2025-03-17, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En person har gått ut ganska tydligt i media men även det är bakom betalvägg:

Bosse sökte vård för yrsel – blev av med körkortet
https://www.salaallehanda.com/artikel/bosse-sokte-vard-for-yrsel-blev-av-med-korkortet/

Enligt uppgift handlar det om ”vitt vin framför datorn några kvällar i veckan” och då ”ett par tre glas”.
Bo blev också tillfrågad om han ville ta några prover för att se hur hans organ mådde, vilket han tackade ja till.

Men dessa värden, en alkoholmarkör som kallas Peth, skickades också iväg till Transportstyrelsen när två av tre provtagningar visade förhöjda värden. Då drogs Bos körkort in.

Och om Bosse är mytoman samt fullblodsalkis skulle han väl ha sagt exakt samma sak som om det han säger är 100% sant, eller hur?

Enligt Bosse så handlar det om några glas vi någon kväll ibland. OK, vad styrker Bosses utsaga?

Enligt Bosse så har han ju förts bakom ljuset av sin doktor. Stämmer det?

Och hur mycket spelar den där yrseln in på beslutet att dra in körkortet?

Nu är du lite som ett barn som bara säger samma sak om och om igen. :-)
2025-03-17, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Om du inte har en remis att kolla på så är det bara att fråga sköterskan på provtagningen vad det är du ska ta för..

Jag klarar mig. Men alla är ju inte bekväma i kontakter med myndigheter, läkare osv. Och läkare har ju gjort många felaktigheter i det här landet genom åren.

Så, jag utesluter inte att det finns läkare som fular sig.
2025-03-17, 16:04
Medlem
Smugumins avatar
Är bara bra om många blir av med körkortet och tvingas börja resa hållbart med kollektivtrafiken.
2025-03-17, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Tror bolaget fortfarande hanterar kontanter.

Det har du rätt i. Man kanske får skifta till det då. Så får Transportstyrelsen bråka med snuten om huruvida mina stora kontantuttag används för att köpa sprit eller sex.
2025-03-17, 16:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och om Bosse är mytoman samt fullblodsalkis skulle han väl ha sagt exakt samma sak som om det han säger är 100% sant, eller hur?

Enligt Bosse så handlar det om några glas vi någon kväll ibland. OK, vad styrker Bosses utsaga?

Enligt Bosse så har han ju förts bakom ljuset av sin doktor. Stämmer det?

Och hur mycket spelar den där yrseln in på beslutet att dra in körkortet?

Nu är du lite som ett barn som bara säger samma sak om och om igen. :-)
Vad menar du med ”samma sak igen”? Du kom med fortsatta frågeställningar och fick ett nytt svar med en ny källa. Och nu ställer du nya frågor istället för att ta reda på svaren själv.

Det står ingenting om att yrseln skulle ha inverkat utan det handlar bara om PEth-värdet.
2025-03-17, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad menar du med ”samma sak igen”? Du kom med fortsatta frågeställningar och fick ett nytt svar med en ny källa. Och nu ställer du nya frågor istället för att ta reda på svaren själv.

Det står ingenting om att yrseln skulle ha inverkat utan det handlar bara om PEth-värdet.

Du matar på med fler och fler texter som inte säger någonting mer än den första du länkade/citerade. Det är ju fortfarande bara "anonyma" utsagor/partsinlagor från folk som råkat illa ut.

Och nej, det står inget om att yrseln skulle ha inverkat. Det står inte heller att den inte gjorde just det. Och där har du ju som jag ser det en vädligt trolig skilland till varför Bosses läkare tittade på andra saker i blodet än vad min gjorde. För det första är yrsel inget som är direkt lämpligt att lida av som bilförare. För det andra kan yrsel vara relaterat till alldeles för högt intag av alkohol.

Så länge du inte har läst hela Bosses journal, vad hans läkare skrev till Transportstyrelsen och hela Transportstyrelsens beslut kan varken du eller jag säga att det är si eller så. Det är hela min poäng och nu är jag tjatig för det är den poängen jag försökt få fram säkert 5-6 gånger nu. Och ytterligare ett annat citat från någon annan som blivit av med lappen och förklarar vad det beror på (utan att detta bemöts) är inte heller det ett bevis för något. Bara de handlingar jag nämnde i början av detta stycke kan ge klarhet i vad som hänt Bosse.
2025-03-17, 16:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du matar på med fler och fler texter som inte säger någonting mer än den första du länkade/citerade. Det är ju fortfarande bara "anonyma" utsagor/partsinlagor från folk som råkat illa ut.

Och nej, det står inget om att yrseln skulle ha inverkat. Det står inte heller att den inte gjorde just det. Och där har du ju som jag ser det en vädligt trolig skilland till varför Bosses läkare tittade på andra saker i blodet än vad min gjorde. För det första är yrsel inget som är direkt lämpligt att lida av som bilförare. För det andra kan yrsel vara relaterat till alldeles för högt intag av alkohol.

