Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Ja, att invadera Ukraina var ett extremt misstag. Jag har tidigare sett Putin som en kall och cynisk strateg, men detta beslut verkar ha fattats i affekt, trots tydliga varningar från militärstrateger som Michail Khodarenok och den före detta generalöversten Leonid Ivasjov. Putin har haft svårt att acceptera att Krim och det historiska Novorossija (södra och östra Ukraina), områden som varit en del av Ryssland i hundratals år, inte längre tillhör landet. Det smärtar honom säkert också att Kiev-riket, Rysslands historiska vagga, har vänt Moskva ryggen. Däremot har västra Ukraina, som före andra världskriget tillhörde det polsk-litauiska samväldet, aldrig varit en del av Ryssland.
Jag har också sett Putin som en kylig strateg. Han kunde hålla de mer hårdföra nationalisterna stången som krävde ett fullskaligt ingripande redan 2014 med hänvisning till R2P.
Jag tror dock inte alls att det handlar om några nostalgiska imperiedrömmar utan frustration över att han inte kom någon vart med sina trevande gentemot väst. Som när Macron i ett telefonsamtal 2022 förklarade för Putin att han struntade i folket i Donbass. Merkel erkände ju senare att Minskavtalet skrevs på för att ge Ukraina utrymme för att bygga upp sin militär.
Lägg till detta USA s blanka avvisande av förhandlingar om ett nytt ömsesidigt säkerhetsavtal. Läser man Kremls förslag så ser man inga orimligheter. Men I våra media framställs det som om Ryssland vill återuppbygga warzawapakten. Redan 2009 försökte Kreml ta upp den diskussionen. .