2025-03-18, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Är bara bra om många blir av med körkortet och tvingas börja resa hållbart med kollektivtrafiken.

Om det inte finns kollektivtrafik där man bor?

Om ens arbete faktiskt kräver körkort?

Med ditt resonemang skulle man ransonera antalet körkort som delas ut. Det vore väl det bästa?
2025-03-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och då undrar jag:

- Finns det vetenskapligt konsensus om vad man behöver dricka och under vilken tid, för att landa på 0,3?

- Var kan man hitta ett säkert bevis (att Olle som blivit av med sitt körkort säger att det är så räknar jag inte) på att någon de facto blivit av med körkortet enbart efter att för högt värde rapporterats till Transportstyrelsen och att det då också var 0,3 som värde och inte något mycket högre?
Du ställer väldigt många frågor utan att bidra med ett jävla skit.
2025-03-18, 11:06
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokke
Angående hur mycket man måste dricka för att uppnå ett värde som överstiger PEth-gränsen på 0,3 kan man hitta här:

https://www.indraget-korkort.se/transportstyrelsens-regler-om-nykterhet-och-alkoholprover-vad-du-behover-veta-om-peth-cdt-gt-och-kor kortsaterkallelse/

Tunn evidens.

Citat:
Ett exempel är Transportstyrelsen, som i ett pm skriver »studier har visat att det krävs ett alkoholintag i mängder som ger en blodalkoholhalt på minst 1 promille under cirka en veckas tid för att PEth-värdet ska överskrida gränsvärdet 0,30 μmol/l« [11]. Detta påstående vilar emellertid på en enda studie, publicerad 2012, som endast omfattade 11 deltagare [10; ; Florén M, Transportstyrelsen, pers medd; 2023]. I studien konsumerade deltagarna en individuellt anpassad mängd alkohol för att uppnå alkoholkoncentrationen 1 promille en gång per dag under 5 dagar. Det är oroande att Transportstyrelsen baserar riktlinjer på en så begränsad och bristfällig referens, vilket väcker frågor om både transparens och ansvar. Det kan leda till orättvisa konsekvenser för människor vars liv påverkas av dessa beslut, särskilt när det handlar om indraget körkort eller andra förlorade rättigheter.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/11/problematiskt-nar-tolkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/
2025-03-18, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du ställer meningslösa frågor eftersom de enda uppgifter som är officiella är sådant nu upprepat framkommit i media. Media har också en skyldighet att så långt som möjligt källgranska materialet. Om du misstänker att media brutit mot de pressetiska reglerna tycker jag att du ska anmäla det till Medieombudsmannen MO.

Tillägg:
Vidare har ju utredaren på Transportstyrelsen på sedvanligt byråkratspråk medgett att körkort har dragits in enbart baserat på PEth-värdet. Tydligare än så kan det knappast bli (betalvägg):
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss.
https://www.sydsvenskan.se/2025-03-15/forslaget-blodprov-ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/

Se även mitt inlägg här: (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter

Det här handlar alltså inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.

"Du ställer meningslösa frågor eftersom de enda uppgifter som är officiella är sådant nu upprepat framkommit i media. Media har också en skyldighet att så långt som möjligt källgranska materialet. Om du misstänker att media brutit mot de pressetiska reglerna tycker jag att du ska anmäla det till Medieombudsmannen MO."

Så frågorna blir meningslösa bara för att det enda som finns officiellt är vad som tagits fram av en tidning? Och ja, media har mängder av regler att förhålla sig till, liksom myndigheter. Du väljer att lita blint på media och totalt misstro en myndighet. Jag väljer en skeptisk inställning till båda dessa. Att granskande och wallraffande artiklar visat sig vara sockrade, saltade eller rent av felaktiga har hänt många gånger. Skulle man orka bry sig om alla gånger media begår fel skulle man inte ha tid att sitta här så mycket som jag nu har. Jag väntar med att ge mig på pressen till dess de skriver felaktigheter om mig. Något som har hänt i princip alla de 4-5 gånger jag varit föremål för en artikel.

"Vidare har ju utredaren på Transportstyrelsen på sedvanligt byråkratspråk medgett att körkort har dragits in enbart baserat på PEth-värdet. Tydligare än så kan det knappast bli (betalvägg):
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss."

