2025-03-14, 17:23
Moderator
Diagorass avatar
En underdisciplin till normativ etik (och tillmpad etik) r medicinsk etik, som fga ovntat behandlar frgor kopplade till liv och hlsa. Till skillnad frn mnga andra moralfilosofiska omrden har medicinsk etik en mycket praktisk och konkret tillmpning inom vissa yrkesroller, men ocks fr medborgare i allmnhet, eftersom vi alla har ngon form av relation till vrdinstitutioner. Eftersom patienten ofta befinner sig i en tydlig beroendestllning gentemot vrdgivaren r relationen strikt reglerad genom lagar och frordningar. I Sverige finns en statlig organisation som utvrderar frgor inom medicinsk etik.

Citat:
Statens medicinsk-etiska rd (Smer) r ett av regeringen tillsatt organ som har till uppgift att analysera medicinsk-etiska frgor ur ett vergripande samhllsperspektiv och stimulera samhllsdebatten i medicinsk-etiska frgor.

https://smer.se/

En tidig och mycket knd etisk riktlinje inom medicinen r den Hippokratiska eden.

https://www.sls.se/etik/etiska-koder...kratiska-eden/

Mnga frgor inom medicinsk etik har sina egna trdar och r intressanta utifrn sina specifika frutsttningar.

(FB) Abort - samlingstrd
(FB) Ddshjlp, aktiv ddshjlp, eutanasi - samlingstrd
(FB) Kan framtidens medicin gra oss stndigt lyckliga?
(FB) Frga angende extremt dyr medicin
(FB) Psykisk sjukdom och vilseledning - en frga kring vrdetik
(FB) Om ditt barn lider av en livshotande sjukdom
(FB) Vrdetik: Varfr tar lkare beslut om att avbryta livsuppehllande behandlingar?

Dessa omrden kan naturligtvis analyseras var fr sig, men det vergripande syftet med medicinsk etik r att frska formulera en generell normativ etik som kan tillmpas p enskilda medicinska fall. En framtrdande forskare inom medicinsk etik r den svenska professorn Torbjrn Tnnsj.

Exempel p frgestllningar som medicinsk etik frsker besvara:
Vem ska prioriteras i vrden?
Vad r en sjukdom? (En frga som har frndrats mycket genom historien)
Var gr grnsen fr individens eget ansvar fr sin hlsa?
Nr r det rtt att avsluta vrd?
Hur viktigt r patientinflytande?

Kllor:
https://ki.se/om-ki/strategi-och-var...medicinsk-etik
https://plato.stanford.edu/entries/medicine/

Diskussionsfrgor:
Vilken normativ teori lmpar sig bst att applicera inom medicinen? r det mjligt att formulera en universell medicinsk etik som fungerar i alla omstndigheter? Gr det att ge definitiva svar p medicinsk-etiska frgor?
Citera
2025-03-14, 17:36
Medlem
Lukas-s avatar
Komplexa frgor har aldrig enkla svar, men jag dristar mig nd till att svara med en tanke som r begriplig fr de flesta.

Utgngspunkterna r att det finns ett ondligt behov av sjukvrd i vrlden och att Sverige har ndliga resurser.
  • Barn br prioriteras fre ldre
  • Oskyldiga ska prioriteras fre medskyldiga (till sjukdom och skada)
  • Samhllsnyttiga ska prioriteras fre utbytbara medborgare
  • Svensk medborgare prioriteras fre utlndsk medborgare
Detta r kriterier som gagnar samhllet, inte individen.

Ska individen gynnas p samhllets bekostnad hamnar vi i anarki och kaos.
Citera
2025-03-14, 17:48
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
Komplexa frgor har aldrig enkla svar, men jag dristar mig nd till att svara med en tanke som r begriplig fr de flesta.

Utgngspunkterna r att det finns ett ondligt behov av sjukvrd i vrlden och att Sverige har ndliga resurser.
  • Barn br prioriteras fre ldre
  • Oskyldiga ska prioriteras fre medskyldiga (till sjukdom och skada)
  • Samhllsnyttiga ska prioriteras fre utbytbara medborgare
  • Svensk medborgare prioriteras fre utlndsk medborgare
Detta r kriterier som gagnar samhllet, inte individen.

Ska individen gynnas p samhllets bekostnad hamnar vi i anarki och kaos.

Bra pong, individ- kontra samhllsperspektivet blir vldigt relevant nr det kommer till frgan om resurser. Om man dremot stller ditt resonemang p huvudet (jag sger inte att du har fel): fr relativt sm resurser skulle Sverige kunna rdda och hjlpa mnga mnniskor genom att skicka frndenheter och medicin till andra delar av vrlden vilket 1) hjlper fler mnniskor fr en billigare peng n vad det kostat i Sverige, och 2) minskar det totala lidandet i vrlden vilket borde vara det vergripande mlet inom medicinsk etik (vad skulle motargumentet mot det vara?).
Citera
2025-03-14, 20:29
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Bra pong, individ- kontra samhllsperspektivet blir vldigt relevant nr det kommer till frgan om resurser. Om man dremot stller ditt resonemang p huvudet (jag sger inte att du har fel): fr relativt sm resurser skulle Sverige kunna rdda och hjlpa mnga mnniskor genom att skicka frndenheter och medicin till andra delar av vrlden vilket 1) hjlper fler mnniskor fr en billigare peng n vad det kostat i Sverige, och 2) minskar det totala lidandet i vrlden vilket borde vara det vergripande mlet inom medicinsk etik (vad skulle motargumentet mot det vara?).
Kin selection. Som de djur vi r har vi en inneboende drift att skydda vra gener. Som individ r jag beredd att g i dden fr mina barn och barnbarn - fr att mitt genom (ja, jag vet - delar av det) ska fras vidare till kommande slkten.

P ett hgre plan skulle man kunna hvda att det dr med kin selection kan utvidgas till hela arten, men det finns ingen evidens fr den sikten. Det r min slkt, de mina, min grupp - min sorts mnniska - jag vill rdda i frsta hand nr resurserna r ndliga.

Hade jag varit en allsmktig gud skulle jag naturligtvis sett till att alla behvande fick all vrd de behvde. Men nu r jag varken en allsmktig gud eller sitter p ondliga resurser.

Jag menar att det inte r i samklang med evolutionen att frsaka behov hos mina nrmaste och istllet ge resurserna till oknda icke-slktingar.

Jag vet att jag r krass, men det r s hr naturen fungerar. Nr man gr vld p naturen dyker andra, kanske vrre, problem upp.

Fr att tala klartext: Jag vill hellre att enorma resurser av de svenska ndliga tillgngarna lggs p att ge ett barn i min slkt med medftt hjrtfel all tnkbar medicinsk hjlp fr att barnet ska f en chans att vxa upp till en glad och lycklig medborgare som kan bidra till vrt samhlle, n att ge resurserna till en korrupt regim i centralafrika dr resurserna teoretiskt skulle rdda 100 barn frn livslngt handikapp.

Observera att jag r bde altruistisk, snll och givmild; men ndliga resurser ska i frsta hand gynna mina gener.
Senast redigerad av Lukas- 2025-03-14 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in