2025-03-19, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då har du förstått fel. Om det var kompassens egna rotation och den inte påverkades av jordens så skulle den vara värdelös som navigationshjälpmedel.
Jag har säkert fattat fel.
Hur påverkar jordens rotation kompassen?
Citera
2025-03-19, 13:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag tror du överskattar gyrokompassen, den är manuellt inställd på att visa en viss riktning och den har absolut ingenting att göra med om jorden är sfärisk eller en halvsfär.
Tror du man skulle navigera efter en leksak. En gyrokompass som bara visar den riktning man ställde in den på hade aldrig använts. Fattar inte hur du kommer på så dumma kommentarer.
Citera
2025-03-19, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Som jag förstår det så är det kompassens egna rotation som bestämmer kompassens riktning.

Ja det framgår tydligt när man läser om den att den är en förinställd konstruktion.
Citera
2025-03-19, 13:05
Medlem
Citat:
Jag tror du överskattar gyrokompassen, den är manuellt inställd på att visa en viss riktning och den har absolut ingenting att göra med om jorden är sfärisk eller en halvsfär.

Jag tror det är du som överskattar din egen kunskap. Om den var manuellt inställd skulle den vara tämligen värdelös.
Citera
2025-03-19, 13:08
Medlem
Monerokungens avatar
Om man kollar ut i rymden med ett teleskop så ser man att saker och ting är runda. Även om man är utvecklingsstörd!

Så alla planer + månen är runda men jorden är platt?

Det jag tycker är konstigt , och även måste ifrågasätta mig själv. Varför ens ha en diskussion med så här efterblivna människor?
Citera
2025-03-19, 13:15
Avslutad
Citat:
Tror du man skulle navigera efter en leksak. En gyrokompass som bara visar den riktning man ställde in den på hade aldrig använts. Fattar inte hur du kommer på så dumma kommentarer.

Man tog fram den för att få fram riktningen mot det geografiska nord, istället för magnetiska nord.

Gyrokompassen styrs av en inbyggd konstruktion, som inte har någon som helst yttre påverkan av om jorden är sfärisk eller är en halvsfär.
Citera
2025-03-19, 13:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Man tog fram den för att få fram riktningen mot det geografiska nors, istället för magnetiska nord.

Gyrokompassen styrs av en inbyggd konstruktion, som inte har någon som helst yttre påverkan av om jorden är sfärisk eller är en halvsfär.
Den skulle inte visa några riktningar på Jorden om jorden var stationär. Sfärisk eller halvsfär har knappast någon betydelse och är det inte rund resp platt jord vi diskuterar? En halvsfär är i min vokabulär inte platt.
Citera
2025-03-19, 13:23
Avslutad
Citat:
Den skulle inte visa några riktningar på Jorden om jorden var stationär. Sfärisk eller halvsfär har knappast någon betydelse och är det inte rund resp platt jord vi diskuterar? En halvsfär är i min vokabulär inte platt.

Den är förinställd på att visa en viss riktning, det är inte så att den "letar upp" den roterande axeln om du nu fått för dig det.

Det är nog ingen som påstår att jorden är en flat platta.
Citera
2025-03-19, 13:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den är förinställd på att visa en viss riktning, det är inte så att den "letar upp" den roterande axeln om du nu fått för dig det.

Vad skulle man över huvud taget mäta med en gyrokompass om den inte ställde in sig efter jordens rotation? Skulle ju bara bli en leksak.
Alla plattjordare hittills har påstått att jorden är platt. Om du menar att Jorden är en halvsfär så är du den förste.
Citera
2025-03-19, 13:29
Medlem
Citat:

Varför ska vi ta ditt svammel på allvar?

Citat:
A gyrocompass is a type of non-magnetic compass which is based on a fast-spinning disc and the rotation of the Earth (or another planetary body if used elsewhere in the universe) to find geographical direction automatically.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass
Citera
2025-03-19, 13:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Nämen, är du kvar i tråden? Du skulle ju dra dig tillbaka och njuta av din tillvaro på den platta jorden. Men som så många andra av dina påståenden är det inget att sätta tilltro till.

Vad är det du har påstått då under en längre tid?
Är det inte att du hävdat att jorden är platt? Nog är väl flat och platt samma sak?
Eller har din platta jord plötsligt bullat upp sig det senaste dygnet och blivit en halvsfär?
Citera
2025-03-19, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför ska vi ta ditt svammel på allvar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Då den är en förinställd konstruktion så kan man anpassa den till vad som helst, det bevisar ingenting om jorden är en sfär eller en halvsfär. Eller möjligtvis en halvsfär med "kanter" eftersom Antarktis är den högsta kontinenten.
Senast redigerad av billigost 2025-03-19 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in