Håller med om att det där låter som att man gjort just det, dragit in körkort enbart med blodprov som "bevis" på olämplighet. Men jo, det kan bli tydligare. Lägg också till att om det nu finns folk som blivit av med körkortet enbart baserat på ett PEth-värde så kanske det inte är den yrsliga Bosse med 0,34 det handlar om, det kanske handlar om folk med dubbla det värdet. Det vet vi inget om eftersom dessa uppgifter inte är officiella (så hela din teori är meningslös).

"Se även mitt inlägg här: (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter"

Det läste jag när du skrev det. Förändrar inget att du upprepar det.

"Det här handlar alltså inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov."

För en gångs skull håller jag med. Det vore väldigt intressant att se om tjänstefel begåtts och om det är så att man systematiskt drar in körkort enbart baserat på låga 0,3-värden och det oavsett man sedan anser att detta är OK eller ej. Detta är ju hela min poäng, att man inte vet om detta sker. Vi har enbart saningsvittnet Bosse som är bitter över sitt förlorade körkort men som kanske är så jävla yrslig att han definitivt inte ska köra bil. En uppgift som jag är 100% säker på att media skulle kunna utelämna eftersom det skulle sabba en bra story.
2025-03-18, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Faktarutan här indikerar analogt på att det idag endast krävs 0,3 för ett indraget körkort https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats

Absolut. Frågan är ändå hur man tillämpat reglerna fram till idag.

Är det vanligt förekommande att man drar in körkortet enbart pga PEht-värden som skäl?

När så sker att man enbart går på PEht-värdet, är det då vanligt förekommande att personens värde är 0,3?

Bosse som ju hade 0,34 (vilket är lite högre än 0,3) sökte ju vård för att han hade yrsel. Har denna sjukdom spelat in i avgörandet när han blev av med körkortet? Läser man artiklen så verkar det inte det men samtidigt så är det ju fakta, att han hade problem med yrsel. Så alvarligt att han sökte vård.
2025-03-18, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting

Takes one to know one? :-)

Bidraget som antagligen går förbi dig eftersom det inte är i form av en bilderbok, är detta.

Allt som står i tidningen är inte alltid sant.

Men visst, vi kan fortsätta att vara bergsäkra som alla andra i den här tråden som vet precis hur allt funkar och då anttagligen enligt dig bidrar. Men problemet är ju bara att det enda de har att gå till är en tidnings clic bate.
2025-03-18, 12:14
Avstängd
Citat:
Tunn evidens.

Håller med om att det är en tunn evidens som ges. Men tycker ändå att detta är intressant och relevant läsning.

"Transportstyrelsen kan inte själva göra en medicinsk bedömning, utan bakgrunden till bedömningen består antingen i 1) att en läkare har anmält dig till Transportstyrelsen eller 2) att du varit under en utredning där Transportstyrelsen förelagt dig att lämna prover för att bevisa varaktig nykterhet."

För att en läkare ska skicka in ett prov med minst 0,3 i värde borde det ju finnas en misstanke hos läkaren om att patienten är olämplig att inneha körkort. Man tar ju inte bara dessa prov på måfå. Vilket ju även denna text tyder på.

"En anmälan om sannolik olämplighet är i grunden en utredningsanmälan. Bakgrunden till en sannolikhetsanmälan handlar, ursprungligen, om att Läkaren bedömer att det är sannolikt att patienten har ett pågående missbruk utifrån patientens sjukdomshistoria, beteende och uppgifter från journaler. Läkaren behöver i dessa fall ha bekräftade laboratorieprover för att göra anmälan."

M a o, när en läkare tar dessa prover (i smyg eller öppet) har denna redan en misstanke om att patienten är olämplig som bilförare samt att detta grundar sig i ett missbruk av alkohol.

Så de sanningsvittnen som menar att de blivit av med körkortet enbart pga låga PEht-värden (såg 0,34 i ett fall) är ju alltså med allra största sannolikhet personer vars läkare gör bedömningen att de kan vara missbrukare redan innan testvärdena kommer tillbaka. Något som inte jag sett nämnas någonstans i de artiklar som handlat om detta. Och då jag inte tror att min läkare någonsin kommer tänka "hm, har har vi en missbrukare" så är jag fortsatt helt säker på att något PEht-värde inte kommer mätas ifall jag behöver lämna blod pga att jag inte känner mig frisk och då sökt vård.
2025-03-18, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Låst artikel:

https://www.skd.se/artikel/dricker-varannan-manad-peth-provet-visade-alkisvarde/

Äntligen händer det något, precis detta som jag har efterlyst. En människa som kliver fram och säger "jag är drabbad".

