2025-03-15, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Hur vet vi det? Har polisen gått ut med det?

Na:
"– Huvudsakligen är det ett kulgevär av kaliber 30-06 som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en hagelpatron."
//
"Polismännen sökte skydd när flera skott avlossades mot dem. Rickard Andersson ska ha avlossat skotten mot polisen vid 12.43.

– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.
"

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/

Tillägg:

Uttalandet görs av Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef.
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-15 kl. 14:32.
Citera
2025-03-15, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är även det faktum att han lade upp klipp på "Rumble" men så länge han inte sätt upp propaganda material själv så säger det inte särskilt mycket

Precis, vad vi vet var det bara klipp som visar att hans datorer fungerade som de ska.

Jag själv klickar väl in på både rumble och andra obskyra forum som är bra mycket "värre" än Flashback lite då och då. Säger egentligen ingenting om var jag står politiskt. Tycker det är mest intressant att se hur tankarna går hos folk som har en viss världsbild.
Gör man däremot vissa uttalande konsekvent på diverse plattformar och har ett tydligt mönster på vad/vem man följer, lajkar osv, så finns det ju mer konkreta saker att gå på. Men i det här fallet är det fortfarande nada.
Citera
2025-03-15, 14:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är även det faktum att han lade upp klipp på "Rumble" men så länge han inte sätt upp propaganda material själv så säger det inte särskilt mycket

Ja, lägger man ihop dessa två, blir det ju lite mer tankar åt att han kan ha vistats i sådana "rum". Allt behöver sättas in i ett perpektiv, i sitt sammanhang.

Hur mycket vistades han i dessa, är det en blandning av olika forum, media osv?

Utan ett slags avskedsbrev, manifest, förblir vi ju frågande och än så länge utan svar.

Och vem säger att ett motiv behöver vara enbart ha ett enda solklart och tydligt mål?

Personligen tänker jag att han visst kan ha varit färgad av politiska ideal, men i grunden är det hela hans utanförskap och motgångar i livet som färgar inställningen, kanske förmodligen även den politiska inställningen.
Citera
2025-03-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Personligen tänker jag att han visst kan ha varit färgad av politiska ideal, men i grunden är det hela hans utanförskap och motgångar i livet som färgar inställningen, kanske förmodligen även den politiska inställningen.

Ja, alltså... om du nu var så i RAs fall att han kände sej så pass isolerad och utanför så är det ju förstås inte bra, tar man inte tag i det börjar man ju hata allt och alla, greppar efter minsta problem att hänga upp sej på. I RA´s fall med autism och annat skit var de nog ingen bra kombo. Bevisligen.
Citera
2025-03-15, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja, alltså... om du nu var så i RAs fall att han kände sej så pass isolerad och utanför så är det ju förstås inte bra, tar man inte tag i det börjar man ju hata allt och alla, greppar efter minsta problem att hänga upp sej på. I RA´s fall med autism och annat skit var de nog ingen bra kombo. Bevisligen.

Utanförskap kan bädda för olika typer av hat, det tror jag absolut. Har du blivit mobbad, sätter det djupa spår. Autism på det kan göra det svårt att både förstå sig själv och sätta sig in i andra.

Jag tror ju att många som radikaliseras, i vad det nu än är i, kommer från en utsatt sits. Det kan vara miljöer eller en individuell postion.

Lätt att fångas i olika forum, där du kanske får kontakt, känner dig sedd. Har du inga andra kontakter, då blir det hjärntvätt, kan jag tycka att det kan liknas vid.

Lätt att skjuta skulden på någon, något, alla, allt... för det som man känner man har råkat ut för.
Citera
2025-03-15, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Angående musiken som RA lyssnade på några dagar innan mordet, säger det inte oss något, när man inte vet mer om vad han brukade lyssna på, hur mycket, när osv.

Men, många gm vid olika skolskjutningar har inspirerats av musik på olika sätt.
Även Breivik lyssnade på musik både innan och under massmorden.

Musik kan ju användas på olika sätt för att försätta en i olika sinnestämningar. Det kan vara avstressande, det kan vara uppiggande, det kan vara sorgligt, det kan som i Breiviks fall försätta en i ett "passionerat raseri".

Vi har inte hör något om att RA skulle haft något som ser ut som att han lyssnade på musik. Han verkar ha tagit av sig mössan möjligen, om man kollar på bilder där man ser honom genom glasdörren.

Dådet är planerat, och det är inte alls ovnligt att andra gm vid skolskjutningar har haft kontakt/insppirerats av andra. Tyvärr läste jag att en kille som planerat en skolskjutning i Göteborg hade kontakt med två tidigare dömda. Hur det nu kan gå till.

