Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ja, svaret är alltså att det inte finns någon vetenskaplig konsensus. Transportstyrelsens tolkning är ovetenskaplig och godtycklig. Det här handlar om en både medicinsk och rättslig skandal. (Transportstyrelsens agerande är rimligen olagligt men det är något som behöver prövas juridiskt.)
Det du frågar efter gällande enskilda patienter är sekretessbelagt så där har vi bara tidningarnas uppgifter att gå på. De bevis jag hänvisade till är det faktum att domstolarna inte prövar ärendena utan bara hänvisar till PEth-värdet. Det finns därmed, på grund av PEth-värdet, i praktiken ingen möjlighet till rättning även om vården eller Transportstyrelsen skulle ha gjort fel. Att det inte prövas i domstol på grund av PEth-värdet är ett bevis på att PEth-värdet räcker som grund för att dra in körkortet.
Med ett PEth-värde över 0,3 är du alltså bevisligen rättslös i samhället.
OM domstolarna hade prövat ärendena hade eventuella fel kunnat avslöjas. Nu vet vi inte hur det verkligen är utan måste nöja oss med vad vetenskapen säger och vad som kommer fram i media.
Exakt, någon exakt konsensus om vad man kan utläsa av dessa tester saknas. Men det verkar ändå som att de flesta är överens om det som står inledningsvis i artikeln du länkade till:
"Värdet kan indikera men inte slå fast konsumtionsnivåer"
Så visst, jag håller med om att Transportstyrelsens påståenden om att det behövs minst 28 glas vi per vecka för att landa på 3,0 är bara bogus. Like mycket bogus som tidningens påståenden om att 1,5 flaske vi i veckan kan ge 3,0 eller påståendet att en som vi då ska förstå, skötsam man blev av med körkortet efter en glad semester och att detta skedde enbart pga att hans värden vi ett (eller två) hemligt tagna tester landade för högt i Transportstyrelsens ögon.
Så visst är det galet att en myndighet påstår något det inte finns vetenskapligt stöd för. Frågan kvarstår ändå om man sedan använder ENBART testvärden när man bedömer någons lämpliget att inneha körkort.
Och vad har då drabbat tusentals körkortsinnehavare? Tja, jag kan bara läsa citat från en artikel då den ligger bakom betalvägg. Och de citaten tycker då inte jag bevisar att det är exakt så som tidningen menar i sina slutsatser och påståenden.
"Varje dag behandlar förvaltningsrätterna i Sverige, enligt Skånskans kartläggning, två-tre överklaganden från personer som fått sina körkort indragna sedan de haft förhöjda värden av alkoholmarkören PEth i blodet. Ingen som överklagar lyckas få Transportstyrelsens beslut ändrade, visar Skånskans granskning."
Jag betvivlar inte att det som står här är korrekt. Men det står ju faktiskt inte att det enbart har varit PEth i blodet som varit grunden till de indragna körkorten. Jag skulle tycka att det vore jävligt intressant att läsa såväl det första beslutet, överklagandet som förvaltningsrättens beslut i åtminstone ett av dessa fall. Kanske är det verkligen exakt bara de där värdena som man stött sig på. Eller så kanske det finns mer, t ex ett längre utlåtande av en läkare som vårdat personen och där också en förklaring till varför man ens tittat på PEht-värdet, vilket man ju inte gjorde när jag senast lämnade ett blodprov och jag gissar att det alrdig hänt tidigare heller. Vad skiljer mig från dessa som råkar ut för detta som de nu överklagar?
"I samtliga domar Skånskan läst nöjer sig domstolarna med att hänvisa tillbaka till läkarintyget och Transportstyrelsens beslut."
Läkarintyget skriver man. Vad står i det? Är det ett kortfattat papper där det i princip bara står "X söker vård för Y. PEht kontrolleras i blodet. Värdet är 0,34 vilket patienten menar beror på en våt semester. Vid senare test landar värdet på 0,33". Eller skriver läkaren mer? Har patienten sökt för gulsot? Vad är patientens allmäntillstånd? Luktar patienten alkohol när denna kommer till läkaren? Osv.
"PEth värden över 0,30 tyder på överkonsumtion av alkohol, skriver en av Länsrätterna i en typisk formulering till en 67-årig man som ertappats med att ha ett PEth-värde på 0,34 efter en veckas solsemester."
Tvivlar inte heller på att länsrätten skrivit just detta. Men vilka övriga formuleringar fanns i svaret till den 67-åriga mannen? Och är mannens berättelse om en veckas solsemester trovärdig eller finns detigen annat som läkaren sett som tyder på att det höga testvärdet har en troligare förklaring en en vecka i Phuket?
Om jag skulle råka ut för att bli av med lappen för mitt drickande som ju med all säkerhet ger minst 0,3 och det fanns inga som helst andra hälsorelaterade indikationer på att jag har ett alkholproblem och inga andra indikationer av annat slag heller, så skulle jag kliva ut ur anonymiteten. Jag skulle ge tidiningarna kontoutdrag för de två senaste åren så de kunde se exakt hur många kronor jag spenderar på systembolaget och krogen. Jag skulle ställa upp med namn och bild och ge min berättelse. Varför gör inte någon av de tusentals som enligt tidningen drabbats, detta?