• 1
  • 2
2025-03-12, 16:32
Medlem
record-collectors avatar
2G GSM och 3G UMTS ska ju stängas ner till hösten eller i slutet av året i Sverige. Så jag söker en beprövad 4G tryckknappstelefon för Micro-SIM cards samt som har utbytbart batteri. Dvs ett batteri man byter enkelt och smidigt när det gamla är förbrukat. Telefonen ska enbart användas att själv ringa på samt ta emot telefonsamtal samt ta emot SMS med. Har för övrigt datorer jag sköter allt annat viktigt på samt både systemkameror och riktiga videokameror så det är enbart telefon- och SMS delen jag saknar.

Har även några gamla tablets liggandes så jag om det skulle börja krisa kan installera mobilt BankID på men än så länge nöjer jag mig med mina stationära datorer och laptops där jag har "vanligt" BankID installerat på.

Någon som har några tips på några tryckknappstelefoner (feature phones)? Gärna med batteritid på ett par veckor upp till en månad.
Citera
2025-03-12, 16:46
Medlem
Det här är vad som finns med de kriterier du har.
https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelef...99=1&b_11118=1
Citera
2025-03-12, 17:16
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det här är vad som finns med de kriterier du har.
https://www.prisjakt.nu/c/mobiltelef...99=1&b_11118=1
Tack för ditt inlägg och tips (länk). Doro känner jag väl till som företag då de tillverkat vanliga "gamla" telefoner flera årtionden. Kan tänka mig att produktionen är flyttad till Asien idag. Cyrus Tech har jag däremot aldrig hört talas om. Ska kolla in telefonerna när jag får klämma lite på dom i en butik.

Btw, har kompisar som köpt Cat tryckknappsmobiler. Tänk även om Cat kunde tillverka mobiler med mina önskemål.
Citera
2025-03-12, 17:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Utanför Sverige finns också Punkt. Man får betala lite mer, men så är det med kvalitet

https://www.punkt.ch/en/

Doro har några telefoner till, förutom de på länken. Till exempel 6881.

Osäker på utbytbart batteri dock. Skulle verkligen behövas, ladda det ena medan det andra används, för med 4G kan man fetglömma 10 dagars batteritid ens med bara telefon och sms. Meckigt att sätta i och ta ur sim-kort också, om man nu vill ha separat 4G-modem att flytta simkortet från och till.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-03-12 kl. 17:35.
Citera
2025-03-12, 18:42
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Utanför Sverige finns också Punkt. Man får betala lite mer, men så är det med kvalitet

https://www.punkt.ch/en/

Doro har några telefoner till, förutom de på länken. Till exempel 6881.

Osäker på utbytbart batteri dock. Skulle verkligen behövas, ladda det ena medan det andra används, för med 4G kan man fetglömma 10 dagars batteritid ens med bara telefon och sms. Meckigt att sätta i och ta ur sim-kort också, om man nu vill ha separat 4G-modem att flytta simkortet från och till.
Jag har ett drygt halvdussin gamla 2G och 3G mobiler som berörs av nedläggningen av 2G och 3G senare i år. Samtliga av märket Nokia och Sony Ericsson. Men jag har en fråga - samtliga operatörer släcker ju ner sina 2G och 3G tjänster till årsskiftet. Men TELIA tycks köra på ytterligare TVÅ ÅR fram till slutet av 2027. Så gott som samtliga mobiler jag har är anslutna antingen till Comviq... som enl uppgift slocknar till årsskiftet. Men hur kommer det att gå med HALEBOP? Halebop ägs ju av Telia. Samtliga är kontantkort!
Citera
2025-03-12, 19:14
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag har ett drygt halvdussin gamla 2G och 3G mobiler som berörs av nedläggningen av 2G och 3G senare i år. Samtliga av märket Nokia och Sony Ericsson. Men jag har en fråga - samtliga operatörer släcker ju ner sina 2G och 3G tjänster till årsskiftet. Men TELIA tycks köra på ytterligare TVÅ ÅR fram till slutet av 2027. Så gott som samtliga mobiler jag har är anslutna antingen till Comviq... som enl uppgift slocknar till årsskiftet. Men hur kommer det att gå med HALEBOP? Halebop ägs ju av Telia. Samtliga är kontantkort!
Halebop kommer fortsätta fungera, det ägs av Telia. De har inte meddelat någon nedläggning
Citera
2025-03-12, 22:46
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Halebop kommer fortsätta fungera, det ägs av Telia. De har inte meddelat någon nedläggning

Nej Halebop ägs inte av Telia, det ÄR Telia. Det är ett av Telias produktnamn, Telia, Halebop och fello.
Citera
2025-03-16, 12:05
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
2G GSM och 3G UMTS ska ju stängas ner till hösten eller i slutet av året i Sverige. Så jag söker en beprövad 4G tryckknappstelefon för Micro-SIM cards samt som har utbytbart batteri. Dvs ett batteri man byter enkelt och smidigt när det gamla är förbrukat. Telefonen ska enbart användas att själv ringa på samt ta emot telefonsamtal samt ta emot SMS med. Har för övrigt datorer jag sköter allt annat viktigt på samt både systemkameror och riktiga videokameror så det är enbart telefon- och SMS delen jag saknar.

Har även några gamla tablets liggandes så jag om det skulle börja krisa kan installera mobilt BankID på men än så länge nöjer jag mig med mina stationära datorer och laptops där jag har "vanligt" BankID installerat på.

Någon som har några tips på några tryckknappstelefoner (feature phones)? Gärna med batteritid på ett par veckor upp till en månad.

Jag, för min personliga del, har aldrig nånsin sett en telefon med tryckknappar. Det måste vara extremt ovanligt.
Citera
2025-03-16, 12:37
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Jag, för min personliga del, har aldrig nånsin sett en telefon med tryckknappar. Det måste vara extremt ovanligt.

De var så gott som utdöda men har fått renässans igen. Folk börjar uppskatta enkelheten i dessa telefoner och äldre föredrar enkla telefoner de är vana vid.

Sök på Nokia flip 2660 exemplevis som också är en sådan som kanske skulle passa TS i smaken.
Citera
2025-03-16, 20:38
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
De var så gott som utdöda men har fått renässans igen. Folk börjar uppskatta enkelheten i dessa telefoner och äldre föredrar enkla telefoner de är vana vid.

Sök på Nokia flip 2660 exemplevis som också är en sådan som kanske skulle passa TS i smaken.

Aha, då tänker du kanske på knapptelefoner. De har ju inga tryckknappar, som man ju oftast hittar på kläder.
Citera
2025-03-16, 21:00
Medlem
upplaenningens avatar
Nokia har fina sådanna mobiler idag.
Jag själv har en sådan här https://www.prisjakt.nu/search?searc...05710%20Xpress
Vid sidan av min smartphone som jag ska börja använda mindre och mindre och gå helt över till min Nokia 5710 Xpress då jag likt som dig sköter det mesta via min stationära dator.

Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie

Antagligen är du runt 17 år eller bara helt inskränkt.
Citera
2025-03-17, 19:35
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Antagligen är du runt 17 år eller bara helt inskränkt.

Då är jag också 17 eller inskränkt, för jag har heller aldrig sett en telefon med tryckknappar. De återfinns, som skrev här ovan, mestadels i textilier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in