2025-03-18, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Brynäs - Malmö
Luleå - Växjö
Frölunda - Timrå
Färjestad - Skellefteå

Brynäs-Växjö
Frölunda-Skellefteå

Skellefteå-Växjö

Inte för att vara sån men får inte Brynäs vinnaren mellan Skellefteå - FBK i semi eller är jag ute och cyklar.
2025-03-18, 08:51
Medlem
MitchRapps avatar
Lakers blir sista lag in till slutspel, men kunde lika gärna varit Örebro. Att Lakers tar sig vidare helt utan ett fungerade powerplay eller målskyttar är det som imponerar mest. Att gaphalsen bulan berglund står på andra sidan och skriker, är tradition. 3 raka kvartsfinalserien mot Luleå, men som säsongen utvecklats, får Smålands stolthet vara nöjda med några extra hemmamatcher.
2025-03-18, 09:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Inte för att vara sån men får inte Brynäs vinnaren mellan Skellefteå - FBK i semi eller är jag ute och cyklar.

Inte om Lakers halkar vidare, då är de lägst rankat.
2025-03-18, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Inte om Lakers halkar vidare, då är de lägst rankat.

Just det så är det. Visste men fick hjärnsläpp
2025-03-18, 12:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Förstår att många inte tror att Växjö kommer att duga mycket till veckorna framöver: men som jag ser det har de tillräckligt med gedigen kvalitet i truppen, och inte minst rutin av att under senare år göra bra slutspel. I fjol besegrade de Luleå med 4-0 i matcher i kvartsfinalen: då kom Luleå från Växjös läge i år, dvs. Luleå hade slagit Örebro med 2-1 i matcher i åttondelen.

2023 vann ju Växjö sitt senaste SM-guld, 4-1 i matcher i finalen mot Skellefteå. Även då betvingade Växjö Luleå i kvartsfinalen, men det gick till en sjunde match.

Givetvis kan jag vara helt fel ute, jag gissar och förmodar, liksom alla andra. Men jag tror Luleå kan få det svårt i matchserien mot Växjö. Växjö har varit besynnerligt ojämna - ena kvällen vinner de med 7-2 borta mot Brynäs, nästa matchdag förlorar de 0-3 hemma mot Skellefteå. En viktig aspekt för eventuell framgång är förstås att målvaktsspelet i ett slutspel är bättre än motståndarlagets - och jag tycker att Emil Larmi och Adam Åhman håller hög SHL-klass. Larmi har tidigare visat att han kan vara som bäst när det gäller som mest.
2025-03-18, 14:05
Medlem
Kedoxs avatar
Förbannat tråkigt att både Saik & Färjestad gick knackigt tidvis och tvingas möta varann redan nu.

Nog sista laget jag ville ha i förstarundan. Brynäs smekmånad tror jag vi hade avslutat, Luleå är traumatiserade sen 2022 och hade avhyvlats förvånansvärt smidigt, Frölunda hade blivit ett krig men tycker fbk för en gångs skull varit bättre i inbördes möten denna säsong, Timrå hade varit drömmen att möta.

Men vi fick Skellefteå. Enda laget jag kan komma på utöver Färjestad som spelat 6 finaler i rad och vet hur man går långt. De kommer inte vika sig likt många andra. Fjolårsvinnare med en av världens största backtalanger på blå. Kul..
Dessutom blir vi av med vår tacklingsmaestro som är som byggd för slutspel precis innan det drar igång.

Ger den av oss som tar sig vidare från förstarundan hygglig chans på guld.
2025-03-18, 14:28
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Förbannat tråkigt att både Saik & Färjestad gick knackigt tidvis och tvingas möta varann redan nu.

Nog sista laget jag ville ha i förstarundan. Brynäs smekmånad tror jag vi hade avslutat, Luleå är traumatiserade sen 2022 och hade avhyvlats förvånansvärt smidigt, Frölunda hade blivit ett krig men tycker fbk för en gångs skull varit bättre i inbördes möten denna säsong, Timrå hade varit drömmen att möta.

Men vi fick Skellefteå. Enda laget jag kan komma på utöver Färjestad som spelat 6 finaler i rad och vet hur man går långt. De kommer inte vika sig likt många andra. Fjolårsvinnare med en av världens största backtalanger på blå. Kul..
Dessutom blir vi av med vår tacklingsmaestro som är som byggd för slutspel precis innan det drar igång.

Ger den av oss som tar sig vidare från förstarundan hygglig chans på guld.

