2025-03-14, 18:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Somliga menade säkert så, andra menade nog att de såg de omskrivna indragna körkorten som straff av samma slag som man kan se det ifall man blir av med körkortet efter att ha åkt dit för fortkörning.

Och nu (för vad det är värt) har ju Transportsyrelsen gått ut och förnekat att man drar in körkort enbart på det sätt som väl den tidining som lanserade denna story, påstod. Vilket ju många direkt bemötte med att de givetvis blåljög. Själv skulle jag tycka att det vore intressant att träffa den man som i tidigt skede intervjuades om sitt indragna körkort, mannen som hade varit på semester. Kanske är det en extremt måttlig drinkare men som under två veckor i Thailand unnar sig att slappna av lite. Eller, så kanske det är en person med en aura som varje normal människa skulle koppla ordet "alkis" till. Who knows.
Och Skånska Dagbladet har bemött Transportstyrelsens agerande:

Skånskan har inte fel om PEth-testerna – eller deras konsekvenser
Transportstyrelsen har, istället för att välja att svara på Skånskans frågor, valt att skriva debattartiklar i andra tidningar där de hävdar att vi har missuppfattat hur PEth-testerna används och vad saken gäller. Det har vi inte.
https://www.skd.se/2025-03-14/skanskan-har-inte-fel-om-peth-testerna-eller-deras-konsekvenser/

Artikeln är bakom betalvägg men de förklarar att deras artiklar stämmer. Det är upp till dig vad du väljer att tro på.
Hade Skånskan ansett att vi hade fel hade vi infört en rättelse. Det gör vi inte, eftersom att vi inte har fel. Ovanstående stämmer fortfarande.
2025-03-14, 18:16
Medlem
Citat:
Och ja, man brister i omdöme och uppmärksamhet då och då. Vem har t ex inte (som har haft körkort i låt säga 30 år) kört mot rött ljus? Jag vet iaf att jag gjort det en gång. Satt i mina egna tankar. Såg ju givetvis (det var en sen kväll) att det bara var jag som kom mot korsningen men av någon anledning tänkte jag plötsligt inte på trafikljuset utan körde som att det var en korsning utan trafikljus, dvs ytterst försiktigt. Betyder denna miss att jag är olämplig som bilförare? Kanske, kanske inte. Hursomhaver så hade ju lappen rykt om en polis hade sett mig.

Jag har kört mot rött en enda gång i mitt liv och det var medvetet, men efter mycket fundering (förra året).
Stod vid ett trafikljus som även efter 8-10 minuter fortfarande inte slog om till rött. Korsande trafik hade grönt, fick sedan rött och sedan grönt igen osv som vanligt, men andra hållet fick aldrig någonsin grönt. Bilar började tuta på de framför för att få dom att köra för alla insåg att det var något fel. Inte heller kunde man backa för att vända om, för det var lång kö bakom. Då bidrog jag själv till stressen och tutade som fan på de framför tills de till slut gav med sig och körde och det gjorde jag också.

Senare kunde man läsa i nyheterna om att det var fel på det och nåt annat trafikljus i närheten.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-03-14 kl. 18:19.
2025-03-14, 18:40
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Mängder av alkoholister är ute och kör på våra vägar varje dag, året om. Utan att de får sina körkort indragna.

Och det är fullt rimligt.
2025-03-14, 18:51
Medlem
Citat:
Mängder av alkoholister är ute och kör på våra vägar varje dag, året om. Utan att de får sina körkort indragna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Självklart är det helt rimligt så länge de är nyktra. Skitsamma om de sitter och super 3 dagar i sträck så länge de inte kör efter att först helt och hållet nyktrat till.

Även om det så klart är onyttigt och rent av skadligt för en att supa mycket under längre tid så tycker jag att det är ett val man får göra så länge man håller sig inom lagens ramar och inte skadar någon och inte kör bil osv. Att man sen kör efter att ha varit nykter tllräckligt länge ser jag inte som något problem och inget som ska dra in körkortet.
2025-03-14, 19:17
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Självklart är det helt rimligt så länge de är nyktra. Skitsamma om de sitter och super 3 dagar i sträck så länge de inte kör efter att först helt och hållet nyktrat till.

