2025-02-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotrobot
Svaret är nja. Det är hans egen profil, men den heter Säkerhetschefen Strängnäs kommun. Han har tidigare även delat "tuffa" bilder på sig själv med svärd och sånt därifrån, samt skrivit om hur han aldrig kompromissar eller anpassar sig till andras vilja. Ett rent haveri.

Dåligt omdöme, han ska bort.
Citera
2025-02-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Jag instämmer fullt ut. Det är uppenbart att han helt saknar grundläggande insikter i vad det innebär att vara tjänsteman. Dessvärre gäller detsamma stora delar av allmänheten, så just nu tror jag att det är en omöjlighet att göra sig av med honom. Allt detta måste få lägga sig först så att kopplingen inte syns lika tydligt.

Jag tror dessvärre att problemen i den kommunen går hela vägen upp i toppen av förvaltningen. Fattar inte riktigt hur man kan anställa en kommundirektör som inte tycks ha någon som helst utbildning (livsmedelshygien undantaget). Jag får verkligen inte ihop hans CV med hans nuvarande roll och jag misstänker att hans osäkerhet spridit sig nedåt i förvaltningen, då han exempelvis vid flera tillfällen under senare år sagt upp kommunens socialchefer utan att det givits någon offentlig förklaring. Det är såklart knepigt med enskilda personalärenden, men samtidigt vore det bra med lite transparens.
Citera
2025-02-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotrobot
Jag instämmer fullt ut. Det är uppenbart att han helt saknar grundläggande insikter i vad det innebär att vara tjänsteman. Dessvärre gäller detsamma stora delar av allmänheten, så just nu tror jag att det är en omöjlighet att göra sig av med honom. Allt detta måste få lägga sig först så att kopplingen inte syns lika tydligt.

Jag tror dessvärre att problemen i den kommunen går hela vägen upp i toppen av förvaltningen. Fattar inte riktigt hur man kan anställa en kommundirektör som inte tycks ha någon som helst utbildning (livsmedelshygien undantaget). Jag får verkligen inte ihop hans CV med hans nuvarande roll och jag misstänker att hans osäkerhet spridit sig nedåt i förvaltningen, då han exempelvis vid flera tillfällen under senare år sagt upp kommunens socialchefer utan att det givits någon offentlig förklaring. Det är såklart knepigt med enskilda personalärenden, men samtidigt vore det bra med lite transparens.

Tack för intellektuella tankar, en frånvarande gäst på Flashback. Läs gärna "Rättsstaten Sverige: skandaler, kriser, politik". Om du inte redan gjort det.
Citera
2025-02-04, 14:13
Medlem
Citat:
Tack för intellektuella tankar, en frånvarande gäst på Flashback. Läs gärna "Rättsstaten Sverige: skandaler, kriser, politik". Om du inte redan gjort det.
Tackar, men jag vet inte om mina tankar skulle ses som särskilt intellektuella någon annanstans än på Flashback. Folk här har ju notoriskt svårt att förhålla sig sakliga vilket passar väldigt illa ihop med resonemang kring den svenska förvaltningsmodellen, som kanske främst av allt präglas just av rationalitet.

Det finns en del saker som man kan vara stolt över med det här landet. Just förvaltningen är verkligen en sådan riktig pärla som dessvärre är sorgligt underskattad. Inte alla länder skulle klara att ha full verksamhet igång utan en fungerande verkställande församling, men det vore sannerligen inga problem här. Vad gäller Strängnäs kommun är jag faktiskt inte lika säker på att det skulle fungera.
Citera
2025-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Och NU har han sagt upp sig med omedelbar verkan, alltså blivit utköpt, med en årslön. Man behövde alltså bara vänta tills den värsta stormen lagt sig.

På det här sättet lyckas kommundirektören med konststycket att se till att de inledande ilskna reaktionerna landade på mellancheferna samtidigt som direktörn själv framstår som handlingskraftig och resolut.

Det är opinionsmässigt mer gynnsamt att undvika att skuldbeläggas än att kunna peka på goda resultat, så i det här fallet verkar kommundirektören följa ”klåparens krishanteringsmall 1A” - trots att han inte är beroende av opinionen.
Citera
2025-02-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrguydude
Det går nu att läsa i Strengnäs tidning att efter att säkerhetschefen publicerat bilder har han mottagit flera tips. Bland annat från föräldrar. Säkerhetschefen har i förra veckan träffat flera ungdomar och föräldrar och det har gjorts erkännanden från ungdomar som ligger bakom skadegörelse vid Läggesta. Enligt Säkerhetschefen var föräldrarna förstående och tog i hand. Ärendet är nu överlämnat till Polisen och Socialen.

Man kan alltså konstatera att säkerhetschefens agerande var lyckat. Ett ingripande från vuxenvärlden satte stopp för ungdomar med dåligt omdöme. Handlar det om "vanliga" tonårskillar som fått dåliga idéer så är problemen förmodligen över nu.

Man kan även läsa att två andra kommunanställda fått motta stora mängder hat och hot.

...och nu går det att läsa att säkerhetschefen vid det aktuella mötet lovade ungdomarna att han skulle hålla deras namn för sig själv. Det löftet vägde tydligen tyngre än hans skyldigheter mot kommunen, då han vägrat att lämna ut namnen till polis eller kommun.
All myndighetsutövning i Sverige måste enligt regeringsformen ha stöd i lag. Han har gjort en hel radda saker som uppenbart saknar lagstöd, däribland bildpubliceringarna.

Han bröt förmodligen mot GDPR, gjorde sig eventuellt skyldig till förtal, bröt mot regeringsformen som är en grundlag och förhindrade en polisutredning.

Detta i sin tur gör att det nu i bästa fall blir kommunens försäkringar som får stå för kostnaderna, som uppges uppgå till miljonbelopp. Om han istället ställt sig på sin arbetsgivares sida gentemot de skyldiga så hade deras försäkringar fått täcka kostnaderna.

Han har, rent objektivt, skitit jättejättemycket i det blå skåpet. Att hans förnyade säkerhetsprövning då visar på bristande lojalitet och pålitlighet är inte så konstigt.

Trots allt detta är många tillräckligt korta i roten för att hävda att allt är något slags PK-komplott mot en "tuff kille som bara har visat lite civilkurage".

Nej, han har besudlat en välfungerande tjänstemannatradition som byggts upp under 400 år. Han är uppenbart helt okunnig om allt som har med tjänstemannarollen och offentlig verksamhet i stort att göra, vilket i sig är en anmärkningsvärd bedrift med tanke på att han tidigare ska ha varit anställd i Försvarsmakten.
Citera
2025-03-16, 12:37
Det är polisens ansvar att sätta dit ungdomarna som kastar sten mot tågen eftersom det sker på allmän plats. Säkerhetschefer finns endast till för att kunna vara en syndabock åt kommunstyrelsen. När olyckor inträffar bland personalen kan de då skylla på säkerhetschefen. På så vis räddar de sitt eget skinn. Förr i tiden hade de vanliga cheferna också ansvar för säkerheten. Det är en onödig och korrupt befattning utan syfte och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in