2025-03-17, 09:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
....

Citat:
Citat:
Jag har inte mätt så jag har ingen åsikt, det kan väl mycket väl stämma men likande cirkulär sträcka kan såklart även finnas på en platt cirkulär jord.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om man bortser från att jordens yta är kuperad av berg och grejer. Är jorden en platt, cirkulär yta?
Jag undrar fortfarande om jorden är en platt, cirkulär yta.

Hur är det egentligen med den platta jorden.
Är den en platt, cirkulär yta?
Citera
2025-03-17, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför stämmer inte den platta kartan med verkligheten?

Och varför navigerar vi lyckosamt med hjälp av modellen WGS84?

Fast vad du glömmer är att vi idag navigerar med hjälp av WGS84 (en 3D-karta) och att den överensstämmer med verkligheten. Och i och med att vi varje gång lyckas hitta fram vet vi att jorden ser ut som WGS84.

Jag skrev att det platta kartan är ritad utifrån verkligheten, alltså den platta jorden.
Citera
2025-03-17, 09:47
Avslutad
Citat:
Är inte frågan felställd? Vilka har inte tillgång till att utforska jorden? Vem hindrar dig att ta flyget från Sydney till Johannesburg?

Och som vanligt försöker du byta ämne. Vad vi diskuterade var om de kända avstånden är förenliga med en platt jord. Och mer specifikt om det är förenligt med en platt jord att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn och att ekvatorn är 4000 mil lång.

Jag och de flesta anser att det är ställt utom allt tvivel att vi hittar på jorden och därmed känner till olika avstånd och riktningar. Vilket i sin tur även innebär att vi känner till jordens form och storlek. Motsatsen, att vi inte hittar på jorden, är ett absurt påstående med tanke på att det dagligen görs tusentals resor mellan olika länder och världsdelar.

Eftersom flygen utgår från en platt karta så spelar det ingen roll.

Och hur ska du kontrollera vilken hastighet och sträcka flygen tar? Brukar du sitta med i förarkabinen?
Citera
2025-03-17, 09:47
Avslutad
Citat:

Hur listade de gamla sjöfararna ut att jorden var sfärisk nu igen?
Citera
2025-03-17, 09:52
Medlem
Citat:
Jag skrev att det platta kartan är ritad utifrån verkligheten, alltså den platta jorden.

Och jag skrev att ingen använder den kartan av den enkla anledningen att den inte fungerar. Idag använder vi oss av "kartan" WGS84 när vi navigerar. Och hundratusentals dagliga resor visar att den kartan fungerar.

Hur förklarar du att vi navigerar lyckosamt med hjälp av en boll-modell? Borde det inte innebära att jorden ser ut som modellen?

Citat:

Fast de utgår ju faktiskt från en bollkarta. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur flygplanen navigerar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-17 kl. 09:54.
Citera
2025-03-17, 09:57
Avslutad
Citat:
Och jag skrev att ingen använder den kartan av den enkla anledningen att den inte fungerar. Idag använder vi oss av "kartan" WGS84 när vi navigerar. Och hundratusentals dagliga resor visar att den kartan fungerar.

Hur förklarar du att vi navigerar lyckosamt med hjälp av en boll-modell? Borde det inte innebära att jorden ser ut som modellen?

Fast de utgår ju faktiskt från en bollkarta. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur flygplanen navigerar.

Vad blir felmarginalen om de flyger utifrån plattkartan vs en jordglob?
Citera
2025-03-17, 10:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Hur listade de gamla sjöfararna ut att jorden var sfärisk nu igen?
Det har du fått svar på även av en annan användare.

Citat:
Min fråga baseras på ett påstående du gjorde innan vi började resonera om hur kartografer kom fram till att kartorna endast går sammanfoga till en glob om alla kartor ska passa ihop med varandra.

Så berätta nu hur det är med den cirkulära platta, ytan.
Eller undviker du att svara på frågor som kan leda till att din världsåskådning eventuellt visar sig vara felande?
Citera
2025-03-17, 10:05
Medlem
Citat:
Vad blir felmarginalen om de flyger utifrån plattkartan vs en jordglob?

På södra halvklotet blir det enormt stora skillnader. Och då pratar vi inte bara om avstånd utan även om riktningar.

Ta bara en sådan sak som ekvatorns längd. Om jorden vore platt så skulle ekvatorn vara 6280 mil lång men i verkligheten är ekvatorn bara 4000 mil lång.
Citera
2025-03-17, 10:08
Avslutad
Citat:
Det har du fått svar på även av en annan användare.

Nej det framkom inte hur de gamla sjöfararna listade ut att jorden var sfärisk.

Men bra, då vet vi att du hittade på det då, som med allt annat.
Citera
2025-03-17, 10:10
Avslutad
Citat:
På södra halvklotet blir det enormt stora skillnader. Och då pratar vi inte bara om avstånd utan även om riktningar.

Ta bara en sådan sak som ekvatorns längd. Om jorden vore platt så skulle ekvatorn vara 6280 mil lång men i verkligheten är ekvatorn bara 4000 mil lång.

Om vi utgår från vår platta kartan hela världen utgår från, och jämför den med globen, med en tilltänkt sträcka, välj själv, vad skulle felmarginalen vara då?
Citera
2025-03-17, 10:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Och hur ska du kontrollera vilken hastighet och sträcka flygen tar? Brukar du sitta med i förarkabinen?
Menar du att piloterna som flyger NZ - Chile eller Tokyo - LA är lurade?
Eller deltar dessa 1000-tals piloter, liksom hundratusentals dessförrinnan, i en konspiration?

Mer konkret:
idag avgår flyg från Tokyo till LAX som enligt kända SE-kartor skulle flyga över ”kanten” på din FE-modell:
https://maps.app.goo.gl/6432fkaRRuJ3uB8H8?g_st=ic
Vet piloterna på de flygen om att de i själva verket åker i en vid båge längs med kanten av din FE-modell?

Samma sak med Auckland - LAX, flyg avgår varje dag:
https://maps.app.goo.gl/nJT8ScXTJuM6DrRF6?g_st=ic

Detta är ingen liten detalj. Navigation över Stilla havet är en av många punkter som inte stämmer med en FE-modell, t.ex. den bipolära:
https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=92936.msg2436418#msg2436418
Om du skall visa att FE är mer trovärdig än SE så behöver du förklara varför ingen märker att ”det verkliga” FE-avståndet längs kanten är >2 ggr längre än det avstånd jordgloben och motsvarande kartor visar.

Så låt höra.
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-03-17 kl. 10:16.
Citera
2025-03-17, 10:14
Medlem
Citat:
Om vi utgår från vår platta kartan hela världen utgår från, och jämför den med globen, med en tilltänkt sträcka, välj själv, vad skulle felmarginalen vara då?

Ingen i hela världen utgår från den "platta kartan". All navigering sker med hjälp av en globkarta.

Citat:

Det har jag ju redan svarat på. Ekvatorns längd är 4000 på en glob och 6280 på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in