Så länge du inte har läst hela Bosses journal, vad hans läkare skrev till Transportstyrelsen och hela Transportstyrelsens beslut kan varken du eller jag säga att det är si eller så. Det är hela min poäng och nu är jag tjatig för det är den poängen jag försökt få fram säkert 5-6 gånger nu. Och ytterligare ett annat citat från någon annan som blivit av med lappen och förklarar vad det beror på (utan att detta bemöts) är inte heller det ett bevis för något. Bara de handlingar jag nämnde i början av detta stycke kan ge klarhet i vad som hänt Bosse.
Du ställer meningslösa frågor eftersom de enda uppgifter som är officiella är sådant nu upprepat framkommit i media. Media har också en skyldighet att så långt som möjligt källgranska materialet. Om du misstänker att media brutit mot de pressetiska reglerna tycker jag att du ska anmäla det till Medieombudsmannen MO.

Tillägg:
Vidare har ju utredaren på Transportstyrelsen på sedvanligt byråkratspråk medgett att körkort har dragits in enbart baserat på PEth-värdet. Tydligare än så kan det knappast bli (betalvägg):
Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss.
https://www.sydsvenskan.se/2025-03-15/forslaget-blodprov-ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/

Se även mitt inlägg här: (FB) Festande leder till körkortdindragning trots att man är nykter

Det här handlar alltså inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.
Senast redigerad av Totius 2025-03-17 kl. 17:11. Anledning: Tillägg
2025-03-17, 17:02
Medlem
Hurs som helst är Sverige ett lustigt land. Här har vi gissar jag västvärldens hårdastre alkohollagstiftning när man kommer in på körkort för att undvika olyckor.

Samtidigt som vi upplåter våra vägar till lekplatser för "fjortisar" med sina A-traktorer som i sin tur genererar mängder med farliga omkörningar med miljövidriga gaspådrag, inbromsningar trafikköer med mera.

För att inte tala om alla fullt lagliga vinterdäck som lastbilarna har fastän många av de godkända vinterdäcken är helt odugliga när det väl gäller.

Ja, listan kan göras lång, personligen anser jag transportstyrelsen silar mygg men sväljer elefanter.
2025-03-17, 17:04
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Är bara bra om många blir av med körkortet och tvingas börja resa hållbart med kollektivtrafiken.

Håller med. Nu får vi hoppas på ett test som mäter om någon har ätit gris så får vi bort allt haram från vägarna
2025-03-17, 17:10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Jag efterlyste sedan bevis på att de som bevisligen blivit av med sina körkort inte alla blivit det pga både högre mätvärde än 0,3 eller att det finns andra saker som indikerar stor konsumtion av alkohol. Du länkar igen till Skånska Dagbladet samt menar att ett bevis på det jag undrade över är att ingen som överklagat beslut om att få körkortet indraget fått rätt. Det enda intressanta i det du hänvisar till är att det faktiskt anges ett mätvärde. En person som haft 0,34 dvs högre än 0,3. Sedan står det att detta värde ska bero på semesterfirande så man kanske kan gissa att det är samma man som man tidigare skrivit om. En man vi inte vet ett dugg om men vars påståenden om sitt efter alkoholintag tas som 100% sanna.

Faktarutan här indikerar analogt på att det idag endast krävs 0,3 för ett indraget körkort https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats

Citat:
Så kan reglerna ändras
• Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025. Vad gäller alkoholproblematik vill man ”bättre ringa in individer som utgör en trafiksäkerhetsrisk och också att underlätta för läkare att identifiera olämpliga körkortshavare”, skriver myndigheten till SVT.

• ”Vi bedömer att det innebär en viss lättnad jämfört med nuvarande regler.” uppger Transportstyrelsen. De skriver att det enligt förslaget ”inte kommer att räcka med enbart prover med förhöjda alkoholmarkörer”, som PEth, för att återkalla körkort.

• Enligt förslaget kommer det krävas att personen antingen har diagnosen skadligt bruk, eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig.

• Personen ska också uppfylla minst ett av tre kriterier: Bristande kontroll av alkoholkonsumtion, nedsättning av kognitiva funktioner, alkoholabstinens eller behov att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Senast redigerad av persona.von.grata 2025-03-17 kl. 17:24.
2025-03-17, 17:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Faktarutan här indikerar analogt på att det endast krävs 0,3 för ett indraget körkort https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats
Precis (se även tillägget till mitt förra inlägg ovan). Det här handlar alltså inte om någon lag utan Transportstyrelsens godtyckliga tillämpning av lagen.

Det finns inget som helst stöd i lagen för att dra in körkort på såhär lösa och ovetenskapliga grunder.
2025-03-18, 06:26
Medlem
Låst artikel:

Citat:
Annette Dahlqvist tycker inte om vin och dricker alkohol kanske varannan månad när hon är bortbjuden. Ändå hamnade hon över Transportstyrelsens gräns för när man är alkoholmissbrukare och de tycker att körkortet ska dras in när hennes läkare smygtog ett PEth-test och letade efter alkoholmarkörer i hennes blod.

https://www.skd.se/artikel/dricker-varannan-manad-peth-provet-visade-alkisvarde/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in