2025-03-15, 09:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tror ingen hävdar att man skjuter ihjäl människor för att man läser Nya Dagbladet? Däremot finns det ju rätt mycket nu som tyder på att Rickard hade åsikter som rimmade väl med att skjuta ihjäl invandrare.
Men det finns väl inte ”rätt mycket”? Det finns väl närmast ingenting som tyder på det du påstår? Eller har jag missat något?
Citera
2025-03-15, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Med den skillnaden att där fanns det inga bevis för att det som påstods då. Ditt gnäll här kommer när bevis har kommit fram. Missade du det?

Nej, det finns inga bevis för det och det har ingen skillnad heller. Att enbart läsa extrema eller avvikande material säger ingenting överhuvudtaget. Han kunde lika gärna ha studerat extremliberal, marxistisk, anarkistisk eller ha läst Bin Landens brev som finns på DNI:s hemsida. Att sen börja blåsa upp möjliga indicier offentligt är bara löjligt och visar bara att man hoppas på att det är så.

Personer som har det någorlunda bra och lever ett drägligt liv kommer sällan att begå vansinnesdåd oavsett ideologi och världsåskådning.
Senast redigerad av Colldestruct 2025-03-15 kl. 09:44.
Citera
2025-03-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Dom flesta människor beter sig inte så här, oavsett ideologisk bakgrund. Att 99,99% av alla som läser maga-trams online inte skjuter ihjäl invandrare gör det inte mindre rasistiskt motiverat när det väl händer.

Sen kan det såklart hända att han av ren slump råkat hamna på den här sidan - det är bara det att när det är 10 olika "slumpartade" företeelser som samtliga tenderar att peka mot ideologiskt motiv så är det inte slumpartat längre.

Jag hänger inte med i tråden längre, finns det alltså fler tecken på en rasistisk motivbild?
Citera
2025-03-15, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag hänger inte med i tråden längre, finns det alltså fler tecken på en rasistisk motivbild?

Nä, egentligen inte. Att han ska ha läst nyheter på Nya Dagbladet och klistermärket på stolpen utanför lägenheten är väl det enda folk haft att gå på.
Fullt förståeligt att polisen inte velat dra några slutsatser utifrån det.

Och gällande klistermärket med det rasistiska budskapet som ska ha synts till ute på gatan. Undrar hur många fler var uppsatta i närområdet? Med tanken på att han bodde rätt centralt i en stor stad så kan precis vem som helst ha klistrat upp dem. Hade varit mer rimligt om han bodde ute på vischan och hade det påklistrat på sin brevlåda eller nåt i den stilen.

För flera år sedan när jag bodde på en mindre ort så såg jag en massa Nordfrontmärken uppklistrade på stolpar längs med hela promenadstråket som jag gick en dag. Det sa ju absolut ingenting om att alla som bodde i det området var NMR-anhängare.
Citera
2025-03-15, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Glorianna0
https://imgur.com/M8CDWDG under sin lägenhet på lyktstolpen

The Sun.
Länk till artikeln?

Tillägg:

Var skulle denna lyktstolpe sitta?
Minns inte RAs adress:

https://www.google.com/maps/@59.2826809,15.220885,3a,46.9y,190.23h,98.22t/data=!3m7!1e1!3m5!1sigiZgJeGwrSN1j6r0mpqIQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D-8.220639722658134%26panoid %3DigiZgJeGwrSN1j6r0mpqIQ%26yaw%3D190.233320947896 4!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxMi4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Förutom det, varför skulle RA sätta upp en sådan lapp?
Finns ingen logik i detta.