Lakers hade varit för svåra och Färjestad hade floppat i quarter final igen.
Senast redigerad av MitchRapp 2025-03-18 kl. 14:34.
2025-03-18, 14:39
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Som Röglesupporter är man lite besviken... en tomhet.

Laget spelade ej bra under hösten, fick en formtopp i februari med poäng i 10-12 matcher i rad.

Nu blev det som det blev. Kanske lika bra det.
Nu bygger vi nytt o startar med Coachteamet.
Osäkert med Abols i Nhl och Olofsson i Zug. Förutom spelskickliga centrar behövs ett par stabila def-backar.

Var det inte i princip likadant förra året fast med olika resultat?
Då gick man trögt i början och hamnade i playin men fick världens formtopp och tog både Färjestad och Växjö på sängen.
Så du känner nog lite likadant som jag kände då. Förlora i raka mot vad som ändå är ett sämre lag för att man inte kom upp i nivå.
För som lag var fbk bättre än rbk, likadant som jag tycker att Rögle är ett bättre lag Malmö. Men ibland är inte marginalerna med en. Skäms fortfarande över Färjestads hemmamatcher i kvarten i fjol. Nere i Rögle var det jämnare men little too late.

Starkast tycker jag nog Rögle var 20-21 med Höglander, Seider och den vanliga Rögle-kärnan. Då var man riktigt starka. 7 nationaliteter hade man. Och året efter vågade jag inte riktigt tro att Färjestad skulle ta Rögle i semin, men på nåt sätt gick det. Inte greppat det slutspelet än för det var så oväntat.
2025-03-18, 14:46
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Lakers hade varit för svåra och Färjestad hade floppat i quarter final igen.

Ni bjöd väl om möjligt upp ännu sämre mot Rögle än vad vi gjorde?

Men håller med om att de borde mötas. Skett väldigt sällan med tanke på att båda brukar va i slutspel.
Nån kvartsfinal eller två under Färjestads mellanmjölksår när Växjö hade sin peak.

Det är ju inte vi som har en bra målvakt som flyr till er om man säger så.
2025-03-19, 01:51
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Två stenklara kvartar, Luleå och Skellefteå! Sedan två svårtippade, tar emot att ändra mitt tips på att Brynäs ryker direkt men mina semifinaler:
Brynäs-Timrå (0-4)
Luleå-Skellefteå (4-2)

Sedan följande final:
Luleå-Timrå (4-1)

(Dock ej det minsta förvånad om Malmö slår ut Brynäs!)
2025-03-19, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamGreken
Hur tror ni att det slutar? Vilka vinner sina kvartsfinaler och vilka blir det som tar hem guldet?

Brynäs - Malmö
Luleå - Växjö
Frölunda - Timrå
Färjestad - Skellefteå
Brynäs - Malmö 4-3
Luleå - Växjö 2-4
Frölunda - Timrå 4-2
Färjestad - Skellefteå 4-3

Tror Brynäs kan få det tufft som spelat uselt sista månaden mot ett pånyttfött Malmö.
Luleå utan Omark i kvarten får det tufft mot seriens tråkigaste lag som bara drar ner på tempot.
Timrå kan nog vinna första matchen mot oss pga att alla skadade som nu är tillbaka saknar matchtempo, men Frölunda är så mycket bredare än Timrås grymma första-kedja med SHL:s bäsa spelare Hållander.
FBK-SAIK är omöjlig att tippa....
2025-03-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Brynäs - Malmö 4-3
Luleå - Växjö 2-4
Frölunda - Timrå 4-2
Färjestad - Skellefteå 4-3

Tror Brynäs kan få det tufft som spelat uselt sista månaden mot ett pånyttfött Malmö.
Luleå utan Omark i kvarten får det tufft mot seriens tråkigaste lag som bara drar ner på tempot.
Timrå kan nog vinna första matchen mot oss pga att alla skadade som nu är tillbaka saknar matchtempo, men Frölunda är så mycket bredare än Timrås grymma första-kedja med SHL:s bäsa spelare Hållander.
FBK-SAIK är omöjlig att tippa....

Glöm inte att Timrå har Wedin, Pettersson, Hartman, Lander, Päjärvi bakom den där första femman. Dom kommer nog kunna stöka till det ordentligt för er. Timrå har släppt in tredje minst mål i serien så det finns en bra defensiv och bästa målvakten i serien. Jag tror serien går till 6-7 matcher.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in