Även om det så klart är onyttigt och rent av skadligt för en att supa mycket under längre tid så tycker jag att det är ett val man får göra så länge man håller sig inom lagens ramar och inte skadar någon och inte kör bil osv. Att man sen kör efter att ha varit nykter tllräckligt länge ser jag inte som något problem och inget som ska dra in körkortet.

Precis. Det är endast om man är full bakom ratt som transportstyrelsen skall ha något att säga om körkort.
2025-03-14, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och Skånska Dagbladet har bemött Transportstyrelsens agerande:

Skånskan har inte fel om PEth-testerna – eller deras konsekvenser
Transportstyrelsen har, istället för att välja att svara på Skånskans frågor, valt att skriva debattartiklar i andra tidningar där de hävdar att vi har missuppfattat hur PEth-testerna används och vad saken gäller. Det har vi inte.
https://www.skd.se/2025-03-14/skanskan-har-inte-fel-om-peth-testerna-eller-deras-konsekvenser/

Artikeln är bakom betalvägg men de förklarar att deras artiklar stämmer. Det är upp till dig vad du väljer att tro på.
Hade Skånskan ansett att vi hade fel hade vi infört en rättelse. Det gör vi inte, eftersom att vi inte har fel. Ovanstående stämmer fortfarande.

OK, man måste alltså välja mellan pest eller kolera.

Och fortfarande skulle jag gärna träffa den där mannen som blev av med lappen efter sin semester.
2025-03-14, 19:32
Avstängd
Citat:
Jag har kört mot rött en enda gång i mitt liv och det var medvetet, men efter mycket fundering (förra året).
Stod vid ett trafikljus som även efter 8-10 minuter fortfarande inte slog om till rött. Korsande trafik hade grönt, fick sedan rött och sedan grönt igen osv som vanligt, men andra hållet fick aldrig någonsin grönt. Bilar började tuta på de framför för att få dom att köra för alla insåg att det var något fel. Inte heller kunde man backa för att vända om, för det var lång kö bakom. Då bidrog jag själv till stressen och tutade som fan på de framför tills de till slut gav med sig och körde och det gjorde jag också.

Senare kunde man läsa i nyheterna om att det var fel på det och nåt annat trafikljus i närheten.

Tack för det, nu minns jag att jag gjort det två gånger. För jag har råkat ut för precis samma sak som du. Hade helt glömt det.
2025-03-14, 19:33
Avstängd
Citat:

Jag var otydlig. Mängder av alkisar kör berusade varje dag. Utan att bli av med lappen.
2025-03-14, 19:40
Avstängd
Citat:

Och jag var väldigt luddig. Givetvis får alkisar köra bil om de är nyktra. Vad jag menade och misslyckades med att skriva, är att det åker runt mängder av berusade alkisar på våra vägar varje dag. Som eftersom de oftast klarar av att åka från A till B, aldrig blir av med körkortet.
2025-03-14, 20:13
Medlem
Citat:
Och jag var väldigt luddig. Givetvis får alkisar köra bil om de är nyktra. Vad jag menade och misslyckades med att skriva, är att det åker runt mängder av berusade alkisar på våra vägar varje dag. Som eftersom de oftast klarar av att åka från A till B, aldrig blir av med körkortet.

Ja det är så klart ett riktigt problem och en hel del åker troligen dit denna vecka då polisen har någon slags nationell kontrollvecka för allt möjligt som fortkörning men också nykerhet och annat.

Jag kör väldigt mycket stadskörning och har aldrig någonsin sett så mycket poliser som den här veckan tror jag. Klart dom har haft sådana veckor flera gånger tidigare, men just den här veckan i min stad så har det varit sjukt mycket polisbilar ute hela tiden.
2025-03-14, 21:02
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:

Poängen är att kör man inte full, så finns det ingen anledning för någon myndighet att ha någon åsikt om det.
2025-03-14, 21:08
Medlem
Citat:
Poängen är att kör man inte full, så finns det ingen anledning för någon myndighet att ha någon åsikt om det.

Precis, tummen upp!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in