Citat:
Ursprungligen postat av
Knickerbockers
Ja det ska bli mycket intressant att höra vad som hände med Kids one store. Det är så sinnessjukt att folk uppenbarligen köper kurser av denna killen.
Är det konstigt att folk köper en utbildning inom e-handel av en kille som
1. Har gjort en exit, enligt det som postats här och det som går att se i årsredovisningar, en värdering till 75msek, oavsett om han fick 0, 28 eller 75 miljoner i handen är det mäkta imponerande.
2. Byggde upp ett bolag till 67 miljoner på ett bokslut (viktigt att notera är att Samuel gått ut (minst) flertal gånger på tiktok och jag har inte ens sett 1/10 av hans videos, så kan vara fler gånger än "flertal" med att Tengo var lönsamt under perioden han drev det själv. Det är ju ett 18-månaders bokslut som finns på Allabolag och han sålde väl efter 9-12 månader? Det låter logiskt om man har någon koll överhuvudtaget - hur ska killen eller killens pappa som vid tidpunkten bodde i en hyresrätt (rätta mig om jag har fel) finansiera förluster? Det är ju inte bara att gå "back", det behöver ju också täckas upp med pengar, och ganska omedelbart. Det egna kapitalet i Tengo var skrämmande lågt fram tills att Tengo köptes upp vilket har framgått tidigare i tråden, vilket antyder på att några egna insättningar inte skedde.
3. Byggde sitt babybolag till en omsättning om 25msek första året, med den till synes bästa EBIT:en av alla i den branschen, som återigen framgår i tråden. Det är bara att kolla upp och jämföra med resterande aktörer. Då öppnade väl Samuel också en butik i ett stort köpcentrum (som inte är billigt) och alla andra etableringskostnader som man har från start. Även löner till personal, första året. Imponerande.
Hade inte Samuel förresten ett ganska lyckligt liv långt innan han började med sin kurs? Det var väl runt 2024 han började med sociala medier och kurser? Om man kollar hans Instagram syns sportbilar och ett ganska lyxigt liv daterade långt innan någon kurs, med Monaco resor och stjärnrestauranger.
Som allmänhetens bild, så kryllar detta forum med vårt samhälles största losers, det vill säga människor som spenderar sina dagar på att försöka trycka ner andra, till absurdum, på ett anonymt internetforum.
Att köpa en utbildning för 6 eller 10 tusen, av en kille med 4-5 års erfarenheter och framgångar inom ett ämne som man inte kan lära sig om någon annanstans, är ju fruktansvärt mycket värde för pengarna. Är det faktumet att han tjänar ännu mer pengar som ni stör er på?
Att Samuel lämnade Kids för 7-8 månader sedan är ju också ganska logiskt. Han har ju investerat pengar i ett dussin av hans elevers bolag (enligt honom och eleverna själva som han frontar med), varför ska han driva 1 bolag som VD när han kan vara delägare i ett tiotal som utgår från samma koncept? Repeterar bara hans egna argumentation för det beslutet - sedan vet vi ju egentligen ingenting om vad som ledde fram till beslutet.
Mitt tips; sluta vara så avundsjuka på killen, han lever sitt bästa liv medan ni hänger här. Att han tar betalt för sin kunskap och kapitaliserar på den är ett genidrag.
Sedan håller jag med på vissa punkter, att hans uppenbara besatthet av pengar är osmaklig många gånger och att han kan vara en gnutta nervärderande. Samuel lider nog av ett större mindrevärdeskomplex och hans osäkerheter lyser igenom ganska ofta. Men det är ett helt annat diskussionsämne.