Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-15, 12:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Större delen av de inslag i signalement som i någon mån träffar SE kommer väl inte ifrån mordplatsen?

Det framgår väl ingenting gällande det i nedteckningen av tipssamtalet?

Ingen aning. SE kutar efter att den polisstyrka som anländer efter GS formerat sig och försvunnit in i gränden. SE:s språngmarsch genomförs som minst flera minuter efter det att GM lämnat platsen. Som mest än fler minuter.

Vad är det närmare bestämt GM-SE verkställer för plan när han berättar att en person på platsen kan ha misstagit honom för GM flera minuter efter det att faktisk GM avvikit?

Planen är att meddela att det inte kan vara han som är GM, eftersom han pratade med LP efter skotten och sedan sprang efter poliserna. Dessvärre finns det inget som verifierar detta. De som var där under den första minuten (KJ, AH, SG, LB) blev alla tillfrågade : Ingen har sett SE.

Men SE försöker verifiera sin påhittade språngmarsch efter poliserna genom att uppfinna ett vittne som såg honom, och misstog honom för GM. Vittnet och den polis som tar uppgifterna skulle kunna intyga att SE var där, och inte flydde undan polisen på åsen, menar han.

Men om Irvell undersökte det ena, närvaron på platsen efter skotten, så hävdar Anér att han frågat polisen och vittnet: Ingen av dem minns någon SE.
Senast redigerad av Dalulven 2025-03-15 kl. 12:54.
Citera
2025-03-15, 13:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om du tror på allt SE sagt finns det helt enkelt ingen mening i att diskutera med dig. Allt det han säger kan helt enkelt inte stämma. Ett barn fattar det.

Edit

BOKEN..Stig Engströms lögner och motsägelser får någon annan skriva.

Att uppgifter inte stämmer är inte detsamma som lögn. Osäker på om barn fattar det.
Ber om ursäkt att jag frågade.
Citera
2025-03-15, 13:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så är det. Många vittnen beskrivs inte alls av andra. (Iofs är det ju inte säkert att SE inte beskrivs av andra).

Det är först när man lägger ihop det med hjälpandet vid livräddningen som det blir mer osannolikt att ingen beskriver honom. Men eftersom jag tror han överdriver sin roll i hjälpandet så föreligger inte den osannolikheten.

Kommer SE ut precis efter skotten anländer han till mordplatsen strax efter att många av vittnena hunnit fram. Dvs i ett läge där det är lite av en klunga, i ett läge där förhören inte längre ställer frågor om vilka som tillkommer. Är han då bara i närheten av kroppen, tittar in i gränden, kommer nära Lisbet några sekunder, sen står en bit ifrån så är det inget osannolikt med att ingen beskriver honom.

Och i det scenariot han kommer ut efter skotten är det viktigt förstå att han framme vid mordplatsen inte har någon som helst möjlighet veta när denne man gått i gatan. Han kan helt enkelt tro han är framme väldigt snabbt efter. Man ska minnas att det inte bildas en tät klunga runt Palme, några få är nära, andra står några meter ifrån.Sen när han vet att det skjutits och att mannen är Palme och det är en enorm historisk händelse så är steget kort till en efterhandskonstruktion att han hörde skotten vid Götabanken ("hörde jag inte nån smäll vid banken").

Ja, instämmer och tycker framförallt att det är spårngmarschen som sticker ut och borde ha nämnts av flera vittnen.

Gällande "livräddningen" så tycker jag att det är ett påstående som inte riktigt stämmer med SE själv uppger i de tidiga förhören.

Angående SE's uppfattning om tiden så redogör han ju själv för detta utifrån "avgasknallen" och sekunderna från denna. Därav tycker han att han är tidigt framme. (Några på plats redan före honom)
Vart exakt vittnet SE var när skotten föll går inte att utläsa ur materialet, men flera möjligheter finns såklart.
En, som du är inne på, är att han ev. skulle ha ljugit om skottet/avgasknallen.
Citera
2025-03-15, 13:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, instämmer och tycker framförallt att det är spårngmarschen som sticker ut och borde ha nämnts av flera vittnen.

Gällande "livräddningen" så tycker jag att det är ett påstående som inte riktigt stämmer med SE själv uppger i de tidiga förhören.

Angående SE's uppfattning om tiden så redogör han ju själv för detta utifrån "avgasknallen" och sekunderna från denna. Därav tycker han att han är tidigt framme. (Några på plats redan före honom)
Vart exakt vittnet SE var när skotten föll går inte att utläsa ur materialet, men flera möjligheter finns såklart.
En, som du är inne på, är att han ev. skulle ha ljugit om skottet/avgasknallen.

Nej jag menar inte han ljuger om avgasknallen. Jag menar att han försöker förstå när skotten föll, och att han vid försök att minnas kommer ihåg någon sorts smäll,verklig eller inbillad, som han drar slutsatsen måste vara skotten.

Kommer han ut sekunderna efter skotten så är det ett antal bildörrar från 70 och 80 talet som stängs av skyddande människor i ganska lämplig tid (när han kommit till Götabanken).

Vad stämmer inte med "livräddningen".

Språngmarschen har det spekulerats för lite om, både som GM och vittne.
Citera
2025-03-15, 13:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej jag menar inte han ljuger om avgasknallen. Jag menar att han försöker förstå när skotten föll, och att han vid försök att minnas kommer ihåg någon sorts smäll,verklig eller inbillad, som han drar slutsatsen måste vara skotten.

