2025-03-16, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Polisen sa att vet dom något så går dom ut med det för att det inte ska bli massa spekulationer osv... så vet dom något av värde för allmänheten hade vi vetat nu.
Om det nu är vad han lyssnade på för musik sista dagarna, och diverse webhistorik... så tror jag det är extreeemt tunt med material till vad som skulle kunna föranleda ett motiv på polisens bord. Tyvärr!

Du har rätt, jag tänker detsamma.
Man ska inte glömma heller att det finns överlevande vittnen, mycket filmtid. Jag är ganska säker på att polisen hade sett ett tydligare mönster redan tidigare, om det funnits ett sådant.
Citera
2025-03-16, 13:35
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Varför skulle det vara av samvete han tog livet av sig? Snarare ett sätt att slippa konsekvenserna av sitt agerande.
Jag utgår från det faktum att han ser ut som en väldigt kännande person på bilderna och jag är uppenbarligen ingen psykoanalytiker, och även om man är det så kan man inte analysera en död person man aldrig har träffat men det är åtminstone vad jag baserar det på. Jag tror han hade ett hjärta djupt där inne och var därför mån om att han inte greps för att slippa ta konsekvenserna, både att polisen inte skulle dalta med honom och att han inte kunde leva med efterdyningarna av vad han gjorde.
När jag skrev detta tidigare blev jag anklagad för att romantisera dådet men det är min personliga åsikt.
Självfallet kan man inte försvara personen som gjorde det här vidriga dådet, det är inte heller något jag försöker göra. Jag försöker bara förstå.
Citera
2025-03-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag utgår från det faktum att han ser ut som en väldigt kännande person på bilderna och jag är uppenbarligen ingen psykoanalytiker, och även om man är det så kan man inte analysera en död person man aldrig har träffat men det är åtminstone vad jag baserar det på. Jag tror han hade ett hjärta djupt där inne och var därför mån om att han inte greps för att slippa ta konsekvenserna, både att polisen inte skulle dalta med honom och att han inte kunde leva med efterdyningarna av vad han gjorde.
När jag skrev detta tidigare blev jag anklagad för att romantisera dådet men det är min personliga åsikt.
Självfallet kan man inte försvara personen som gjorde det här vidriga dådet, det är inte heller något jag försöker göra. Jag försöker bara förstå.
Ibland går det helt enkelt inte att förstå, och det är av den enkla anledningen att GM hade troligen vaneföreställningar. En del tror på riktigt att dom är Gud, en del slänger ut tvn eftersom dom tror att nyhetsankaret spionerar på personen, en del hatar väggar eftersom dom är lodräta, en del ser syner...ja listan kan göras lång. En del fungerar helt enkelt väldigt annorlunda, kemin i hjärnan är annorlunda, signalerna tar andra vägar - det blir tokigt och fel, men inte för dom, men för oss. Så lägg ner motiv och annat, han var sjuk.
Citera
2025-03-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Så om man kollar på Nya Dagbladet, är ett rasistiskt motiv redan fastställt? Herregud, Flashback har verkligen tappat det. Snacka om klickbete… Tror ni inte Aftonbladet också fanns i hans sökhistorik? Men det har förstås inget nyhetsvärde. Hade han automatiskt varit socialdemokrat då?

Grattis till Nya Dagbladet för den förmodade trafikökningen.
Håller med... Sjukt störande.
Jag har verkligen ingenting emot tanken av att en nazze springer och gör detta. Jag är rätt så vänstervriden så i min värld hade det väl bara vara fint om han hade haft en "hejjea Jimmie" sticker på sin Volvo V70. "Tji, där fick dom... som bara tror att utlänningar gör dessa saker".

Men alla dessa krystade "bevis" är ju bara löjliga. Jag kollar också alternativ media från båda facken.
Jag förstår inte varför det är så jävla viktigt att få honom till extrem höger. Spelar ingen roll om han lyssnade på Markoolio eller tysk marschmusik från -42. Se på snubben, lyssna när han läser Han hade lika gärna kunnat bli påverkad av teletubbies.

Vill man ta bort samhällets, vårdens, kommunens misslyckande och lägga ansvaret hos politiska partier? Jag fattar inte den grejen faktiskt. Utan manifest eller annat som tydligt visar vart han riktar sin ilska är det totalt meningslöst. Dom största rasisterna lär väl i så fall vara dom som påstår att en etnisk svensk inte kan mörda en invandrare utan att vara rasistisk. Eller handlar det om att det är mer "spännande" med en droppe politisk aktivism? Det går ju lite hand i hand med att det skulle vara flera. Någon slags konspiration och mörkläggning liksom..

Det var väl samma sak med Daniel Nyqvist. Där draggade man väl varenda liten vrå för att försöka hitta ett rasistiskt motiv. Men sen har dom en GM och där sitter en dreglande jätte bebis och mumlar. En isolerad människa som gått under radarn. Ett misslyckande från samhällets sida.. Och vips så försvann allmänintresset.
Citera
2025-03-16, 14:21
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag känner mig ganska säker på Schizofrenin och ja jag har träffat flera.
Jag tror inte han kan ha haft det länge, den debuterar ofta mellan 20 - 30 års ålder. Mycket av de typiska symtomen stämmer med hur det sett ut tillbaka i tiden.
Några vanliga symtom, taget från hjärnfonden:
Några vanliga tecken på schizofreni är att: 1

• … man inte känner igen sig själv.
• … man drar sig undan sin familj och sina vänner.
• … man får en förändrad verklighetsuppfattning.
• … man inte orkar arbeta eller studera.
• … man har stark och orubblig tro på egna avvikande uppfattningar.
• … man grubblar över livet på ett deprimerat och ångestfyllt sätt under en längre tid.
• … man har oförklarliga känsloutbrott.
• … man har otillräcklig nattsömn.

