2025-03-16, 10:50
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är inte det som gör det problematiskt för mig. Man kan ändra och justera utseenden och det kan fungera bra. Det som gör det svårt för mig är att jag, utifrån att detta är ett återkommande tema (att göra vita karaktärer svarta - sällan eller aldrig tvärtom), kopplar det till ett slags politiskt ställningstagande.

Jag tittar inte på Harry Potter, så detta är ju inget egentligt problem för mig, men om jag nu tittar på en serie eller film, så vill jag titta på den för berättelsens skull, och jag vill slippa en berättelse som är politiskt korrigerad för att passa vår samtid. Det finns faktiskt inget scenario där det leder till en förbättrad berättelse, utan enbart tvärtom eftersom det förvanskar den tänkta berättelsen för att passa ett visst narrativ. I det längre perspektivet ser det direkt löjligt ut - ungefär som när vi idag tittar tillbaka på tidiga blackface-skådespelare. Det ser direkt vansinnigt ut.

Hur som helst - karaktärer kan vara både svarta och vita, men att ersätta vita karaktärer med svarta för att flörta med vissa politiska åsikter tycker jag förtar berättelsens essens. Som tur är lever vi i ett fritt samhälle och istället för att bli upprörd över detta (jag förstår dock att man kan bli lite trött på det), så kan man ju faktiskt välja att inte titta på det.

Lustigt, eller ironiskt, nog så är dessa som känner starkast kring detta nödvändigtvis samma individer som har störst intresse för Harry Potter, vilket ju också gör att de sannolikt kommer titta ändå. Dvs, de tittar och blir irriterade på sig själva för att de tittar, och producenterna av detta dravel tjänar sina pengar ändå, som om alla varit nöjda med hudfärgsförändringen av Snape. Detta leder givetvis till att de kommer fortsätta göra det. Man skulle alltså kunna argumentera för att det är fansens egna fel att detta fortsätter hända.

Personligen skulle jag nog inte ha något problem om man castade en beskrivet svart person som vit, såvida inte hudfärgen eller etniciteten hade någon faktiskt relevans för storyn. Det blir knepigt om man gör en remake på American History X och castar huvudkaraktären som svart, eller om man gör en filmatisering av Rosa Parks och castar henne som vit. Men när karaktärers huvudsakligen skall ha en viss personlighet så ser jag yttre attribut som mindre viktigt.

Petunia och Dudley Dursley beskrevs till exempel i böckerna som blonda, men castades som mörkhåriga. Deras hårfärg var ju inte av relevans till historien, och skådespelarna gjorde ett bra jobb med sina respektive karaktärer. Hellre någon som ser lite "off" ut från originalbeskrivningen, än någon som har rätt utseende med gör ett halvsopigt jobb. Och när det kommer till Severus Snape så är det ju absolut viktigast att man hittar en skådespelare som verkligen kan fånga hans karaktär. Jag har ingen aning om Pappa Essiedu kommer att lyckas med det konststycket, men han är värd en chans in my opinion iallafall innan man dömer ut honom som dålig för rollen.
Citera
2025-03-16, 11:07
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Sectumsempra nigga..
Citera
2025-03-16, 11:26
Medlem
Eoppoyzs avatar
Om man ska göra en nyinspelning borde Adam Driver vara en given kandidat till rollen som Snape.
Citera
2025-03-16, 13:49
Medlem
Q-Trons avatar
Wesley Snapes... "We wuz wizards and shiet."

Snape beskrivs som blek, rentav glåmigt kritvit, i böckerna. J.K. Rowlings egna skisser av karaktären gör också gällande att han givetvis inte är neger.

Det finns en scen i Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 där James Potter & Co hänger den då unge Snape byxlös upp-och-ner i ett träd. Kommer HBO att vilja återskapa den scenen i sin serie, med tanke på de anspelningar på lynchning som det kan ge om karaktären Snape plötsligt är neger? De kan såklart göra det, som ett led i att försöka väcka ännu mer sympati för de stackars negrerna, men det kan lika gärna få motsatt effekt. Sådant är woke-lotteriet.

Det är väl lika bra att rollbesätta hela ensemblen med negrer direkt. Men med nya namn på rollkaraktärerna, givetvis:

Harquanius Potthead
Hermoinisha Granger Jackson
De'Ron Wheezly

Och istället för ett blixtformat ärr i pannan så har Harquanius ett tårformat ärr strax under ena ögonvrån, från när han gjorde 20 år på högsäkerhetsfängelset Azkaban för grovt väpnat rån och grov våldtäkt, och dödade sin cellkamrat därför att han var disrespectin' och "kollade snett".
Citera
2025-03-16, 15:20
Avstängd
Hade George Floyd varit ovanför marken så hade han förmodligen fått en roll
Citera
2025-03-16, 19:36
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Hade George Floyd varit ovanför marken så hade han förmodligen fått en roll

Georgus Dumblefloyd
Citera
2025-03-17, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Georgus Dumblefloyd

Japp
Citera
2025-03-17, 08:57
Medlem
Flundran90s avatar
Harry Potter är ju redan gjort och det var mest de två första filmerna som var bra, pga en outstanding Richard Harris som Dumbledore. Precis som Star Wars och Sagan om Ringen och deras fortsättningar är detta bara ett sätt att mjölka varumärket. Släpp Harry Potter, Star Wars, Sagan om Ringen etc och kom med nått nytt!
Citera
2025-03-17, 15:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Harry Potter är ju redan gjort och det var mest de två första filmerna som var bra, pga en outstanding Richard Harris som Dumbledore. Precis som Star Wars och Sagan om Ringen och deras fortsättningar är detta bara ett sätt att mjölka varumärket. Släpp Harry Potter, Star Wars, Sagan om Ringen etc och kom med nått nytt!

Har bara sett Harry 1-3 och har bara läst de tre första böckerna, men det jag har hört är att fjärde filmen är seriens första dåliga och även den sämsta. Vet bara hur den slutar för att det skämtas om i en av Ryan Georges pitch-meeting-avsnitt. Skulle säga att det aldrig kommer ske att en filmserie på sju delar inte har minst en del som är dålig, så det var väl tvunget att NÅGON av filmerna skulle få ta på sig den rollen
Citera
2025-03-17, 19:01
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Har bara sett Harry 1-3 och har bara läst de tre första böckerna, men det jag har hört är att fjärde filmen är seriens första dåliga och även den sämsta. Vet bara hur den slutar för att det skämtas om i en av Ryan Georges pitch-meeting-avsnitt. Skulle säga att det aldrig kommer ske att en filmserie på sju delar inte har minst en del som är dålig, så det var väl tvunget att NÅGON av filmerna skulle få ta på sig den rollen

Då har du hört helt fel. Den fjärde boken såväl som filmen är helt klart seriens bästa och mest händelserika.
Från femman och framåt blir det lite segare tempo, dock.
Citera
2025-03-17, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Då har du hört helt fel. Den fjärde boken såväl som filmen är helt klart seriens bästa och mest händelserika. Från femman och framåt blir det lite segare tempo, dock.

Tycker i alla fall att den där freezeframen som tydligen avslutar Goblet verkar absurd
Citera
2025-03-17, 21:41
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Äger inte JK Rowling rättigheterna? Hon har väl varit anti-woke? Eller iaf anti-hbtql.
Den nya Snape var inte jätteblek.

Vad jag vet så är hon anti-tramsmän som ska in och pedofila i flickors omklädningsrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in