• 1
  • 2
2025-03-12, 17:03
Medlem
jagfunderars avatar
Hej,

Har en Apple Watch Ultra som jag till min förvåning och glädje upptäckte hade ca 200 bilder i minnet. Jag har tappat bort telefonen som den var kopplad till, och skulle nollställa den för att koppla den till min nya telefon.

Bilderna på klockan är väldigt värdefulla för mig, så jag har försökt att skicka bilderna - bild för bild - genom SMS funktionen. Men inget kommer fram. Inget skickas från klockan.

Finns det något annat sätt att ”tömma” klockan på innehåll (kontakter, b.la, exempelvis) än att göra det manuellt eller skapa iCloud-mejl och mejla iväg bilderna, bild för bild?

200 bilder är 200 mejl.
Och det går tyvärr inte att markera flera bilder. Även om det hade gått så hade jag nog stött på max mb/mejl.

Jag tänker kanske om det är möjligt att, genom klockans App Store/Watch store eller liknande, ladda ner någon app eller Dropbox och på så sätt exportera bilder eller innehåll.

Någon som vet?
Tusen tack på förhand
Citera
2025-03-12, 17:09
Medlem
Jesus144s avatar
Har du testat logga in på ditt iCloud på datorn? Du kanske redan har alla bilder och kontakter sparade?
Citera
2025-03-13, 10:57
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej,

Har en Apple Watch Ultra som jag till min förvåning och glädje upptäckte hade ca 200 bilder i minnet. Jag har tappat bort telefonen som den var kopplad till, och skulle nollställa den för att koppla den till min nya telefon.

Bilderna på klockan är väldigt värdefulla för mig, så jag har försökt att skicka bilderna - bild för bild - genom SMS funktionen. Men inget kommer fram. Inget skickas från klockan.

Finns det något annat sätt att ”tömma” klockan på innehåll (kontakter, b.la, exempelvis) än att göra det manuellt eller skapa iCloud-mejl och mejla iväg bilderna, bild för bild?

200 bilder är 200 mejl.
Och det går tyvärr inte att markera flera bilder. Även om det hade gått så hade jag nog stött på max mb/mejl.

Jag tänker kanske om det är möjligt att, genom klockans App Store/Watch store eller liknande, ladda ner någon app eller Dropbox och på så sätt exportera bilder eller innehåll.

Någon som vet?
Tusen tack på förhand

Detta kan du tyvärr glömma.

Klockan synkar med ett album på en telefon, men kan inte synka åt andra hållet. Vilket är logiskt, då klockan inte själv kan generera nya bilder.
Dessutom har bilderna på klockan förminskats till dess lilla skärm, varför de ändå inte är mycket att ha på en annan skärm.

Är bilderna superviktiga kan du fotografera av dem med mobilen, när de visas på klockans skärm.
Det är din enda chans tyvärr.
Citera
2025-03-13, 20:05
Medlem
Ring teknisk support: 020-10 05 29 hos Apple.
Citera
2025-03-14, 21:41
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Detta kan du tyvärr glömma.

Klockan synkar med ett album på en telefon, men kan inte synka åt andra hållet. Vilket är logiskt, då klockan inte själv kan generera nya bilder.
Dessutom har bilderna på klockan förminskats till dess lilla skärm, varför de ändå inte är mycket att ha på en annan skärm.

Är bilderna superviktiga kan du fotografera av dem med mobilen, när de visas på klockans skärm.
Det är din enda chans tyvärr.
Vilket puckat påstående. Data är data och det går att extrahera. Inte en chans att bilder komprimerats till några kb i storlek. Utan att överdriva skulle en sån komprimering ta mer datakraft än att bara lagra data.
Citera
2025-03-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vilket puckat påstående. Data är data och det går att extrahera. Inte en chans att bilder komprimerats till några kb i storlek. Utan att överdriva skulle en sån komprimering ta mer datakraft än att bara lagra data.

Så du menar att du har koll på detta….?

Läs nu länken och lär dig nåt nytt…. T ex att du har fel i ditt svar ovan…
https://discussions.apple.com/thread...68?sortBy=rank
Citera
2025-03-16, 12:29
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att du har koll på detta….?

Läs nu länken och lär dig nåt nytt…. T ex att du har fel i ditt svar ovan…
https://discussions.apple.com/thread...68?sortBy=rank
Din lågpannade besserwisser borde inte ta dig an att ge dig in i denna diskussion.

Men är du sugen så kör på - vad har jag fel i?
Senast redigerad av psykoshippien 2025-03-16 kl. 12:32.
Citera
2025-03-16, 13:16
Medlem
Citat:
Din lågpannade besserwisser borde inte ta dig an att ge dig in i denna diskussion.

Men är du sugen så kör på - vad har jag fel i?

Om du vågar läsa det jag länkade så står det i klartext där…
Citera
2025-03-16, 15:44
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Om du vågar läsa det jag länkade så står det i klartext där…
Och det är apples svar, ett policy-svar. Vad är fel i mitt påstående? Vi börjar där så får du ta och leka besserwisser i sakfråga snarare än allmänt.
Citera
2025-03-16, 18:42
Medlem
Citat:
Och det är apples svar, ett policy-svar. Vad är fel i mitt påstående? Vi börjar där så får du ta och leka besserwisser i sakfråga snarare än allmänt.

Du påstår att bilderna inte ändras i format eller storlek, det är fel, det står i klartext att de INTE lagras i original format etc…

Citat:
Photos can only be synced to Apple Watch from the paired iPhone. They cannot be synced in the other direction or otherwise exported from your Apple Watch.

Even if this had been possible, the photos that are stored on your Apple Watch have been automatically resized to smaller pixel dimensions, for display on the smaller screen.

Jag testade nu. En originalbild på min iPhone som är på 4032x3024 och 2,6 MB HEIF, är på min Apple Watch resized till 1004x753 och 139 kb HEIF

Så, tyvärr, du har fel i det du påstod från början.
Citera
2025-03-16, 21:12
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Du påstår att bilderna inte ändras i format eller storlek, det är fel, det står i klartext att de INTE lagras i original format etc…

Jag testade nu. En originalbild på min iPhone som är på 4032x3024 och 2,6 MB HEIF, är på min Apple Watch resized till 1004x753 och 139 kb HEIF

Så, tyvärr, du har fel i det du påstod från början.
Några kb är inte några hundra kb, din jubelidiot. 1004x753 är ett helt adekvat format och ingen tumnagel i storlek.

Apple Watch dimension skulle med enkelhet klara sig fint med 640x320 upplösning utan att man skulle notera skillnad, så är man nere på några kb.
Citera
2025-03-16, 22:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Några kb är inte några hundra kb, din jubelidiot. 1004x753 är ett helt adekvat format och ingen tumnagel i storlek.

Apple Watch dimension skulle med enkelhet klara sig fint med 640x320 upplösning utan att man skulle notera skillnad, så är man nere på några kb.
Plockar du ner 700MB 4K-filmer också?

1004x753 var fetare än jag hade gissat, men det är ju ganska hög DPI på de där små prylarna. Hur som helst kan man inte komprimera ner en (redan komprimerad) bild till ~5% av ursprunglig storlek och säga att det är "adekvat", va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in