2025-03-15, 07:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är så klart ett riktigt problem och en hel del åker troligen dit denna vecka då polisen har någon slags nationell kontrollvecka för allt möjligt som fortkörning men också nykerhet och annat.

Jag kör väldigt mycket stadskörning och har aldrig någonsin sett så mycket poliser som den här veckan tror jag. Klart dom har haft sådana veckor flera gånger tidigare, men just den här veckan i min stad så har det varit sjukt mycket polisbilar ute hela tiden.

Så är det och inte bara denna vecka. Även vanliga veckor blåser ju folk galna värden i trafikkontrollerna. Men visst, de här nationella trafikveckorna är ju speciella och håller med om att just denna varit riktigt speciell. Sett poliser med laser på ställen jag inte trodde de ens kände till.
2025-03-15, 07:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Poängen är att kör man inte full, så finns det ingen anledning för någon myndighet att ha någon åsikt om det.

Poängen är väl också att det är svårt att veta huruvida folk kör på lyset eller ej. Jag kör bil varje dag och tror att jag har blåst kanske 6 gånger i mitt liv. Två av desss i samband med att jag åkte för fort. Hade jag inte gjort det så är det alltså typ 4 gånger som jag har blåst. Av tusen och åter tusen dagar av bilåkande. Där jag hade kunnat vara berusad mängder av dem.
2025-03-15, 08:17
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Poängen är väl också att det är svårt att veta huruvida folk kör på lyset eller ej. Jag kör bil varje dag och tror att jag har blåst kanske 6 gånger i mitt liv. Två av desss i samband med att jag åkte för fort. Hade jag inte gjort det så är det alltså typ 4 gånger som jag har blåst. Av tusen och åter tusen dagar av bilåkande. Där jag hade kunnat vara berusad mängder av dem.

Det är inte relevant. Det enda som är relevant är huruvida någon har kört berusad. Inte om de har möjligheten eller ligger i någon riskgrupp.

Alkoholism gör inte dig till en dålig förare. Berusningen gör det.
Senast redigerad av Hardstekt 2025-03-15 kl. 08:29.
2025-03-15, 08:29
Avstängd
Citat:
Det är inte relevant. Det enda som är relevant är huruvida någon har kört berusad. Inte om de har möjligheten eller ligger i någon riskgrupper.

Och igen då den inte helt lyckade jämförelsen. Tycker du det även är fel att demens kan medföra indraget körkort?

Rätt- eller feltänkt så handlar det ju om huruvida en person ska ses som lämplig att inneha körkort, inte om personen begått något trafikbrott som att t ex kört berusad. Och tycker man att det enda relevanta vad gäller rattfylleri är att man måste gripas på bar gärning för ett trafikbrott, borde man väl tycka att alla fall där man bedömer att någon inte är lämplig trots att något trafikbrott inte begåtts, är felaktiga.
2025-03-15, 08:34
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Och igen då den inte helt lyckade jämförelsen. Tycker du det även är fel att demens kan medföra indraget körkort?

Rätt- eller feltänkt så handlar det ju om huruvida en person ska ses som lämplig att inneha körkort, inte om personen begått något trafikbrott som att t ex kört berusad. Och tycker man att det enda relevanta vad gäller rattfylleri är att man måste gripas på bar gärning för ett trafikbrott, borde man väl tycka att alla fall där man bedömer att någon inte är lämplig trots att något trafikbrott inte begåtts, är felaktiga.

Det är berusningen som gör folk till dåliga förare. Inte generella dryckesvanor. De flesta alkoholister är mycket duktiga förare.

Väldigt många svenskar är alkoholister alternativt har ett riskbruk av alkohol. Det är lagligt att dricka alkhol.

