt_B_1294-24_Dom_20250319.pdf.html
https://files.catbox.moe/b1cqn7.pdf
https://pomf2.lain.la/f/7qgvgpv.pdf
https://delafil.se/3aba9160253f27a3/Nyk%C3%B6pings_tingsr%C3%A4tt_B_1294-24_Dom_20250319.pdf
Citera
2025-03-19, 14:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Inte helt oväntat då den åtalade var en kvinna.
Citera
2025-03-19, 14:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Så här ser en del av domskälet ut i ett annat fall där målsägaren var berusad.

Citat:
"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att GM har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande."

I det fallet då den åtalade var en man tar man ej i beaktning att målsäganden till viss del varit pådrivande och i det fallet även givit samtycke vid fråga om samtycke. Även i det fallet avslutade den åtalade när denne uppfattade att samtycke kanske inte fanns längre.

Skillnaden var att den åtalade då var en man och han fick fängelsestraff och skadestånd.

Man kan ju undra varför de ej hade oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande i det aktuella fallet?
Citera
2025-03-19, 14:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tackar.
"Sammanfattningsvis gör tingsrätten därför bedömningen att den bevisning
åklagaren lagt fram inte är tillräckligt robust för att det ska vara ställt bortom
rimligt tvivel att Linda Linder hade uppsåt till gärningen. Åtalet ska i stället
ogillas och Linda Linder frikännas.
Eftersom åtalet ogillas ska även målsägandens begäran om skadestånd avslås.
"

Här har de gått efter hennes vittnesmål och att bland annat konversationen i SMS dagen efter stämmer in på hennes utsaga.

Samma uppfattning som jag själv haft sen jag läste FUPen.

Får jag fråga en sak. När målsägande skriver till den åtalade dagen efter och frågar vad fan som hände ska det väl jävligt mycket till om hon hade svarat att hon tvingat sig på honom? Personligen förstår jag inte hur detta ska kunna hållas som någon bevisning om vad som skett.
Citera
2025-03-19, 14:59
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Inte helt oväntat då den åtalade var en kvinna.
Ja otroligt sjukt att oskyldiga "one night stands" har lett till fängelsedomar.

Själv tycker jag det är bra att det inte blev fällande dom då det uppenbart inte var våldtäkt.

Kan nog vara lätt att tänka så som du gör, -men killar döms minsann!

Det borde självklart inte spela någon roll vilket kön man är men att önska en oskyldig person fängelse bara för att killar i andra liknande fall blivit dömda fast de varit oskyldiga är inte rätt väg att gå.

Man får hoppas att samtyckeslagen ses över så fler oskyldiga drabbas.
Citera
2025-03-19, 15:04
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Får jag fråga en sak. När målsägande skriver till den åtalade dagen efter och frågar vad fan som hände ska det väl jävligt mycket till om hon hade svarat att hon tvingat sig på honom? Personligen förstår jag inte hur detta ska kunna hållas som någon bevisning om vad som skett.
Här får man ju se till resten med.
Tjejerna som skrek våldtäkt redan innan händelsen, hur de försökt få kontakt med honom innan, under och efter, hur de pratat med honom på morgonen INNAN han kontaktade Linda.

sms konversationen visar på att det hon vittnat om stämmer med det hon skrev till honom. Det redan innan hon visste att han skulle anmäla henne.

Hon tar även upp ölen i SMS konversationen han gav henne, varför vara så otroligt detaljerad i SMS om det inte hade hänt?
Citera
2025-03-19, 15:44
Medlem
Egentligen en ganska väntad dom.
För min del känns det som att han blev "tvingad" att anmäla av de två tjejerna. De var ju på hugget hela kvällen och verkade ha agg mot MG. Jag är övertygad om att de har övertalat MÄ att anmäla. Jag är också övertygad om att det är överdrivet om hur full han var under kvällen och att MÄ visst har minne av att han hade sex med MG.
Vidare har vi nu sett en del domar där man INTE gått på MÄ svaga anmälningar. Samtyckeslagen är i kombination med alkohol väldigt svår att tyda, men nu verkar det som att man inte dömmer fängelse på vaga grunder.
Citera
2025-03-19, 16:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja otroligt sjukt att oskyldiga "one night stands" har lett till fängelsedomar.

Själv tycker jag det är bra att det inte blev fällande dom då det uppenbart inte var våldtäkt.