"I flera månader pratar pojken från Göteborgsområdet om att utföra ett skoldåd. Han väljer musik och bestämmer sig för ett datum. Dessutom har han haft kontakt med två andra svenska tonåringar som dömts för skolattacker."

https://www.dn.se/sverige/atalad-for-planer-pa-skoldad-vi-maste-livestreama-sa-att-de-kan-gora-memes-om-oss/

"Breivik fortsätter:

– Jag kan bara sätta ”Lux Aeterna” av Clint Mansell på repeat, eftersom det är

en sådan kraftfull sång. Kombinationen av dessa faktorer kommer att ge ett extremt fokus och en dödlig makt – en ”enmans-armé
”.

Lux Aeterna” betyder ”evigt ljus” och är enligt Behring Breivik själv en passande titel.

– Jag har lyssnat på låten flera hundra gånger och jag verkar aldrig tröttna på den.

Han skriver att han inte fruktar döden, men att låten ändå har en lugnande effekt på honom.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mq4qq/drevs-av-musiken

"Enligt den brittiska tidningen Daily Mail så har Behring Breivik lovordat ”Lux Aeterna”. Han ska ha sagt att den är mycket inspirerande och väcker ett passionerat raseri."

https://www.svt.se/kultur/wild-kids-tar-bort-misstankt-utoya-musik

"Tips om vilken musik man borde lyssna på när han utför dådet."
//
Jag gjorde misstaget att ta för lugna låtar”, skriver han i en chatt med den västsvenska pojken."

https://www.sverigesradio.se/artikel/misstankte-pojken-fick-musiktips-av-domd-for-skolattack

https://yle.fi/a/7-658461
Citera
2025-03-15, 19:41
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Angående musiken som RA lyssnade på några dagar innan mordet, säger det inte oss något, när man inte vet mer om vad han brukade lyssna på, hur mycket, när osv.

Men, många gm vid olika skolskjutningar har inspirerats av musik på olika sätt.
Även Breivik lyssnade på musik både innan och under massmorden.

Musik kan ju användas på olika sätt för att försätta en i olika sinnestämningar. Det kan vara avstressande, det kan vara uppiggande, det kan vara sorgligt, det kan som i Breiviks fall försätta en i ett "passionerat raseri".

Vi har inte hör något om att RA skulle haft något som ser ut som att han lyssnade på musik. Han verkar ha tagit av sig mössan möjligen, om man kollar på bilder där man ser honom genom glasdörren.

Dådet är planerat, och det är inte alls ovnligt att andra gm vid skolskjutningar har haft kontakt/insppirerats av andra. Tyvärr läste jag att en kille som planerat en skolskjutning i Göteborg hade kontakt med två tidigare dömda. Hur det nu kan gå till.

"I flera månader pratar pojken från Göteborgsområdet om att utföra ett skoldåd. Han väljer musik och bestämmer sig för ett datum. Dessutom har han haft kontakt med två andra svenska tonåringar som dömts för skolattacker."

https://www.dn.se/sverige/atalad-for-planer-pa-skoldad-vi-maste-livestreama-sa-att-de-kan-gora-memes-om-oss/

"Breivik fortsätter:

– Jag kan bara sätta ”Lux Aeterna” av Clint Mansell på repeat, eftersom det är

en sådan kraftfull sång. Kombinationen av dessa faktorer kommer att ge ett extremt fokus och en dödlig makt – en ”enmans-armé
”.

Lux Aeterna” betyder ”evigt ljus” och är enligt Behring Breivik själv en passande titel.

– Jag har lyssnat på låten flera hundra gånger och jag verkar aldrig tröttna på den.

Han skriver att han inte fruktar döden, men att låten ändå har en lugnande effekt på honom.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mq4qq/drevs-av-musiken

"Enligt den brittiska tidningen Daily Mail så har Behring Breivik lovordat ”Lux Aeterna”. Han ska ha sagt att den är mycket inspirerande och väcker ett passionerat raseri."

https://www.svt.se/kultur/wild-kids-tar-bort-misstankt-utoya-musik

"Tips om vilken musik man borde lyssna på när han utför dådet."
//
Jag gjorde misstaget att ta för lugna låtar”, skriver han i en chatt med den västsvenska pojken."

https://www.sverigesradio.se/artikel/misstankte-pojken-fick-musiktips-av-domd-for-skolattack

https://yle.fi/a/7-658461

Breivik svinet...

Glöm inte han i New Zealand

Han gillade ju
Serbia Strong — Audio Remastered (Original upload)
https://www.youtube.com/watch?v=chA5IiTB4wg

Jag har hans egen film som har försvunnet på YT.
Om ni vill se den äkta så har jag den.
Citera
2025-03-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men det finns väl inte ”rätt mycket”? Det finns väl närmast ingenting som tyder på det du påstår? Eller har jag missat något?

Det finns:

-antalet offer med utländskt påbrå
-val av brottsplats
-internethistorik som verkar visa en dragning åt altright/neonazihållet (Rumble, ND)
-dokumenterad besatthet av/stalking av en socialdemokratisk bög
-samt en del mer obekräftade/vaga saker, som att ett vittne sagt att han låtit bli att skjuta vissa, ljudinspelning med oklart innehåll osv.