Alltså är det inte rimligt att dra in körkortet för alkoholister generellt.
2025-03-15, 08:37
Medlem
Enligt dagens sydsvenskan så är det på gång att de igen ska ändra denna lagen pga klagomålen ganska nyligen att det är för många som fått sitt körkort indraget och nu så ska lagändringen göra att det blir svårare.
Nu kommer lagverket även riskbeteende inkl. man skulle uppfylla tre kriterier.
Men min egen tolkning är att detta nya lagverk är en slamkrypare och det kommer ändå bli som tidigare.
Mitt eget förslag är att om man uppfyller ett riskbeteende i testerna och för att inte bli av med körkortet, så borde det vara obligatoriskt att gå med i ett program som går ut på att sänka alkoholkonsumtionen, något annat ser jag inte som vettigare.
I slutändan handlar det om ett riskbeteende som vederbörande många gånger antagligen är omedveten om och behöver hjälp att bryta.
Finns akupunktur som även är något som kan hjälpa mot alkoholism och också ett alternativ för dessa.

https://www.sydsvenskan.se/2025-03-15/forslaget-blodprov-ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/
2025-03-15, 09:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Enligt dagens sydsvenskan så är det på gång att de igen ska ändra denna lagen pga klagomålen ganska nyligen att det är för många som fått sitt körkort indraget och nu så ska lagändringen göra att det blir svårare.
Nu kommer lagverket även riskbeteende inkl. man skulle uppfylla tre kriterier.
Men min egen tolkning är att detta nya lagverk är en slamkrypare och det kommer ändå bli som tidigare.
Mitt eget förslag är att om man uppfyller ett riskbeteende i testerna och för att inte bli av med körkortet, så borde det vara obligatoriskt att gå med i ett program som går ut på att sänka alkoholkonsumtionen, något annat ser jag inte som vettigare.
I slutändan handlar det om ett riskbeteende som vederbörande många gånger antagligen är omedveten om och behöver hjälp att bryta.
Finns akupunktur som även är något som kan hjälpa mot alkoholism och också ett alternativ för dessa.

https://www.sydsvenskan.se/2025-03-15/forslaget-blodprov-ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/
Det här handlar inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.
Senast redigerad av Totius 2025-03-15 kl. 09:54.
2025-03-15, 10:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
OK, man måste alltså välja mellan pest eller kolera.

Och fortfarande skulle jag gärna träffa den där mannen som blev av med lappen efter sin semester.
Det som nu framkommer om ändringar (se inlägg ovan) bekräftar att Transportstyrelsen blåljög i sitt ”förtydligande”. Är någon förvånad?
2025-03-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här handlar inte om någon lag utan Transportstyrelsens egenmäktiga tillämpning av lagen. Det skulle faktiskt behöva utredas om det kan ha begåtts tjänstefel när körkort har dragits in baserat på blodprov.

Ja! Det är en stor skandal som måste utredas.
2025-03-15, 11:35
Avslutad
Vad är det för nykterhets och miljömuppar som sitter på Transportstyrelsen? Aktiviteter som får för mycket makt eller en del av agenda 2030?

Påminner om Jordbruksverkets remiss om att privatpersoners husdjur (ej djur i industri) ska få större levnadsytor. 1400 procent större för en kanin som ska behöva 10 kvm per kanin. Alla burar kommer bli olagliga och det finns inte så stora på marknaden. Djurägare pratar om att massavliva djur. Gatorna kommer krylla och kräla av smådjur om detta går igenom. Du ska inte ens få mata dina reptiler med levande insekter då det blir förbjudet att föda upp kryp.

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63gVbO/jordbruksverkets-nya-regler-kan-tvingas-avliva-sina-kaniner

Påminner verkligen om Transportstyrelsen. Dvs ingen konsekvensanalys utan efter någons extrema tyckande och tänkande. Ingen vetenskaplig grund alls.

Nykterister och militanta veganer jublar dock över sådana här förslag.

Vi kommer nog se mer sånt här framöver... Ångrar jag blev lurad att registrera katterna på jordbruksverket. De har nog för långa svansar för att rymmas i min lägenhet.

En spännande tid att leva i. Kommer svensken fortsätta knyta näven i fickan och låta allt ske?
2025-03-15, 16:02
Avstängd
Citat:
Det är berusningen som gör folk till dåliga förare. Inte generella dryckesvanor. De flesta alkoholister är mycket duktiga förare.

Väldigt många svenskar är alkoholister alternativt har ett riskbruk av alkohol. Det är lagligt att dricka alkhol.

Alltså är det inte rimligt att dra in körkortet för alkoholister generellt.

Problemet är ju att myndigheterna inte litar på dem, vilket jag kan förstå.
2025-03-15, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det som nu framkommer om ändringar (se inlägg ovan) bekräftar att Transportstyrelsen blåljög i sitt ”förtydligande”. Är någon förvånad?

Jag är kanske trög. Vilket inlägg bekräftar att de ljög?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in