Citat:
Ursprungligen postat av
Loversingame
Jag uppskattade hans tidigare verk. Jag trodde han var en filmskapare när jag började följa honom. Den dokumentären om psykisk ohälsa, och den om Joz.
Då var han clean. Rättvist. Bra. Därefter har det spårat totalt. Vet inte vad som hände.
Det fetade:
Ja, herregud...jag tittade faktiskt på flera av de avsnitten förra veckan, för att se om han skapat något vettigt tidigare. Vid en första anblick kanske de kan uppfattas som "dokumentärer"? Sedan tyckte jag snabbt att man upptäckte att det handlade enbart om att olika personer med någon form av psykisk ohälsa fick berätta fritt. Inga direkta följdfrågor, ingen bakgrund/insikt i varför de mår som de gör.
Lite som Jacke Bergs oförmåga att förstå hur hans uppväxt kan ha bidragit till hans missbruk.
En vettig dokumentär om psykisk ohälsa hade haft som syfte att kanske kunna ge andra med liknande en eller annan aha-upplevelse. Kanske en psykolog som diskuterade med berättaren.
Nog förstår jag att de här personernas bakgrund/uppväxt starkt bidragit till att de mår dåligt, men jag är inte säker på att de själva förstår det alla gånger (exempelvis Anjo själv)
Avsnitten är vad de är, en serie YT filmer utan direkt mål o mening o utan något djup i innehållet.
"Dokumentärer" skulle jag inte kalla de heller.
Dvs. Jag saknar ett tydligt SYFTE. Jag saknar intervjuer med familjerna runt om, inte bara ett klatchigt klipp där mormor sjunger en fräck visa... Jag saknar en psykolog som analyserar. Jag saknar en sammanfattning där huvudpersonerna får råd o planläggning inför hur de går vidare.
Just det där saknar Anjo. Han har varken insikt eller kunskap att göra en dokumentär.