Nu är ju artikeln bakom betalvägg så jag kan inte läsa hennes historia. Ja gissar dock att läkaren (rätt eller fel) misstänkte att hon var missbrukare. Annars fattar jag inte vitsen med att ta provet.

Bifogar ett citat från en artikel som är som jag ser det, neutral i sammanhanget.

"En anmälan om sannolik olämplighet är i grunden en utredningsanmälan. Bakgrunden till en sannolikhetsanmälan handlar, ursprungligen, om att Läkaren bedömer att det är sannolikt att patienten har ett pågående missbruk utifrån patientens sjukdomshistoria, beteende och uppgifter från journaler. Läkaren behöver i dessa fall ha bekräftade laboratorieprover för att göra anmälan."

Artikeln kan läsas här:

https://www.indraget-korkort.se/transportstyrelsens-regler-om-nykterhet-och-alkoholprover-vad-du-behover-veta-om-peth-cdt-gt-och-kor kortsaterkallelse/
2025-03-18, 12:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. [...]
Men det finns ju ingen regel som säger att det räcker med blodprov.

Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Instämmer helt.
2025-03-18, 12:55
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Håller med om att det är en tunn evidens som ges. Men tycker ändå att detta är intressant och relevant läsning.

"Transportstyrelsen kan inte själva göra en medicinsk bedömning, utan bakgrunden till bedömningen består antingen i 1) att en läkare har anmält dig till Transportstyrelsen eller 2) att du varit under en utredning där Transportstyrelsen förelagt dig att lämna prover för att bevisa varaktig nykterhet."

För att en läkare ska skicka in ett prov med minst 0,3 i värde borde det ju finnas en misstanke hos läkaren om att patienten är olämplig att inneha körkort. Man tar ju inte bara dessa prov på måfå. Vilket ju även denna text tyder på.

M a o, när en läkare tar dessa prover (i smyg eller öppet) har denna redan en misstanke om att patienten är olämplig som bilförare samt att detta grundar sig i ett missbruk av alkohol.

Så de sanningsvittnen som menar att de blivit av med körkortet enbart pga låga PEht-värden (såg 0,34 i ett fall) är ju alltså med allra största sannolikhet personer vars läkare gör bedömningen att de kan vara missbrukare redan innan testvärdena kommer tillbaka. Något som inte jag sett nämnas någonstans i de artiklar som handlat om detta. Och då jag inte tror att min läkare någonsin kommer tänka "hm, har har vi en missbrukare" så är jag fortsatt helt säker på att något PEht-värde inte kommer mätas ifall jag behöver lämna blod pga att jag inte känner mig frisk och då sökt vård.
Du vill verkligen se våra myndigheter och läkare som allvetande och felfria.
Du läste att vetenskapen bakom detta är en 5 dagars studie på 11 personer. Fem dagar. Elva personer.

Jag hittade även mer kritik mot mot PEth
Citat:
Jag har skrivit kommentar på en tidigare artikel om denna fråga eftersom jag som forskare granskat Transportstyrelsens arbete med konsekvensutredning vid regelgivning och identifierat stora brister. Till min förvåning har myndigheten i detta fall valt att inte konsekvensutreda denna ändring i praxis (användningen av PEth) och de har i det pågående föreskriftsarbetet inte heller gjort en uppföljning av vilka effekter denna ändring i praxis har fått. Av den litteratur och de mätresultat jag tagit del av finns det ingen tydlig samvariation mellan CDT och PEth vilket Transportstyrelsen antagit i ett medicinskt PM daterat 2020-06-18. Min slutsats av detta och andra lagstiftningsärenden där gränsvärden tillämpas är att det behöver ställas betydligt större krav på myndigheternas utredningsarbete.
Lena Nerhagen, Lektor i nationalekonomi, Högskolan Dalarna
2025-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Tunn evidens.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/11/problematiskt-nar-tolkning-av-biomarkorer-vilar-pa-tunn-evidens/

Sjukt felaktigt påstående av dom, även om det är individuellt så får man långt över 0,30 om man ligger på 1.0 promille i en veckas tid. Hur fan har detta fått fortgå??
2025-03-19, 14:05
Medlem
Rimners avatar
Citat:

Peth-provet ingår numera i "provpaketet" som tas vid vårdkontakt tillsammans med kolesterol osv. Sedan tidigare i stort sett alltid på folk som söker sig till akuten vid dom större sjukhusen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in