Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Det finns:
-antalet offer med utländskt påbrå
-val av brottsplats
-internethistorik som verkar visa en dragning åt altright/neonazihållet (Rumble, ND)
-dokumenterad besatthet av/stalking av en socialdemokratisk bög
-samt en del mer obekräftade/vaga saker, som att ett vittne sagt att han låtit bli att skjuta vissa, ljudinspelning med oklart innehåll osv.
Inget som skulle hålla i rätten, tillräckligt för att jag ska vara helt säker på att det kommer komma fram mycket mer vad det lider.
Citat:
Ursprungligen postat av
wrongdaytodie
1. Det var blandad kompott, han var inte enbart på SFI som därmed talar emot den aspekten av eventuellt rasistiskt motiv
2. Hela hans Internetanvändning är märklig, men egentligen det enda som talar för enligt mig
3. Tycker du verkligen att han stalkade honom? Han var ju inte där för hans skull, då skulle han väl ha följt efter honom även utanför kyrkan?
4. Finns ju även människor som tror det var röster från flera skyttar, men troligast är väl att det handlar om poliser, elever och personal.
Just nu kan det gå åt vilket håll som helst, eller stanna i en viss aura av mystik. Polisen gräver vidare och vi måste vänta på fler pusselbitar.
Man kan ha sin teorier men det kan bara fastställas med fakta och med varje liten del kommer bilden klarna mer och mer men den är fortfarande väldigt diffus.
Ungefär lika diffusa som att anta någons politiska åskådning genom klistermärken på stolpar i dennes kvarter där personen bor.
1. Om det var enbart ett rasistiskt motiv, borde det inte finnas någon med helsvenskt utseeende finnas med? Tror att det fanns minst en som var etnisk svensk, och tycker även att några har haft uteseende som man inte kan koppla till utlänskt påbrå.
Jag utesluter inget, det kan ha funnits även ett sådant hat.
2. Val av bottsplats- tror jag är en laddad plats för RA, rent av symbolisk. Sedan kan man inte utsluta att det funnits en blandad motivbild, med tanke på hans internethistorik. Men man behöver veta mer för att kunna ta ställning.
3. Hans internethistorik kan vara tecken på att han har rasistiskt motiv, men med tanke på andra stora problem i hans liv, går det inte med den begränsade information vi har, att dra slutsatser.
4. Kopplingen till kyrkan, och guiden, det vet vi inget om. Det finns väl inget som styrker att det skulle ha en personlig koppling till just guiden? Eller hans politiska hållning? Det kan likväl varit kyrkan, eller inget alls? Bara en slags övning, eller en närhet till det andliga/döden eller vad som helst?
5. Att det skulle varit flera skyttar, tror jag att man kan avfärda helt. Det finns ju många vittnen, poliser, filmer, övervakningsfilmer, datatrafik, uppkopplingar, allt som kollas noga. Polisen har ju gått ut med att man vet att det var enbart en gärningsman inne i skolan under skjutningen.
Man fortsätter med utredningen för att reda ut om det funnits personer som på ett eller annat sätt stöttat dådet.