2025-03-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
1. Om det var enbart ett rasistiskt motiv, borde det inte finnas någon med helsvenskt utseeende finnas med? Tror att det fanns minst en som var etnisk svensk, och tycker även att några har haft uteseende som man inte kan koppla till utlänskt påbrå.

Jag utesluter inget, det kan ha funnits även ett sådant hat.

Att det finns 2 med svenskt utseende tycker jag personligem nte gör att man kan utesluta rasist motiv, Han sprejade väl in i klassrum och korridorer,
Kanske inte tittade sååå himla noga.

Men sen ryktades ju om att han skonade nån utländsk kvinna som han bara gick förbi, men det tror jag själv isåfall kan ha varit för tufft att skjuta ihjäl någon på nära håll som han även kanske sett i ögonen, jag vet inte, hela dådet är ju märkligt måste jag säga.
Citera
2025-03-16, 00:49
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Att det finns 2 med svenskt utseende tycker jag personligem nte gör att man kan utesluta rasist motiv, Han sprejade väl in i klassrum och korridorer,
Kanske inte tittade sååå himla noga.

Men sen ryktades ju om att han skonade nån utländsk kvinna som han bara gick förbi, men det tror jag själv isåfall kan ha varit för tufft att skjuta ihjäl någon på nära håll som han även kanske sett i ögonen, jag vet inte, hela dådet är ju märkligt måste jag säga.
Det är alla motsägningar från tidigare information som gör att det är extra svårt att greppa.
Om det var ett 100% rasistiskt motiv så hade han troligen vänt sig direkt till SFI avdelningen, eller någon annanstans som är ännu mer invandrartät men sen är det här ju en plats han hände till och det underlättar i planeringen. Om han skulle stanna upp och välja noga så hade det troligen varit mindre offer.
Mycket troligt, någonstans djupt där inne fanns det någon form samvete skulle jag tro eftersom han var så mån att faktiskt inte komma ur den här situationen levande.
Citera
2025-03-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är alla motsägningar från tidigare information som gör att det är extra svårt att greppa.
Om det var ett 100% rasistiskt motiv så hade han troligen vänt sig direkt till SFI avdelningen, eller någon annanstans som är ännu mer invandrartät men sen är det här ju en plats han hände till och det underlättar i planeringen. Om han skulle stanna upp och välja noga så hade det troligen varit mindre offer.
Mycket troligt, någonstans djupt där inne fanns det någon form samvete skulle jag tro eftersom han var så mån att faktiskt inte komma ur den här situationen levande.

Går man och skjuter ihjäl massa människor som inte gjort en något har man inget samvete, då är man fylld av hat.
Citera
2025-03-16, 01:58
Medlem
Har det framkommit någon info om huruvida RA hade sina komvux-lektioner i det eller de klassrum han sköt i?
Citera
2025-03-16, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Går man och skjuter ihjäl massa människor som inte gjort en något har man inget samvete, då är man fylld av hat.

Som att hat och samvete skulle vara varandras motsatser..
Citera
2025-03-16, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Som att hat och samvete skulle vara varandras motsatser..

Varför skulle det vara av samvete han tog livet av sig? Snarare ett sätt att slippa konsekvenserna av sitt agerande.
Citera
2025-03-16, 03:24
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara av samvete han tog livet av sig? Snarare ett sätt att slippa konsekvenserna av sitt agerande.
Självmordet efter gärningen var sannolikt något som var en del av hans psykotiska perfekta plan.
Citera
2025-03-16, 03:30
Medlem
Citat:

Fast nu var det ju inte självmordet du skrev om, utan att han dödade andra.

Att någon som var fylld av hat inte kunde ha ett samvete.
Citera
2025-03-16, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Fast nu var det ju inte självmordet du skrev om, utan att han dödade andra.

Att någon som var fylld av hat inte kunde ha ett samvete.

Jag svarade på ett inlägg som påstod att RA skulle haft ett samvete för att denne tog livet av sig.
Citera
2025-03-16, 08:21
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Så om man kollar på Nya Dagbladet, är ett rasistiskt motiv redan fastställt? Herregud, Flashback har verkligen tappat det. Snacka om klickbete… Tror ni inte Aftonbladet också fanns i hans sökhistorik? Men det har förstås inget nyhetsvärde. Hade han automatiskt varit socialdemokrat då?

Grattis till Nya Dagbladet för den förmodade trafikökningen.
Citera
2025-03-16, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Så om man kollar på Nya Dagbladet, är ett rasistiskt motiv redan fastställt? Herregud, Flashback har verkligen tappat det. Snacka om klickbete… Tror ni inte Aftonbladet också fanns i hans sökhistorik? Men det har förstås inget nyhetsvärde. Hade han automatiskt varit socialdemokrat då?

Grattis till Nya Dagbladet för den förmodade trafikökningen.

Någon sådan majoritet som står bakom ett rasistiskt motiv i tråden finns väl ändå inte?

Man kan lika gärna som att "fastställa ett rasistiskt motiv" säga att avskriva ett sådant helt genom att kalla det "klickbete".

Om Aftonbladets uppgift stämmer, kan man inte heller bortse från vissa delar i hans historik, utan det behöver tas in i sitt sammanhang, om det nu går. Det måsta beaktas också.

Jag är inte säker på att varje människa i Sverige känner till, läser Nya Dagbladet eller använder Rumble.

Var det en engångshändelse, var det något som skedde någon gång, var det dagligen, den enda kanalen. Kan vara stora skillnader.

Inget kan tas ur sitt sammanhang när man ska bedöma något. Det lilla vi vet här kan inte stå för att helt avfärda ett rasistiskt eller delvis rasistiskt motiv helt och hållet, lika lite som att man kan fastställa det.

Vi får lita på polisen, som ändå sitter på så mycker mer uppgifter, då även från anhöriga.
Citera
2025-03-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Någon sådan majoritet som står bakom ett rasistiskt motiv i tråden finns väl ändå inte?

Man kan lika gärna som att "fastställa ett rasistiskt motiv" säga att avskriva ett sådant helt genom att kalla det "klickbete".

Om Aftonbladets uppgift stämmer, kan man inte heller bortse från vissa delar i hans historik, utan det behöver tas in i sitt sammanhang, om det nu går. Det måsta beaktas också.

Jag är inte säker på att varje människa i Sverige känner till, läser Nya Dagbladet eller använder Rumble.

Var det en engångshändelse, var det något som skedde någon gång, var det dagligen, den enda kanalen. Kan vara stora skillnader.

Inget kan tas ur sitt sammanhang när man ska bedöma något. Det lilla vi vet här kan inte stå för att helt avfärda ett rasistiskt eller delvis rasistiskt motiv helt och hållet, lika lite som att man kan fastställa det.

Vi får lita på polisen, som ändå sitter på så mycker mer uppgifter, då även från anhöriga.

Polisen sa att vet dom något så går dom ut med det för att det inte ska bli massa spekulationer osv... så vet dom något av värde för allmänheten hade vi vetat nu.
Om det nu är vad han lyssnade på för musik sista dagarna, och diverse webhistorik... så tror jag det är extreeemt tunt med material till vad som skulle kunna föranleda ett motiv på polisens bord. Tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in