Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Självklart de som är bra och har ett bra rykte. Om man trilskas genom att slänga sig på golvet och skrika som en två-åring att de minsann tänker sluta om de inte får jobba hemma är inte att skaffa sig ett bra rykte. Det handlar inte enbart om att kunna skriva kod, man måste också kunna navigera kontors-politiken också.
Trivia; där jag bor så såg jag en rubrik i veckan där det står att flertalet av de 'fyra stora' bankerna där jag bor beordrar nu alla anställda tillbaka in i kontoret.
I normalläget får man inte "dåligt rykte" om man inte håller med om ett visst internt beslut, i synnerhet inte om det rör sig om en stor bransch i en storstad, absolut att man behöver referenser för att kunna söka jobb men dessa får man i normalläget inte från VD och ledning.
Såklart måste man kunna samarbeta, om teamet i övrigt har en kultur av att sitta på plats blir det svårt att vara den som sticker ut, men vi pratar alltså mer om fallet att (kompetenta) personer blir missnöjda med ett beslut som de upplever som dåligt och vill då sluta, med följd att företaget tappar duktiga personer, det är alltså ingen direkt vinst för företaget att kraftigt försämra arbetsvillkoren då det lär slå tillbaka.
Nu har du ju i andra trådar skrivit att du bor i Sydney, har inte så mycket koll på hur det ser ut där men i Sverige/Stockholm är det som bekant ett sammanpressat löneläge så om inte lönen väger upp för en upplevd sämre livsbalans så blir det jobbyte för många. Om bolag i Sydney har en kultur att man belönar anställda rikligt är det ju fair enough att de kan kräva mer, det är ju så en marknadsekonomi funkar i alla sammanhang.