2025-03-18, 19:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Jacob Wallenbergs attack mot matbojkotten: Relevant eller inte?

Matbojkott är helt missriktat, tycker näringslivets starke man, Jacob Wallenberg.

– Det är att utsätta fel personer för vår ilska, det tycker jag är olyckligt.

Jacob Wallenberg – ordförande för Svenskt Näringsliv, men också näringslivshöjdare via alla bolag som familjen kontrollerar – upprörs av den pågående matprisdebatten. Den baseras inte alls på fakta, tycker han.

Han är så irriterad på debatten att han själv lyfter ämnet vid en frågestund med journalister i samband med Svenskt Näringslivs Företagardagar i Stockholm.

Han pekar på EU-statistik som visar på att de svenska matpriserna har ökat mindre än EU-snittet de senaste fyra åren.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=da16e041-675b-4076-b0cf-cb98355cc708

---------------------------

1. Hur trovärdig anser ni att Jacob Wallenbergs kritik mot matbojkotten är, med tanke på hans position inom näringslivet och de bolag hans familj kontrollerar? Skulle hans budskap kunna tolkas som att han skyddar sina egna ekonomiska intressen snarare än att objektivt analysera problemet?

2. Tycker ni att EU-statistik om matprisökningar ger en rättvis bild av den svenska situationen, eller finns det andra faktorer som bör beaktas?

3. Är en matbojkotten ett rimligt verktyg för att påverka matpriser, eller borde ilskan riktas mot andra aktörer, såsom politiker eller myndigheter?
Verkligen relevant inlägg av Wallenberg.
Attack, upprördhet, irritation verkar vilja beskriva en obalanserad individ.
Så var inte alls fallet utan han nämnde endast de viktigaste faktorerna för prisökningarna och påstod med rätta att bojkotten är missriktad.
På ett mycket sansat sätt till skillnad från marodörerna i bojkotten
Men va fan.
Låt folk köpa ännu dyrare varor då?
Eller om de kan hitta billigare varor handlar det väl inte om en bojkott utan endast om ett förnuftigt beslut om en lägre kostnadsmassa för hushållet.
Det är väl sådana där idioter som fått långtidscovid för att de trodde att vaxxinet innehöll chips.
Å kommunister.
Citera
2025-03-18, 19:18
Medlem
Vill absolut inte försvara Wallenberg eller bortskämda ICA-handlare.

Men problemet handlar om att Riksbanken och våra politker devalverat kronan. Man behöver höja räntan - men gör man det så spricker bobubblan.

För att ta fokus från detta har politkerna försökt hetsa lite lagom mot ICA-handlare för att framstå som att "vi gör något". Svantesson låtsades ju ta dem i örat, typ...

Men sedan tog vänstern över och de hetsar ju lite vildare och lyckas också dra igång en bojkott.

Men som sagt folks: era fiender är politikkerna och Wallenberg som vill ta dina pengar till sina vapenfabriker och skicka allt du äger till Ukraina.

Folk i allmänhet lär dock inte begripa det i första taget.
Citera
2025-03-18, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman

Men problemet handlar om att Riksbanken och våra politker devalverat kronan. Man behöver höja räntan - men gör man det så spricker bobubblan.

För att ta fokus från detta har politkerna försökt hetsa lite lagom mot ICA-handlare för att framstå som att "vi gör något". Svantesson låtsades ju ta dem i örat, typ...

Men sedan tog vänstern över och de hetsar ju lite vildare och lyckas också dra igång en bojkott.

Men som sagt folks: era fiender är politikkerna och Wallenberg som vill ta dina pengar till sina vapenfabriker och skicka allt du äger till Ukraina.

Äntligen ett välformulerat, balanserat och konstruktivt inlägg i debatten. Tack.
Citera
2025-03-18, 19:24
Medlem
Wallenberg kör en whataboutism. Det, kanske, är värre någon annanstans och därför skall vi vara glada och hålla käften. Som sagt priset på gåslever eller vad han nu lever på är väl så att säga obetydligt. Han har väl så att säga aldrig behövt att titta djupt i plånboken eller fundera på hur han skall betala räkningarna den kommande månaden.

Sålunda skall han väl i någon mening kanske hålla käften? Det blir aldrig bra när miljardärer skall tala om för de vanliga människorna hur de skall handskas med sina pengar. Det är lite som när kungen satt och pratade om stekta sparvar osv. När han själv lever på apanage från staten. Wallenberg lever väl i den meningen närmast på en form av industri-apanage från Sverige, alternativt så är Sverige bara en form av den geografiska sektionen av Investor AB.

Är det någon som påstått att det bara är den lokala ICA butiken som driver upp det hela? Det är väl ICA som koncern, deras gemensamma inköp och alla de olika leden som alla skall ha sin bit av kakan som är problemet. Inte den lokala butiken i sig. Den är ju bara slutstationen av en lång LÅNG kedja där alla skall ha sin del.

Därmed inte sagt att det kommer ha någon större effekt. Gissar på att matbojkotten kommer bli en flopp. Jag var och handlade idag, det var normalt med människor i affären för dagen och tiden.

I den meningen skulle jag fortfarande vilja veta vad exempelvis en brödlimpa kostar att tillverka hos Pågens. Hur och hur många olika små påslag det sedan är på vägen till affären den där den helt plötsligt kostar en betydligt större summa. Min gissning är att jag skulle vara förvånad om en limpa kostar så mycket, ingredienserna i bröd borde inte gå på mer än någon krona med tanke på hur många limpor de bakar om dagen. Den största kostnaden per limpa är väl el och personal och personal är väl mer för fabriken för de står knappast 500 tanter hos pågens och knådar degar längre.