Kan nog vara lätt att tänka så som du gör, -men killar döms minsann!

Det borde självklart inte spela någon roll vilket kön man är men att önska en oskyldig person fängelse bara för att killar i andra liknande fall blivit dömda fast de varit oskyldiga är inte rätt väg att gå.

Man får hoppas att samtyckeslagen ses över så fler oskyldiga drabbas.

Jag håller med om att samtyckeslagen bör ses över så att fler oskyldiga inte döms.
Nedan ett uttdrag ur ett domskäl i ett annat mål. Där räckte det med att MÄ varit berusad. Spelade ingen roll att MÄ till viss del varit pådrivande och i det fallet även medgivit att hon gett samtycke. Spelade heller ingen roll att den åtalade slutade när han ansåg att samtycket inte var säkert längre precis som Linda säger att hon gjorde i det aktuella fallet.

Skillnaden var att då var det en kille som var anklagad. Man kan ju även undra varför de inte hade oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande i det aktuella fallet?

Citat:
"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att GM har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande."
Citera
2025-03-19, 16:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Här får man ju se till resten med.
Tjejerna som skrek våldtäkt redan innan händelsen, hur de försökt få kontakt med honom innan, under och efter, hur de pratat med honom på morgonen INNAN han kontaktade Linda.

sms konversationen visar på att det hon vittnat om stämmer med det hon skrev till honom. Det redan innan hon visste att han skulle anmäla henne.

Hon tar även upp ölen i SMS konversationen han gav henne, varför vara så otroligt detaljerad i SMS om det inte hade hänt?

I andra fall (Chalmeristfallet) är det ett antal som argumenterat att det var till den åtalades nackdel att han hade detaljerad beskrivning.

Återigen nog fan kan man tänka till nog att man inte svarar att man våldförde sig på någon. Alla skulle väl ha svarat att det var samtycke och att den andra parten varit med på noterna och i så pass skick att man trott på att den ville. Det skulle väl alla skriva?
Citera
2025-03-19, 17:03
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebliti
Egentligen en ganska väntad dom.
För min del känns det som att han blev "tvingad" att anmäla av de två tjejerna. De var ju på hugget hela kvällen och verkade ha agg mot MG. Jag är övertygad om att de har övertalat MÄ att anmäla. Jag är också övertygad om att det är överdrivet om hur full han var under kvällen och att MÄ visst har minne av att han hade sex med MG.
Vidare har vi nu sett en del domar där man INTE gått på MÄ svaga anmälningar. Samtyckeslagen är i kombination med alkohol väldigt svår att tyda, men nu verkar det som att man inte dömmer fängelse på vaga grunder.

Håller med. Inte överraskad. Klart nåt som inte stämmer. Tjejerna hade ju redan förutfattade meningar om kvinnan och de hade redan bestämt sig för att tycka illa om henne. De hade redan bestämt sig för att om något händer är det våldtäkt. Och sen anmäls kvinnan för våldtäkt... Klart mannen hade druckit och var påverkad. Men att han skulle varit så full att han inte visste vad han höll på med, nja. Han kan ju ha nyktrat till lite på väg hem också. Även om han hade avvisat kvinnan tidigare visar det inget. Troligtvis ville han inte visa henne intresse framför alla andra. När de sedan var ensamma var det väl annat...
Citera
2025-03-19, 17:06
Medlem
Citat:
Jag håller med om att samtyckeslagen bör ses över så att fler oskyldiga inte döms.
Nedan ett uttdrag ur ett domskäl i ett annat mål. Där räckte det med att MÄ varit berusad. Spelade ingen roll att MÄ till viss del varit pådrivande och i det fallet även medgivit att hon gett samtycke. Spelade heller ingen roll att den åtalade slutade när han ansåg att samtycket inte var säkert längre precis som Linda säger att hon gjorde i det aktuella fallet.

Skillnaden var att då var det en kille som var anklagad. Man kan ju även undra varför de inte hade oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande i det aktuella fallet?

Problemet är fortfarande att ca 90% av alla våldtäkter inte ens anmäls. De flesta är inom familjer och/eller i en hederskontext. Vidare är det mycket svårt att bli fälld för våldtäkt. Minns t ex missbrukarkvinnan som blev brutalt våldtagen av ett gäng babbar, utan att dessa apor blev fällda.

Trådar som dessa drar dock till sig grottmänniskor som längtar tillbaka till savannen eller valfritt MENA-land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in