2025-03-18, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi vet vad maxhastigheten på reguljärflyg är. Tror du på det? Vi vet också hur lång tid det tar att flyga från Sydney till Santiago. Då är det lätt att beräkna ungefär hur långt det är mellan Sydney och Santiago. Det har inget med kartor att göra. Är du med på det?

Vet vi? Jag har aldrig provat att maxa ett reguljärflyg.

Men även om vi flyger en sträcka och mäter ett avstånd så vet vi fortfarande inte om vi flyger över en sfärisk eller en platt jord.
Citera
2025-03-18, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad bevisar det att det ser platt ut när man står på marken och tittar? Du kräver empiriska bevis av andra men anser själv att det räcker med att det ser platt ut för att själv vara säker på att Jorden är platt.
Du har garanterat inte varit tillräckligt högt upp för att kunna avgöra om Jorden verkligen är platt.

Men har du sett något annat än en platt jord med blotta ögat?
Citera
2025-03-18, 11:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu utgår du fortfarande från att de uppmätta avstånden är utifrån glob-modellen.

Låt säga att du åker mellan Perth - Buenos Aires och Tokyo - Los Angeles, du har förmodligen bara tillgång till restiden, du vet inte om du flugit på en platt eller en sfärisk jord. Vad utifrån restiden kan du slå fast vid att du åkt på en sfärisk jord?
Nej, jag utgår inte från ”glob-modellen”, utan FE-modellen samt kända avstånd som du och jag kan kolla själva.

Jag har tillgång till kända restider mellan olika platser, t.ex. Chicago - Munchen och Tokyo - LA. Eftersom passagerarplan flyger med ungefär samma hastighet (ca 500 knop) så kan vi enkelt skatta avstånden. Restiderna österut enligt tidtabell är 8:50’ resp 9:40’ och det verkliga avståndet är alltså ungefär lika*.

Problemet med en FE-modell är att detta inte längre stämmer. Om man skall flyga över havet (vilket passagerarna kan se) så är sträckan Tokyo - LA ungefär 3 ggr så lång som Chicago - Munchen på en bipolär FE-modell.
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Ungefär här anar en normalt resonerande människa att FE-modellen inte kan stämma. Har du ens tittat på denna FE-modell är frågan.

*) på en sfärisk jord är avstånden:
8800 km
7300 km
Citera
2025-03-18, 11:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men har du sett något annat än en platt jord med blotta ögat?
Jag har aldrig varit på tillräckligt hög höjd för att kunna se skillnaden på en platt jord och en jordyta på ett klot med omkretsen 4000 meter så jag kan inte se skillnaden på rund jord och platt jord med blotta ögat. Du däremot tror att det räcker med att den ser platt ut från några meter upp eller på en mils höjd för att veta att Jorden är platt. Detta är knappast ett emiriskt bevis som du kräver av oss.
Citera
2025-03-18, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, jag utgår inte från ”glob-modellen”, utan FE-modellen samt kända avstånd som du och jag kan kolla själva.

Jag har tillgång till kända restider mellan olika platser, t.ex. Chicago - Munchen och Tokyo - LA. Eftersom passagerarplan flyger med ungefär samma hastighet (ca 500 knop) så kan vi enkelt skatta avstånden. Restiderna österut enligt tidtabell är 8:50’ resp 9:40’ och det verkliga avståndet är alltså ungefär lika*.

Problemet med en FE-modell är att detta inte längre stämmer. Om man skall flyga över havet (vilket passagerarna kan se) så är sträckan Tokyo - LA ungefär 3 ggr så lång som Chicago - Munchen på en bipolär FE-modell.
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Ungefär här anar en normalt resonerande människa att FE-modellen inte kan stämma. Har du ens tittat på denna FE-modell är frågan.

*) på en sfärisk jord är avstånden:
8800 km
7300 km

Skippa gärna modellerna för en stund.

Du har en restid och möjligtvis en sträcka som du utgår från, hur ska du med hjälp av h och km bevisa att jorden är sfärisk? Och som sagt, bortse från modellerna.
Citera
2025-03-18, 11:31
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig varit på tillräckligt hög höjd för att kunna se skillnaden på en platt jord och en jordyta på ett klot med omkretsen 4000 meter så jag kan inte se skillnaden på rund jord och platt jord med blotta ögat. Du däremot tror att det räcker med att den ser platt ut från några meter upp eller på en mils höjd för att veta att Jorden är platt. Detta är knappast ett emiriskt bevis som du kräver av oss.

Det räcker som bevis för att konstatera att den falsifierbara upplevda verkligheten vi lever i är platt.
Citera
2025-03-18, 11:31
Medlem
Citat:
Vet vi? Jag har aldrig provat att maxa ett reguljärflyg.

Men även om vi flyger en sträcka och mäter ett avstånd så vet vi fortfarande inte om vi flyger över en sfärisk eller en platt jord.
Hastigheterna är desamma på andra håll i världen, så varför inte mellan Sydney och Santiago.
När jag pratar om Sydney - Santiago - Johannesburg - Sydney har vi flugit en cirkel och är tillbaka till startpunkten och när vi använder flygtiden och hastigheten på varje sträcka vet vi ungefär hur lång den cirkeln är. Håller du med?
Citera
2025-03-18, 11:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det räcker som bevis för att konstatera att den falsifierbara upplevda verkligheten vi lever i är platt.
Nej det bevisar bara att vi upplever det platt. Skall du bevisa att det verkligen är platt så måste du presentera bättre bevis än så. Man ser helt enkelt för lite av den totala jordytan för att det skall vara något som helst bevis för Jordens form.
Citera
2025-03-18, 11:34
Avslutad
Citat:
Hastigheterna är desamma på andra håll i världen, så varför inte mellan Sydney och Santiago.
När jag pratar om Sydney - Santiago - Johannesburg - Sydney har vi flugit en cirkel och är tillbaka till startpunkten och när vi använder flygtiden och hastigheten på varje sträcka vet vi ungefär hur lång den cirkeln är. Håller du med?

Men om du inte har en karta eller utgår från olika modeller, hur vet du då att du flyger över en platt eller en sfärisk jord?
Citera
2025-03-18, 11:39
Avslutad
Citat:

Citat:
Nej det bevisar bara att vi upplever det platt. Skall du bevisa att det verkligen är platt så måste du presentera bättre bevis än så. Man ser helt enkelt för lite av den totala jordytan för att det skall vara något som helst bevis för Jordens form.

Jag skrev precis det. På med monokeln nu med dig.
Citera
2025-03-18, 11:46
Medlem
Citat:
Men om du inte har en karta eller utgår från olika modeller, hur vet du då att du flyger över en platt eller en sfärisk jord?
Vi vet att sträckan vi flugit bildar en cirkel med en omkrets på cirka 3200 mil. Norr om oss ligger Asien, Afrika, Europa, Nordamerika, större delen av Sydamerika och större delen av Australien, och jag har inte ens nämnt haven. Det borde finnas utrymme för allt detta inom den cirkeln. Det fungerar inte. Vad säger du till det?
Citera
2025-03-18, 11:48
Avslutad
Citat:
Vi vet att sträckan vi flugit bildar en cirkel med en omkrets på cirka 3200 mil. Norr om oss ligger Asien, Afrika, Europa, Nordamerika, större delen av Sydamerika och större delen av Australien, och jag har inte ens nämnt haven. Det borde finnas utrymme för allt detta inom den cirkeln. Det fungerar inte. Vad säger du till det?

Ja och som jag skrivit tidigare så existerar även cirklar på en platt yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in