Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Nu utgår du fortfarande från att de uppmätta avstånden är utifrån glob-modellen.
Låt säga att du åker mellan Perth - Buenos Aires och Tokyo - Los Angeles, du har förmodligen bara tillgång till restiden, du vet inte om du flugit på en platt eller en sfärisk jord. Vad utifrån restiden kan du slå fast vid att du åkt på en sfärisk jord?
Nej, jag utgår inte från ”glob-modellen”, utan FE-modellen samt kända avstånd som du och jag kan kolla själva.
Jag har tillgång till kända restider mellan olika platser, t.ex. Chicago - Munchen och Tokyo - LA. Eftersom passagerarplan flyger med ungefär samma hastighet (ca 500 knop) så kan vi enkelt skatta avstånden. Restiderna österut enligt tidtabell är 8:50’ resp 9:40’ och det verkliga avståndet är alltså ungefär lika*.
Problemet med en FE-modell är att detta inte längre stämmer. Om man skall flyga över havet (vilket passagerarna kan se) så är sträckan Tokyo - LA ungefär 3 ggr så lång som Chicago - Munchen på en bipolär FE-modell.
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Ungefär här anar en normalt resonerande människa att FE-modellen inte kan stämma. Har du ens tittat på denna FE-modell är frågan.
*) på en sfärisk jord är avstånden:
8800 km
7300 km