Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Jag ignorerar dig tills du svarat på frågan hur de gamla sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk, som du hävdade bestämt.
Tydligen har du även en bristande tidsordning.
Citat:
Postat av Mr.KlockRingare 25-03-16 16:27
Citat:
Postat av billigost:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt, det kan väl mycket väl stämma men likande cirkulär sträcka kan såklart även finnas på en platt cirkulär jord.
Om man bortser från att jordens yta är kuperad av berg och grejer. Är jorden en platt, cirkulär yta?
Citat:
Postat av Mr.KlockRingare 25-03-16 22:30
Citat:
Ursprungligen postat av*billigost
Kartan skapas utefter verkligheten, inte tvärtom.
Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.
Citat:
Postat av billigost 25-03-16 22:41
Citat:
Ursprungligen postat av*Mr.KlockRingare
Det är så de tidiga sjöfararna och andra resenärer gjort när de skapade de första kartorna. Efter hand visade det sig att enda sättet att sammanfoga kartorna var i form av en glob.
Då har du ju många tillfällen att skapa kartor utefter din verklighet.
Vad spännande, kan du inte berätta hur de gamla sjöfararna lyckades lista ut att jorden var sfärisk?
Det här visar att min fråga till dig om jorden är en platt, cirkulär yta var före din fråga till mig om hur sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk.
Du får gärna kontrollera och undersöka om mina tidsangivelser är korrekta.
Så berätta nu.
Citat:
Om man bortser från att jordens yta är kuperad av berg och grejer. Är jorden en platt, cirkulär yta?