2025-03-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur har du tänkt att man ska undersöka det? Leasa ett fartyg eller en airbus?
Vi kom precis överens om att det går flyg mellan städer på södra halvklotet. Vi vet hur lång tid det tar, så vi behöver inte hyra en Airbus.

Citat:
Jag skrev att det platta kartan är ritad utifrån verkligheten, alltså den platta jorden.
Okej. Hur ser den kartan ut? Problemet är att den korrekta platta jordkartan inte finns.

Citat:
Eftersom flygen utgår från en platt karta så spelar det ingen roll.

Och hur ska du kontrollera vilken hastighet och sträcka flygen tar? Brukar du sitta med i förarkabinen?
Tror du verkligen att vi inte vet maxhastigheten för kommersiella flygplan? Vi vet hur lång tid flyget tar, och då vet vi också avståndet.

Citat:
Var de gamla sjöfararna tvungna att ge sig ut på havet för att se solnedgången?

Den verkliga kartan är den platta kartan vi har, den fejkade är den konverterade jordglobskartan, svårare än så är det inte.
Ja, det är svårare än så. Platta kartor täcker bara en del av jordklotet. Till exempel över Afrika eller Australien, men ingen har lyckats skapa en karta över hela jorden där alla avstånd är korrekta. Varför inte? För det är fysiskt omöjligt.
Citera
2025-03-17, 10:20
Medlem
Citat:
Påstår du att den platta kartan vi använder är exakt likadan som jordgloben?

Jag påstår att vi inte använder oss av några "platta kartor".

All modern navigation använder sig av "kartan" WGS84 som är en referensellipsoid. Alltså ett slags "3D-karta".
Citera
2025-03-17, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar du att piloterna som flyger NZ - Chile eller Tokyo - LA är lurade?
Eller deltar dessa 1000-tals piloter, liksom hundratusentals dessförrinnan, i en konspiration?

Mer konkret:
idag avgår flyg från Tokyo till LAX som enligt kända SE-kartor skulle flyga över ”kanten” på din FE-modell:
https://maps.app.goo.gl/6432fkaRRuJ3uB8H8?g_st=ic
Vet piloterna på de flygen om att de i själva verket åker i en vid båge längs med kanten av din FE-modell?

Samma sak med Auckland - LAX, flyg avgår varje dag:
https://maps.app.goo.gl/nJT8ScXTJuM6DrRF6?g_st=ic

Detta är ingen liten detalj. Navigation över Stilla havet är en av många punkter som inte stämmer med en FE-modell, t.ex. den bipolära:
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Om du skall visa att FE är mer trovärdig än SE så behöver du förklara varför ingen märker att ”det verkliga” FE-avståndet längs kanten är >2 ggr längre än det avstånd jordgloben och motsvarande kartor visar.

Så låt höra.

"Min" FE-modell är såklart den platta världskarta vi alla använder, som uppenbarligen är baserad utifrån verkligheten som är platt.

Men hur menar du att en rutt mellan Tokyo och Los Angeles skulle motbevisa att jorden är platt utifrån vår världskarta?
Citera
2025-03-17, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag påstår att vi inte använder oss av några "platta kartor".

All modern navigation använder sig av "kartan" WGS84 som är en referensellipsoid. Alltså ett slags "3D-karta".

Vår världskarta är en platt karta.
Citera
2025-03-17, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi kom precis överens om att det går flyg mellan städer på södra halvklotet. Vi vet hur lång tid det tar, så vi behöver inte hyra en Airbus.

Okej. Hur ser den kartan ut? Problemet är att den korrekta platta jordkartan inte finns.

Tror du verkligen att vi inte vet maxhastigheten för kommersiella flygplan? Vi vet hur lång tid flyget tar, och då vet vi också avståndet.

Ja, det är svårare än så. Platta kartor täcker bara en del av jordklotet. Till exempel över Afrika eller Australien, men ingen har lyckats skapa en karta över hela jorden där alla avstånd är korrekta. Varför inte? För det är fysiskt omöjligt.

Vet du inte hur vår världskarta ser ut?
Citera
2025-03-17, 10:24
Medlem
Citat:
Om vi utgår från vår platta kartan hela världen utgår från, och jämför den med globen, med en tilltänkt sträcka, välj själv, vad skulle felmarginalen vara då?
Återigen, var har du den platta kartan över hela världen? Kan du visa det? Den enda jag sett är Gleason och där är avståndet från Sydney till Santiago dubbelt så stort som i verkligheten och riktningen är också helt fel. Detsamma gäller de andra sträckorna jag nämnde. Försök ta reda på hur du får rätt avstånd att passa in i en platt karta över HELA jorden. Du kommer aldrig att lyckas, men du kan försöka.
Citera
2025-03-17, 10:25
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nej det framkom inte hur de gamla sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk.

Men bra, då vet vi att du hittade på det då, som med allt annat.
Inte nog med att ditt förstånd är mycket begränsat, din förmåga att komma ihåg att besvara frågor som ställs till dig verkar vara ändå mer begränsad.
Jag påminner dig ytterligare en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur är det egentligen med den platta jorden.
Är den en platt, cirkulär yta?
Citera
2025-03-17, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Inte nog med att ditt förstånd är mycket begränsat, din förmåga att komma ihåg att besvara frågor som ställs till dig verkar vara ändå mer begränsad.
Jag påminner dig ytterligare en gång.

Kan du citera det svaret som förklarar hur de gamla sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk? Det har du väl förstånd till?
Citera
Medlem
Citat:
Vår världskarta är en platt karta.

Nja, det finns ju många världskartor men ingen fungerar riktigt bra av den enkla anledningen att de inte går att avbilda jorden korrekt på en platt karta.

Den karta som används vid navigation är en 3D-modell av ett klot. Och den funkar hur bra som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Om du har en korrekt världskarta över HELA platta jorden är det dags att du visar upp den. Jag har aldrig sett den.
Citera
2025-03-17, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om du har en korrekt världskarta över HELA platta jorden är det dags att du visar upp den. Jag har aldrig sett den.

Vår världskarta är en platt karta utifrån den platta jorden, sen har man konverterat den till en jordglob helt enkelt.
Citera
2025-03-17, 10:30
Medlem
Citat:

LoL - det är ingen som vet hur en plattjordskarta ser ut. Ni kan ju inte ens tala om hur lång ekvatorn är eller hur man flyger från Sydney till Johannesburg.

Citat:
Vår världskarta är en platt karta utifrån den platta jorden, sen har man konverterat den till en jordglob helt enkelt.

Nä det är tvärtom. Alla platta kartor är projektioner av en glob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in