2025-04-24, 20:23
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelclaw
Brynäs har endel zontid men det blir mest snurr längst med sargerna och lite avslut från distans med fri sikt för målvakten. Vet inte om det klassas som bättre spelmässigt? Är ju inte direkt så att Luleå saknar tid i offensiv zon. Jag tycker man har fått till längre anfall mot Brynäs än vad man gjorde mot exempelvis Frölunda. Brynäs tar mer skott men i kvalificerade målchanser har Luleå minst lika många om inte fler.
I 5 mot 5, som är majoriteten av matchtiden har Brynäs varit bättre, det är i power play framförallt som Luleå varit effektiva och Källgren har en osannolikt låg räddningsprocent. Sådana anomalier korrigeras ju på sikt ibland på kort sikt eftersom det ofta hänger på några få spelare. Frågan är om det hinner korrigeras för Brynäs?
Citera
2025-04-24, 20:34
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
I 5 mot 5, som är majoriteten av matchtiden har Brynäs varit bättre, det är i power play framförallt som Luleå varit effektiva och Källgren har en osannolikt låg räddningsprocent. Sådana anomalier korrigeras ju på sikt ibland på kort sikt eftersom det ofta hänger på några få spelare. Frågan är om det hinner korrigeras för Brynäs?
Bättre? Brynäs har varit sämre på att göra mål samt förhindra att mål släpps in. Att laget har pucken mer och lyckas passa till varandra (efter sargen) ser kanske bra ut för den okunnige. Du har däremot rätt i att brynäs målvakt är betydligt svagare än Luleås, kanske det är dags för den finska målvakten på lördag.?
Citera
2025-04-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Luleå har hittills finfina siffror i powerplay mot Brynäs, helt korrekt!

I spelet 5 mot 5 så står det 5-5.

Luleå gör alltså lika många mål som Brynäs i 5 mot 5 men man har ett betydligt bättre powerplay och boxplay (än så länge) men visst, Brynäs är det bättre laget helt klart
Citera
2025-04-26, 09:50
Medlem
Actuallysos avatar
Ludwig Persson körde för fullt på träningen. Skulle vara en injektion o nystart ifall han står, plus för spelarna också. Inte ta onödiga utvisningar, inte snurra i hörnen, våga ta skott direkt inte vänta o slå meningslösa passningar för sent, mera rakt på, där in med folk framför mål och röj, flippa in den eller en lös, hård isare för styrning.Och Bp måste bli bättre liksom Pp. Det blir tufft, men bara glöm de två senaste matcherna och kör stenhårt. För nu är det vinna eller försvinna idag.
Senast redigerad av Actuallyso 2025-04-26 kl. 09:54.
Citera
2025-04-26, 17:47
Medlem
Actuallysos avatar
Jaa de gjorde precis det som jag sa! Flippar in pucken på mål två gånger och grisar, röjer in den! Sen likadant igen två gånger och styrning o styrning. Och mkt rakare på mål.
Och man såg att laget direkt spelade med mkt större självförtroende när äntligen L Persson stod. Nu är det match igen!
Citera
2025-04-26, 19:15
Medlem
Elvis avatar
Luleås förlorarmentalitet sitter djupt rotat i väggarna. Visserligen kan man tycka att relativt nya lag utan historia måste ges chansen, tänker på plastlag likt Örebro, Linköping, Redhawks där även Luleå tillhör. Relativt nytt lag utan historia som inte drar sig för att ändra sin logotyp.

Skulle inte bli förvånad om Bulan står där och gråter över uteblivet guld denna gång också och hur synd det är om de stackars norrländska gruvarbetarna.

Nästa säsong ser vi fler importer och åter ett misslyckande.
Senast redigerad av Elvi 2025-04-26 kl. 19:19.
Citera
2025-04-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Actuallyso
Jaa de gjorde precis det som jag sa! Flippar in pucken på mål två gånger och grisar, röjer in den! Sen likadant igen två gånger och styrning o styrning. Och mkt rakare på mål.
Och man såg att laget direkt spelade med mkt större självförtroende när äntligen L Persson stod. Nu är det match igen!