Inget som skulle hålla i rätten, tillräckligt för att jag ska vara helt säker på att det kommer komma fram mycket mer vad det lider.
Citera
2025-03-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns:

-val av brottsplats
-internethistorik som verkar visa en dragning åt altright/neonazihållet (Rumble, ND)
-samt en del mer obekräftade/vaga saker, som att ett vittne sagt att han låtit bli att skjuta vissa, ljudinspelning med oklart innehåll osv.

Inget som skulle hålla i rätten, tillräckligt för att jag ska vara helt säker på att det kommer komma fram mycket mer vad det lider.

Snälla säg att du trollar med oss?

- Val av brottplats

Du menar en SVENSK skola?
Citera
2025-03-15, 20:17
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Det finns:

-val av brottsplats

1. Det var blandad kompott, han var inte enbart på SFI som därmed talar emot den aspekten av eventuellt rasistiskt motiv
2. Hela hans Internetanvändning är märklig, men egentligen det enda som talar för enligt mig
3. Tycker du verkligen att han stalkade honom? Han var ju inte där för hans skull, då skulle han väl ha följt efter honom även utanför kyrkan?
4. Finns ju även människor som tror det var röster från flera skyttar, men troligast är väl att det handlar om poliser, elever och personal.

Just nu kan det gå åt vilket håll som helst, eller stanna i en viss aura av mystik. Polisen gräver vidare och vi måste vänta på fler pusselbitar.
Man kan ha sin teorier men det kan bara fastställas med fakta och med varje liten del kommer bilden klarna mer och mer men den är fortfarande väldigt diffus.
Ungefär lika diffusa som att anta någons politiska åskådning genom klistermärken på stolpar i dennes kvarter där personen bor.
Citera
2025-03-15, 21:13
Medlem
Fast nu var det uppenbarligen det enda de hittade. Inte allt det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Colldestruct
Nej, det finns inga bevis för det och det har ingen skillnad heller. Att enbart läsa extrema eller avvikande material säger ingenting överhuvudtaget. Han kunde lika gärna ha studerat extremliberal, marxistisk, anarkistisk eller ha läst Bin Landens brev som finns på DNI:s hemsida. Att sen börja blåsa upp möjliga indicier offentligt är bara löjligt och visar bara att man hoppas på att det är så.

Personer som har det någorlunda bra och lever ett drägligt liv kommer sällan att begå vansinnesdåd oavsett ideologi och världsåskådning.
Citera
2025-03-15, 21:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns:

-val av brottsplats

Citat:
1. Det var blandad kompott, han var inte enbart på SFI som därmed talar emot den aspekten av eventuellt rasistiskt motiv
2. Hela hans Internetanvändning är märklig, men egentligen det enda som talar för enligt mig
3. Tycker du verkligen att han stalkade honom? Han var ju inte där för hans skull, då skulle han väl ha följt efter honom även utanför kyrkan?
4. Finns ju även människor som tror det var röster från flera skyttar, men troligast är väl att det handlar om poliser, elever och personal.

Just nu kan det gå åt vilket håll som helst, eller stanna i en viss aura av mystik. Polisen gräver vidare och vi måste vänta på fler pusselbitar.
Man kan ha sin teorier men det kan bara fastställas med fakta och med varje liten del kommer bilden klarna mer och mer men den är fortfarande väldigt diffus.
Ungefär lika diffusa som att anta någons politiska åskådning genom klistermärken på stolpar i dennes kvarter där personen bor.

1. Om det var enbart ett rasistiskt motiv, borde det inte finnas någon med helsvenskt utseeende finnas med? Tror att det fanns minst en som var etnisk svensk, och tycker även att några har haft uteseende som man inte kan koppla till utlänskt påbrå.

Jag utesluter inget, det kan ha funnits även ett sådant hat.

2. Val av bottsplats- tror jag är en laddad plats för RA, rent av symbolisk. Sedan kan man inte utsluta att det funnits en blandad motivbild, med tanke på hans internethistorik. Men man behöver veta mer för att kunna ta ställning.

3. Hans internethistorik kan vara tecken på att han har rasistiskt motiv, men med tanke på andra stora problem i hans liv, går det inte med den begränsade information vi har, att dra slutsatser.

4. Kopplingen till kyrkan, och guiden, det vet vi inget om. Det finns väl inget som styrker att det skulle ha en personlig koppling till just guiden? Eller hans politiska hållning? Det kan likväl varit kyrkan, eller inget alls? Bara en slags övning, eller en närhet till det andliga/döden eller vad som helst?

5. Att det skulle varit flera skyttar, tror jag att man kan avfärda helt. Det finns ju många vittnen, poliser, filmer, övervakningsfilmer, datatrafik, uppkopplingar, allt som kollas noga. Polisen har ju gått ut med att man vet att det var enbart en gärningsman inne i skolan under skjutningen.

Man fortsätter med utredningen för att reda ut om det funnits personer som på ett eller annat sätt stöttat dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in