2025-03-17, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Men kära du, när du googlar världskartor kommer Mercator-projektionen upp som förstahandsvalet. Där är Stilla havet delat i två och ska man flyga från Australien till Sydamerika måste man flyga över Afrika och ska man åka från USA till Japan måste man flyga över hela Asien och Europa. Dessutom är Grönland lika stort som Afrika. Är det kartan du tror är korrekt?

Det går såklart att googla fram begränsad och anpassad kartbild utifrån önskad rutt.
Citera
2025-03-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men välj en valfri rutt bara och utgå från en vanlig karta på området och sedan samma sak med en jordglob, och berätta sen vad felmarginalen skulle bli under rutten i jämförelse.

Ok. Jag valde Gleason som kanske är den kändaste plattjordskartan.

Enligt Gleason är sträckan Sydney - Johannesburg drygt 2000 mil och rutten är en nordlig kurs och man passerar bla Asien.

I verkligheten är sträckan 1100 mil och kursen är sydvästlig och är inte i närheten av Asien.
Citera
2025-03-17, 10:52
Medlem
Citat:
Det går såklart att googla fram begränsad och anpassad kartbild utifrån önskad rutt.

Så här ser rutten för Sydney - Johannesburg ut:
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SYD-JNB

Vad är din poäng? Att jorden är ett klot?

Citat:

Hur ser din kartbild över rutten ut?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-17 kl. 10:55.
Citera
2025-03-17, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ok. Jag valde Gleason som kanske är den kändaste plattjordskartan.

Enligt Gleason är sträckan Sydney - Johannesburg drygt 2000 mil och rutten är en nordlig kurs och man passerar bla Asien.

I verkligheten är sträckan 1100 mil och kursen är sydvästlig och är inte i närheten av Asien.

Citat:
Så här ser rutten för Sydney - Johannesburg ut:
https://www.greatcirclemap.com/?routes=SYD-JNB

Vad är din poäng? Att jorden är ett klot?

Jag pratar inte om Gleason ditt spån.

Utgå från vår världskarta, välj en rutt ex Buenos Aires - Perth, vad blir felmarginalen i avståndet om man jämför världskartan (i platt format) och en jordglob?
Citera
2025-03-17, 10:55
Medlem
Citat:
Jag sa ju att man kan göra en platt karta över mindre delar av jorden, men om jorden är platt måste det finnas en korrekt karta över HELA jorden. Det är helt omöjligt att uppnå, och därför kan jorden inte vara platt.
Citera
2025-03-17, 10:58
Medlem
Citat:

Vad pratar du då om för karta ditt spån?

Citat:
Utgå från vår världskarta, välj en rutt ex Buenos Aires - Perth, vad blir felmarginalen i avståndet om man jämför världskartan (i platt format) och en jordglob?

Vilken karta pratar du om? Vet du inte ens att det finns hundratals olika världskartor?

Jag har redan valt rutten Sydney - Johannesburg. Det enda som nu saknas är din världskarta.
Citera
2025-03-17, 10:59
Medlem
Citat:

Vilken världskarta pratar vi om? Kan du visa det, eller tror du flyg från Buenos Aires till Perth flyger över Afrika??
Citera
2025-03-17, 11:14
Avslutad
Citat:
Vad pratar du då om för karta ditt spån?

Vilken karta pratar du om? Vet du inte ens att det finns hundratals olika världskartor?

Jag har redan valt rutten Sydney - Johannesburg. Det enda som nu saknas är din världskarta.

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vilken världskarta pratar vi om? Kan du visa det, eller tror du flyg från Buenos Aires till Perth flyger över Afrika??

Vi börjar såhär, välj en sträcka med direktflyg så utgår vi därifrån.
Citera
2025-03-17, 11:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Ok, här är en karta:
https://www.mapsofworld.com/

om du utgår från den är avståndet mellan australien och sydamerika ca 24.000 km, och du flyger över afrika, i verkligheten är avståndet ca 16.000 km.

Avståndet mellan japan och USAs västkust är på kartan ca 32.000 km, i verkligheten 5.600 km, för att ta dig från japan till usa skulle du behöva flyga över hela asien, sedan över europa och därefter över atlanten.
Citera
2025-03-17, 11:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vet du inte hur vår världskarta ser ut?
Vår världskarta? Finns många olika världskartor som alla är projektioner av den runda Jorden och alla dessa har därför olika former av fel. På Mercatorprojektionen blir t ex Grönland alldeles för stort. Andra projektioner har rätt ytor men där blir länder och världsdelar förvrängda i formen istället.
Om världen vore platt så borde det vara enkelt med den som har kunskaper i karttritning att göra en platt karta utan projektion precis som världen ser ut? Fundera på varför ingen har lyckats göra det?
Citera
2025-03-17, 11:20
Medlem
Citat:
Vi börjar såhär, välj en sträcka med direktflyg så utgår vi därifrån.
Till exempel. Sydney - Santiago. Kan du visa rutten på en karta? Efteråt kan du ta Sydney - Johannesburg på samma karta, och slutligen Johannesburg - Santiago också på samma karta.
Citera
2025-03-17, 11:24
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag ignorerar dig tills du svarat på frågan hur de gamla sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk, som du hävdade bestämt.
Tydligen har du även en bristande tidsordning.
Citat:
Postat av Mr.KlockRingare 25-03-16 16:27

Citat:
Postat av billigost:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt, det kan väl mycket väl stämma men likande cirkulär sträcka kan såklart även finnas på en platt cirkulär jord.

Om man bortser från att jordens yta är kuperad av berg och grejer. Är jorden en platt, cirkulär yta?

Citat:
Postat av Mr.KlockRingare 25-03-16 22:30

Citat:
Ursprungligen postat av*billigost
Kartan skapas utefter verkligheten, inte tvärtom.

Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.

Citat:
Postat av billigost 25-03-16 22:41

Citat:
Ursprungligen postat av*Mr.KlockRingare
Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.

Då har du ju många tillfällen att skapa kartor utefter din verklighet.

Vad spännande, kan du inte berätta hur de gamla sjöfararna lyckades lista ut att jorden var sfärisk?
Det här visar att min fråga till dig om jorden är en platt, cirkulär yta var före din fråga till mig om hur sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk.
Du får gärna kontrollera och undersöka om mina tidsangivelser är korrekta.

Så berätta nu.

Citat:
Om man bortser från att jordens yta är kuperad av berg och grejer. Är jorden en platt, cirkulär yta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in