Ludde är en sån jäkla uppgradering mot Källgren att det är tragiskt, Brynäs lär titta på att investera i en ordentlig målvakt till nästa säsong efter att ha schabblat bort denna stjärna...
Citera
2025-04-27, 02:53
Medlem
Nu har Brynäs och Luleå spelat 4 matcher, och bara i 1 av dessa (match 2) har Luleå varit bättre. I övrigt tydlig klasskillnad åt andra hållet, om än inte tillräcklig för att ta bort slump. Tur att det höll och inte blev en situation där det bara går att avgöra på bortaplan.

Kul också att Sifverberg fick avgöra med en.. Sifverberg. Han har gjort sådana saker sedan han var junior, jag vet inte vad jag ska jämföra med.

Slås igen av att Omark borde blivit en större stjärna än han blev. Han är ensam hela Luleås kreativa offensiv.
Citera
2025-04-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nu har Brynäs och Luleå spelat 4 matcher, och bara i 1 av dessa (match 2) har Luleå varit bättre. I övrigt tydlig klasskillnad åt andra hållet, om än inte tillräcklig för att ta bort slump. Tur att det höll och inte blev en situation där det bara går att avgöra på bortaplan.

Kul också att Sifverberg fick avgöra med en.. Sifverberg. Han har gjort sådana saker sedan han var junior, jag vet inte vad jag ska jämföra med.

Slås igen av att Omark borde blivit en större stjärna än han blev. Han är ensam hela Luleås kreativa offensiv.

Luleå var bättre i match 3 också. Kanske inte så det speglade resultatet, men ändå bättre. Sen kan man prata zon-tid och skott på mål hur mycket man vill, men Luleå har haft minst lika många kvalificerade målchanser som Brynäs genom serien. 2-2 efter fyra matcher anser jag är fullt rättvist.

Omark är definitivt inte ensamt kreativ i Luleås offensiv, tycker han åker lite för mycket i cirklar och slarvar lite för mycket. Däremot har han en jävla förmåga att blixtra till och göra det oväntade, vilket har avgjort många matcher i hans karriär.
Luleå har dock en offensiv bredd som jag inte sett i laget på många år, men det är höga toppar och djupa dalar. När minst två kedjor levererar som de ska så är det Sveriges bästa lag. Men nu vill det fan till att de gör det de sista matcherna då..
Citera
2025-04-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentExile
Luleå var bättre i match 3 också. Kanske inte så det speglade resultatet, men ändå bättre. Sen kan man prata zon-tid och skott på mål hur mycket man vill, men Luleå har haft minst lika många kvalificerade målchanser som Brynäs genom serien. 2-2 efter fyra matcher anser jag är fullt rättvist.

Omark är definitivt inte ensamt kreativ i Luleås offensiv, tycker han åker lite för mycket i cirklar och slarvar lite för mycket. Däremot har han en jävla förmåga att blixtra till och göra det oväntade, vilket har avgjort många matcher i hans karriär.
Luleå har dock en offensiv bredd som jag inte sett i laget på många år, men det är höga toppar och djupa dalar. När minst två kedjor levererar som de ska så är det Sveriges bästa lag. Men nu vill det fan till att de gör det de sista matcherna då..
Kan köpa att det skulle kunna vara Sveriges bästa lag om de skulle hitta en förmåga att stänga ned matchen defensivt som de har gjort stundvis under dessa matcher. Om de skulle hitta ett sätt att göra detta över längre tid, alltså.

Nu har jag bara tittat på Luleå sporadiskt utöver dessa finalmatcher, men problemet är att de bara lyckats med detta i oerhörd medgång. När de hittade ett matchavgörande genom att skjuta en brynässpelare i huvudet blev de plötsligt fullständigt omöjliga att möta resten av perioden.

Men när pucken trillar åt andra hållet och publiken slutar jubla håller de knappt slutspelsklass.
Citera
2025-04-28, 17:26
Medlem
liten.igelkotts avatar
När Luleå hade 1-2 i matcher känndes det hopplöst eftersom att Brynäs hade 2 riktigt dåliga matcher på raken men efter senaste matchen känns det bättre. Det är helt omöjligt att säga hur det här kommer att sluta men det känns betydligt bättre nu. Hoppas att Ludde får stå i målet nu bara.
Citera
2025-04-28, 22:37
Medlem
Brownass överkörda på hemmaplan med 2-6 och serien vänder tillbaka till Luleå på torsdag. Den stora frågan är vem dom ställer i målet i nästa match? Erik "Titanic" Källgren eller Ludvig "Estonia" Persson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in