Tillägg 2:
Denna vy då:

https://www.google.com/maps/@59.2829941,15.2205095,3a,15y,25.4h,93.46t/data=!3m7!1e1!3m5!1sREMltkNzvBVLyql965gacg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D-3.4571238621909544%26panoi d%3DREMltkNzvBVLyql965gacg%26yaw%3D25.400736371482 7!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxMi4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

https://imgur.com/M8CDWDG

Men att det skulle ha koppling till RA är ju långsökt.
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-15 kl. 11:50.
Citera
2025-03-15, 12:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är väl lite bättre än att han lyssnade på "Pumped Up Kicks" i 12 timmar

Det hade varit helt normala sökningar utöver ammunition om man inte tänker att han dödade 10 människor och sig själv 2 dagar senare.
Dessa "Trench Coat Mafia" brukar väll lyssna på 'Stray Bullet KMFDM' ?
Medans RA var klädd som jägare..
Citat:
From the barrel of love
Stray bullet
From the heavens above
Stray bullet
Ready or not
I'm the illegitimate son of god
Citera
2025-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionisten
https://www.truefact.se/ finns både motiv och att det var flera skyttar.
Hahaha så pinsamt. Är det där Matte trollet eller vad han hette?
Citera
2025-03-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar.

Vi lär nog få veta vilket, eller vilka vapen som användes. Det vi vet är ju att hagelgeväret endast avändes en gång, det näst sista skottet.

Det troliga är då kanske att båda kulgevären användes, låter det som.

Hur vet vi det? Har polisen gått ut med det?
Citera
2025-03-15, 13:33
Medlem
Det borde komma fram vittnesmål från folk som kände honom IRL eller på nätet. Någon måste veta något. Han var ju ingen Bubbel boy instängd i en plastpåse dom senaste 20 åren.
Citera
2025-03-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
RA hade ju ammunition nog att döda långt fler.
Men av någon anledning, kanske polisen eller brandlarmet skjuter han ingen efter 5-6 minuter.
Oavsett hur mycket man har med så tänker jag att det någonstans blir svårare och svårare.
Dels så "stör" ju polisens närvaro. Men även utan den blir folk medvetna och gömmer sig. Någon kanske till och med hade kunnat spela hjälte och övermanna honom tillslut. Efter dom sista skotten fram tills där han skjuter mot polisen är det ju ganska tyst och långa avbrott. Tror inte det hade blivit så mycket mer än det han fick. Dessa skjutningar på skolor och arbetsplatser brukar väl inte bli så mycket mer än så..

Ja, Jag vet vad norrbaggen lyckades med. Man han va ju en klass för sig. Det va ju liksom rigorös planering. Först bomber i huvudstaden, sen dra på sig polisuniform och dra till en ö och skjuta allt som rör sig. Men att gå in i en byggnad i en stad och skjuta så finns det nog en slags gräns, när det blir för svårt. Folk kommer dit, folk flyr och så vidare.. Han hade kanske förväntat sig att det skulle vara lättare än det var?
Citera
2025-03-15, 13:58
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Nä, egentligen inte. Att han ska ha läst nyheter på Nya Dagbladet och klistermärket på stolpen utanför lägenheten är väl det enda folk haft att gå på.
Fullt förståeligt att polisen inte velat dra några slutsatser utifrån det.

Och gällande klistermärket med det rasistiska budskapet som ska ha synts till ute på gatan. Undrar hur många fler var uppsatta i närområdet? Med tanken på att han bodde rätt centralt i en stor stad så kan precis vem som helst ha klistrat upp dem. Hade varit mer rimligt om han bodde ute på vischan och hade det påklistrat på sin brevlåda eller nåt i den stilen.

För flera år sedan när jag bodde på en mindre ort så såg jag en massa Nordfrontmärken uppklistrade på stolpar längs med hela promenadstråket som jag gick en dag. Det sa ju absolut ingenting om att alla som bodde i det området var NMR-anhängare.
Det är även det faktum att han lade upp klipp på "Rumble" men så länge han inte sätt upp propaganda material själv så säger det inte särskilt mycket
Citera
2025-03-15, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Hur vet vi det? Har polisen gått ut med det?

Ja, det sades i ett officiellt uttalande under en pressträff med polisen. Den där de gick ut med en bild där RA går mot bussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in