Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du ställer meningslösa frågor eftersom de enda uppgifter som är officiella är sådant nu upprepat framkommit i media. Media har också en skyldighet att så långt som möjligt källgranska materialet. Om du misstänker att media brutit mot de pressetiska reglerna tycker jag att du ska anmäla det till Medieombudsmannen MO.
Tillägg:
Vidare har ju utredaren på Transportstyrelsen på sedvanligt byråkratspråk medgett att körkort har dragits in enbart baserat på PEth-värdet. Tydligare än så kan det knappast bli (betalvägg):
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss.
https://www.sydsvenskan.se/2025-03-15/forslaget-blodprov-ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/
Se även mitt inlägg här:
(FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter
Det här handlar alltså inte om någon lag utan
Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.
"Du ställer meningslösa frågor eftersom de enda uppgifter som är officiella är sådant nu upprepat framkommit i media. Media har också en skyldighet att så långt som möjligt källgranska materialet. Om du misstänker att media brutit mot de pressetiska reglerna tycker jag att du ska anmäla det till Medieombudsmannen MO."
Så frågorna blir meningslösa bara för att det enda som finns officiellt är vad som tagits fram av en tidning? Och ja, media har mängder av regler att förhålla sig till, liksom myndigheter. Du väljer att lita blint på media och totalt misstro en myndighet. Jag väljer en skeptisk inställning till båda dessa. Att granskande och wallraffande artiklar visat sig vara sockrade, saltade eller rent av felaktiga har hänt många gånger. Skulle man orka bry sig om alla gånger media begår fel skulle man inte ha tid att sitta här så mycket som jag nu har. Jag väntar med att ge mig på pressen till dess de skriver felaktigheter om mig. Något som har hänt i princip alla de 4-5 gånger jag varit föremål för en artikel.
"Vidare har ju utredaren på Transportstyrelsen på sedvanligt byråkratspråk medgett att körkort har dragits in enbart baserat på PEth-värdet. Tydligare än så kan det knappast bli (betalvägg):
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss."
Håller med om att det där låter som att man gjort just det, dragit in körkort enbart med blodprov som "bevis" på olämplighet. Men jo, det kan bli tydligare. Lägg också till att om det nu finns folk som blivit av med körkortet enbart baserat på ett PEth-värde så kanske det inte är den yrsliga Bosse med 0,34 det handlar om, det kanske handlar om folk med dubbla det värdet. Det vet vi inget om eftersom dessa uppgifter inte är officiella (så hela din teori är meningslös).
"Se även mitt inlägg här: (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter"
Det läste jag när du skrev det. Förändrar inget att du upprepar det.
"Det här handlar alltså inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov."
För en gångs skull håller jag med. Det vore väldigt intressant att se om tjänstefel begåtts och om det är så att man systematiskt drar in körkort enbart baserat på låga 0,3-värden och det oavsett man sedan anser att detta är OK eller ej. Detta är ju hela min poäng, att man inte vet om detta sker. Vi har enbart saningsvittnet Bosse som är bitter över sitt förlorade körkort men som kanske är så jävla yrslig att han definitivt inte ska köra bil. En uppgift som jag är 100% säker på att media skulle kunna utelämna eftersom det skulle sabba en bra story.