Kommer han ut sekunderna efter skotten så är det ett antal bildörrar från 70 och 80 talet som stängs av skyddande människor i ganska lämplig tid (när han kommit till Götabanken).

Vad stämmer inte med "livräddningen".

Språngmarschen har det spekulerats för lite om, både som GM och vittne.

Ok, jag menar dock att även det skulle kunna vara en lögn för att "komma närmare" händelsen.
Likväl som att det skulle kunna vara en avgasknall eller annan smäll. Eller då ett av skotten.

Gällande SE's insatser så hjälpte han till att vända Palme tillrätta. Möjligen en definitionsfråga, men de som utförde livräddande insatser var annars Hage och Glantz.
Deltog SE i livräddning så gjorde även Ersson det.
Citera
2025-03-15, 13:33
Medlem
Citat:
Att uppgifter inte stämmer är inte detsamma som lögn. Osäker på om barn fattar det.
Ber om ursäkt att jag frågade.

Det är vel inte semantik vi diskuterar här i tråden.

Om man säger något man själv vet att inte är sant.. ja då ljuger man.

Man måste kanske ta höjd för att SE hadde psykiska besvär och svår alkoholism, typ inte visste vad som var real life och inte. Men såå galen tror jag endå inte han var.

Han ljuger.

Det bevisar INTE att han är gm, men jag tycker det är anmärkningsvärt.
Citera
2025-03-15, 13:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är vel inte semantik vi diskuterar här i tråden.

Om man säger något man själv vet att inte är sant.. ja då ljuger man.

Man måste kanske ta höjd för att SE hadde psykiska besvär och svår alkoholism, typ inte visste vad som var real life och inte. Men såå galen tror jag endå inte han var.

Han ljuger.

Semantik? Nej, snarare vittnespsykologi. instämmer i det fetstilta, men.......
Du verkar veta vad "SE vet" och som "inte är sant".
Lösa påståenden.

Har du förövrigt studerat andra vittnesuppgifter någon gång? Tittat på hur dessa förändras över tid o.s.v. Eller hur de inte går ihop med "verkligheten"?

Undrar fortfarande vad i SE's beteende som är misstänkt...
Eller var det bara något du slängde ur dig?
Citera
2025-03-15, 13:50
Medlem
Citat:

Han ljuger.

Och det är särskilt anmärkningsvärt eftersom han inte har någon historia av att ljuga. Ingen har i alla fall antytt det. Så något har tvingat eller lockat honom ut i dessa historier.
Citera
2025-03-15, 13:56
Medlem
Citat:
Semantik? Nej, snarare vittnespsykologi. instämmer i det fetstilta, men.......
Du verkar veta vad "SE vet" och som "inte är sant".
Lösa påståenden.

Har du förövrigt studerat andra vittnesuppgifter någon gång? Tittat på hur dessa förändras över tid o.s.v. Eller hur de inte går ihop med "verkligheten"?

Undrar fortfarande vad i SE's beteende som är misstänkt...
Eller var det bara något du slängde ur dig?

Det var inget jag slängde ur mig, men jag vet att oavsett vad jag skriver kommer du bara at vrida på det. Jag vill hitta Palmes mördare, vad du tror eller inte tror är liksom inte mitt problem. Jag är inte här för att överbevisa dig. Eller någon annan.

Tror du på Engström, ja så tror du vel på Engström då.

Vad vet jag, kanske stoppade Lisbeth MINST 20 bilar.
Citera
2025-03-15, 14:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det var inget jag slängde ur mig, men jag vet att oavsett vad jag skriver kommer du bara at vrida på det. Jag vill hitta Palmes mördare, vad du tror eller inte tror är liksom inte mitt problem. Jag är inte här för att överbevisa dig. Eller någon annan.

Gott så! Men du kanske själv borde försöka vrida och vända på det? Jämföra andra vittnesmål.
Lösa påståenden om lögner och misstänkta beteenden gör ju inte teorin starkare.
Citera
2025-03-15, 14:05
Medlem
" När man ägnar sig åt bevisvärdering måste man alltid beakta alternativa hypoteser. I detta fall finns det flera alternativa förklaringar som är mycket plausibla. Vittnespsykologisk forskning visar att människor får tunnelseende i traumatiska situationer, vilket innebär att de fokuserar på det som är viktigt och inte lägger märke till perifera detaljer. Detta är en plausibel förklaring till att AH och SG, som måste ha haft allt fokus på Palme, inte lade märke till Engström.

Vidare säger Engström att han hjälpte till med att lägga Palme i framstupa sidoläge, men specificerar inte exakt vad denna hjälp bestod i. Det är kanske så att Engström står bredvid och kommer med råd, som han själv upplever var viktiga, men som AH och SG inte alls fäste sig vid i den akuta situationen. I så fall kan man inte säga att Engström ljuger. Han upplever bara händelsen på ett annat sätt, i vilken han själv får en viktigare roll"

https://www.svd.se/a/RRv9mJ/hypotesen-om-stig-engstrom-haller-inte
Citera
2025-03-15, 14:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Problemet med din övertygelse är att du förlitar dig på ett falskt narrativ. Du påstår grundläggande saker om SE:s story som att de är sanningar, när de i själva verket är gissningar och antaganden.

Du bevisar det falska narrativet när du inte kan förstå skillnaden mellan att "bevisligen ljuga" och "antas ljuga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in