Fyll i för övriga valfria produkter (mjölk, ost, korv, bröd, äpple osv) jag misstänker att lånehajen hos maffian skulle rodna över alla påslagen.
Citera
2025-03-18, 19:24
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
är wall-enberg själv en av profitörerna?

Bajsar björnen i skogen?

Wall enberg är ytterst medskyldig till detta.Maten är dyrare än både Norge och Finland och ta då med i beräkningen att svenskarnas löner inte ökat i samma omfattning som de andra länderna.

Alltså... Wallenberg snackar skit som vanligt.
Detta är ett rikt svin som tjänar sina silver daler på att fattiga svenskar dör i svält.
En av de jag hade besökt först med min AR15 om det hade blivit inbördeskrig i Sverige.

Fast aset bor väl inte ens här.
Mer Såna här mat bojkottor så vi skadar han dör det känns mest.
Citera
2025-03-18, 19:26
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Hade varit helt fantastiskt för oss konsumenter om det scenariot hade blivit verklighet och några få aktörer - som nu sitter på i princip monopol - hade fått upphöra med sina karteller som blåser upp priserna på hyllorna. Axfood, ICA och Coop kontrollerar ensamma i princip hela livsmedelsmarknaden idag med 90% av ägandet.
Att Wallenberg yttrar sig är väl bara helt i sin ordning.
Han har väl fingrarna i syltburken så till den milda grad att det vore mer förunderligt om han inte skyndade till kartellernas försvar.

Det jag inte kan begripa är varför det ska vara så in i hel-te svårt för Coop att gå i bräschen för lägre priser.
Där är ju inte syftet att den lokale handlaren ska ha nya däck till Porschen varje vår.
Har "kapitalet" tummen i ögat även på Coop?
Citera
2025-03-18, 19:27
Medlem
Citat:
1. Hur trovärdig anser ni att Jacob Wallenbergs kritik mot matbojkotten är, med tanke på hans position inom näringslivet och de bolag hans familj kontrollerar? Skulle hans budskap kunna tolkas som att han skyddar sina egna ekonomiska intressen snarare än att objektivt analysera problemet?

2. Tycker ni att EU-statistik om matprisökningar ger en rättvis bild av den svenska situationen, eller finns det andra faktorer som bör beaktas?

3. Är en matbojkotten ett rimligt verktyg för att påverka matpriser, eller borde ilskan riktas mot andra aktörer, såsom politiker eller myndigheter?
Jacob ska ge fan i vad vi kämpar för, varesig han har rätt eller ej.
Citera
2025-03-18, 19:29
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman

Bra sammanfattning, måste jag säga! Wallenberg är ju en av dessa profitörer som ser sin chans att få hela Sverige att betala MER i "skatt" genom matprisökningar just för att skicka detta till Ukraina, såklart! Svensken skall skinnas som offer på Ukrainabålet, för att döda några fler ryssar och ukrainare innan kriget tar slut! Bara när pengarna till Ukraina tar slut så slutar folk att dö och kriget tar slut, därför måste varenda krona sugas ur Svensken, lite i taget så att inte upproret kommer.

Han är bara så besviken att bojkotten kom så tidigt, han hade räknat med att kunna presssa upp priserna mycket mer innan det slog bakut!
Citera
2025-03-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det jag inte kan begripa är varför det ska vara så in i hel-te svårt för Coop att gå i bräschen för lägre priser.
Där är ju inte syftet att den lokale handlaren ska ha nya däck till Porschen varje vår.
Har "kapitalet" tummen i ögat även på Coop?
Jag misstänker att coop prioriterar arbetstillfällen och chefslöner än att visa svarta siffror.
De är ju trots allt en kooperation utan vinstintresse.
Citera
2025-03-18, 19:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Wallenberg kontrollerar 1/3 av Sveriges BNP och äger 40% av börsen...typ.
Så jag tycker dessa judar skall hålla käften.

Det jag inte fattar är varför de inte är med på Forbes lista. Skulle familjen Wallenberg verkligen inte vara värd mer än 1 miljard dollar?
Citera
2025-03-18, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det jag inte fattar är varför de inte är med på Forbes lista. Skulle familjen Wallenberg verkligen inte vara värd mer än 1 miljard dollar?

Familjen ruvar på tillgångar motsvarande flera hundra miljarder dollar, och är rikare än Elon Musk, men kapitalet och ägandet är låst i stiftelser. Med andra ord äger Wallenbergarna individuellt eller privat inga astronomiska summor och Forbes-rankingen är baserad på individers privata tillgångar. Rothschild är ett annat mäktigt och förmöget finansimperium som sällan är med på Forbes lista, för så mkt av kapitalet är antingen låst i stiftelser eller så kallade "trusts" att det blir omöjligt för Forbes att värdera deras tillgångar.
Senast redigerad av anwe8 2025-03-18 kl. 19:42.
Citera
2025-03-18, 19:38
Medlem
AppleIntelligences avatar
Om matbutikerna skulle eliminera 100% av sin vinst skulle man inte märka någon skillnad. 2,5% rabatt märks inte. Vänsterpacket kan väl handla på kommunistiska Coop som alltid går med förlust. Ändå är de dyrast och smutsigast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in