2025-03-19, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Nämen, är du kvar i tråden? Du skulle ju dra dig tillbaka och njuta av din tillvaro på den platta jorden. Men som så många andra av dina påståenden är det inget att sätta tilltro till.

Vad är det du har påstått då under en längre tid?
Är det inte att du hävdat att jorden är platt? Nog är väl flat och platt samma sak?
Eller har din platta jord plötsligt bullat upp sig det senaste dygnet och blivit en halvsfär?

Jag måste ju svara på min beundrarpost.

Om du läser mitt första inlägg i tråden så ser du att jag tillhörde team snurrande badboll för tre månader sedan. Men ju mer jag ifrågasatte "bevisen" desto mindre trovärdig visade sig badbolls-modellen vara.
Citera
2025-03-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja det framgår tydligt när man läser om den att den är en förinställd konstruktion.

skicka en källa var man kan läsa om det
Citera
2025-03-19, 13:54
Medlem
Citat:
Då den är en förinställd konstruktion så kan man anpassa den till vad som helst,

Källa?

I mina öron låter det som att den är tämligen värdelös om den inte visar vart norr ligger.

Citat:
...en halvsfär med "kanter" eftersom Antarktis är den högsta kontinenten.

Källa på att Antarktis är den "högsta kontinenten"?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-19 kl. 14:00.
Citera
2025-03-19, 14:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag måste ju svara på min beundrarpost.

Om du läser mitt första inlägg i tråden så ser du att jag tillhörde team snurrande badboll för tre månader sedan. Men ju mer jag ifrågasatte "bevisen" desto mindre trovärdig visade sig badbolls-modellen vara.
Så du har ändrat dig från att tro att jorden är sfärisk, till att den är platt, till den nuvarande villfarelsen att jorden är en halvsfär?
Citera
2025-03-19, 14:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Den är förinställd på att visa en viss riktning, det är inte så att den "letar upp" den roterande axeln om du nu fått för dig det.

Det är nog ingen som påstår att jorden är en flat platta.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad skulle man över huvud taget mäta med en gyrokompass om den inte ställde in sig efter jordens rotation? Skulle ju bara bli en leksak.
Alla plattjordare hittills har påstått att jorden är platt. Om du menar att Jorden är en halvsfär så är du den förste.
Det tycks råda en förvirring hos somliga om skillnaden mellan gyroskop och gyrokompass:
Citat:
The crucial additional ingredient needed to turn a gyroscope into a gyrocompass, so it would automatically position to true north,[2][3] is some mechanism that results in an application of torque whenever the compass's axis is not pointing north.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Poängen är alltså att gyrokompassens rotationsaxel inte är konstant. Den kommer att söka sig mot jordens rotationsaxel, till skillnad mot ett gyroskop som pekar mot samma punkt i universum hela tiden.

Att en gyrokompass fungerar är alltså ett bevis för att jorden inte är platt och stationär. En roterande skiva skulle leda till att gyrokompassen pekade rakt upp, så det skulle inte heller fungera.
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-03-19 kl. 14:39.
Citera
2025-03-19, 15:12
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Så du har ändrat dig från att tro att jorden är sfärisk, till att den är platt, till den nuvarande villfarelsen att jorden är en halvsfär?
Vilket väl bevisar att en viktig komponent av tron på konspirationsteorier är att försöka vara så udda och speciell som möjligt. Till slut blir till och med platt jord för mainstream...
Citera
2025-03-19, 16:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja jag bara spånar lite om vad som talar MOT den geocentriska världsbilden.

Men här handlar diskussionen om jorden är platt eller inte. Men hoppa på den dårskapen du, du vet ju hur sugen du är
Citera
2025-03-19, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det tycks råda en förvirring hos somliga om skillnaden mellan gyroskop och gyrokompass:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Poängen är alltså att gyrokompassens rotationsaxel inte är konstant. Den kommer att söka sig mot jordens rotationsaxel, till skillnad mot ett gyroskop som pekar mot samma punkt i universum hela tiden.

Att en gyrokompass fungerar är alltså ett bevis för att jorden inte är platt och stationär. En roterande skiva skulle leda till att gyrokompassen pekade rakt upp, så det skulle inte heller fungera.

Jag har läst lite hastigt om denna pryl nu och jag ser ingen teknisk detalj alls som förklarar hur den ska lokalisera jordens roterande axel, har du koll på det?
Citera
2025-03-19, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men här handlar diskussionen om jorden är platt eller inte. Men hoppa på den dårskapen du, du vet ju hur sugen du är
Jag tänkte att den geocentriska världsbilden hade vissa beröringspunkter med Flat Earth, men jag tar till mig av kritiken och lämnar tråden.
Citera
2025-03-19, 16:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag tänkte att den geocentriska världsbilden hade vissa beröringspunkter med Flat Earth, men jag tar till mig av kritiken och lämnar tråden.
Kunskapen att Jorden är rund hade redan dom gamla grekerna ca 2000 år före Copernicus introducerade den heliocentriska världsbilden. Även i den geocentriska världsbilden man trodde på före Copernicus så visste man sedan länge att Jorden var rund.
Citera
2025-03-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kunskapen att Jorden är rund hade redan dom gamla grekerna ca 2000 år före Copernicus introducerade den heliocentriska världsbilden. Även i den geocentriska världsbilden man trodde på före Copernicus så visste man sedan länge att Jorden var rund.
Jag är helt på det klara med att grekerna ansåg jorden välvd.
Rund däremot hade dom olika uppfattning om.
Citera
2025-03-19, 16:45
Avslutad
Citat:

En halvsfär med kanter är det nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in