Samt några andra symtom:
nedsatt förmåga att initiera planer, prata, uttrycka känslor eller uppleva eufori. Känslomässig avtrubbning, brist på motivation, energi och glädje

Man kan tro att man har övernaturliga krafter och att man är utvald för att göra något betydelsefullt

hallucinationer, paranoida vanföreställningar med förvrängda uppfattningar och övertygelser.

Hörselhallucinationer. Man upplever sig höra talande röster som kan uppmana till handlingar eller att man får kommenterar om sig själv. Rösterna kan göra att man känner sig övervakad och förföljd. Upplevelser att bli styrd utifrån kan förekomma. Röster som uppmanar till handlingar kan innebära en fara för personen själv eller för andra. Därför är det viktigt att man får hjälp i ett tidigt skede
Vad kan det bero på ?
Var RA född med hjärnskada och möjligen
nedsatt immunförsvar som gjorde att han blev väldigt sjuk under en lång tid ?

Så fick RA special klass för de 'utvalda' småpåvarna i samhället - Autism.
Citera
2025-03-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie

Hans plan var att ta livet av sig. Och dådet var bara för att uppmärksamma vad samhället enligt honom drivit honom till. Av det lilla man kan läsa verkar han varit en aningen bortskämd. Det är min bild av honom.
Citera
2025-03-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hans plan var att ta livet av sig. Och dådet var bara för att uppmärksamma vad samhället enligt honom drivit honom till. Av det lilla man kan läsa verkar han varit en aningen bortskämd. Det är min bild av honom.

Bortskämd, feg, ynklig... en sorlig figur överlag!
Citera
2025-03-16, 16:39
Medlem
K.Blomkvists avatar
Rickard Andersson riktade sitt vapen mot Layla: ”Fattade inte att jag var nära döden”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rickard-andersson-riktade-sitt-vapen-mot-layla-fattade-inte-att-jag-var-nara-doden
Citera
2025-03-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Rickard Andersson riktade sitt vapen mot Layla: ”Fattade inte att jag var nära döden”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/rickard-andersson-riktade-sitt-vapen-mot-layla-fattade-inte-att-jag-var-nara-doden

Det var lite den bilden jag hade i huvudet också, att han faktiskt var ganska lugn och tog sin tid när han skjöt som vittnet säger. Undrar hur väl förbered han faktiskt var, det flesta i den situationen hade väll skjutit hej vilt av adrenalin och panik
Citera
2025-03-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ibland går det helt enkelt inte att förstå, och det är av den enkla anledningen att GM hade troligen vaneföreställningar. En del tror på riktigt att dom är Gud, en del slänger ut tvn eftersom dom tror att nyhetsankaret spionerar på personen, en del hatar väggar eftersom dom är lodräta, en del ser syner...ja listan kan göras lång. En del fungerar helt enkelt väldigt annorlunda, kemin i hjärnan är annorlunda, signalerna tar andra vägar - det blir tokigt och fel, men inte för dom, men för oss. Så lägg ner motiv och annat, han var sjuk.

Så du avfärdar spekulationer. Med en spekulation? Tunn tråd?
No further questions. Defence rests.
Citera
2025-03-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Jobbigt. Stackars kvinna!

Men det blir ju lite jobbigt för Janne Gullo och andra som spelat nassekortet och hävdat att GM hoppat över vissa personer, underförstått och idiottolkat att det var vita personer som slapp undan.
Så visar det sig att just det vittnet var en afrikansk kvinna i slöja.
Fast han lyssnade tydligen på reggae, så antagligen är motivet rasistiskt ändå. Och givetvis drogliberalt.

Gällande den högerextrema sajten han var inne på är det ju ganska ironiskt att man måste in på anfallsvänstersidor för att kolla upp om någon sida har högerextrema kopplingar. Undrar vad Aftonbladet skriver då? Om man klickat på en länk, får misstanke om att den kan ha nassekopplingar, surfar in på Expo, Skiftet m.fl. för att kolla om det kan vara så?
Aftonbladet har ju f.ö. samarbetat mycket med researchgruppen, Expo etc.
Senast redigerad av Bulten-i-Bo 2025-03-16 kl. 17:40.
Citera
2025-03-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Det var lite den bilden jag hade i huvudet också, att han faktiskt var ganska lugn och tog sin tid när han skjöt som vittnet säger. Undrar hur väl förbered han faktiskt var, det flesta i den situationen hade väll skjutit hej vilt av adrenalin och panik
Min uppfattning är tvärtom, dom flesta masskjutare verkar väl ha varit ganska lugna och metodiska.
Dom är ju där dom är för att dom vill vara där och sannolikt vet dom hur det sannolikt kommer sluta. Så jag förstår inte varför dom skulle få panik?

Kan inte riktigt se skrällen i att han skulle vara lugn. Känns väl som en förutsättning för att överhuvudtaget lyckas med mer än typ en. Ett exempel på det (Nu vet inte jag om dålig planering och panik var orsaken till misslyckandet, men man kan anta det) skulle kunna vara den där puckade norsken som hade ihjäl sin adoptivsyrran och sen gick till en moské och mejade hej vilt och totalt misslyckades, skadad väl inte ens någon alls? tills en gubbe knackade ner dåren som senare visade upp med ett "elefantmannen" face. Han fick duktigt med smisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in