2025-03-09, 18:30
Medlem
Lumbagos avatar
Ett par AFS-relaterade saker från denna veckan:

Kasselstrand är med hos FrihetsNytt:
Citat:
Gustav Kasselstrand infiltrerade ett slutet EU-möte och avslöjade hur lobbyister styrde agendan för en massiv EU-expansion. I denna intervju berättar han om de dolda planerna på ett Europas förenta stater, hur svenska politiker påverkas och vad det innebär för Sverige.
https://youtu.be/lTJxPD3LXA0?si=mQMKyW6IZnmSvRVy

Kasselstrand kommenterar Melodifestivaltävlingen:
Citat:
Melodifestivalen och Eurovision är sedan länge ett urspårat, rotlöst och dekadent jippo, mer än en europeisk musiktävling.

Så har det inte alltid varit. Fram till 1999 krävdes att alla bidrag framfördes på landets nationella språk. Men den regeln togs tyvärr bort. Varje svenskt bidrag sedan 1999 har framförts på engelska. Det gäller de flesta andra länder också. Någon nationell särprägel finns i princip aldrig, varken i språk, musik eller scenkonst.

I gårdagens svenska Melodifestivaltävling framfördes samtliga bidrag på engelska - utom ett: Den finlandssvenska humorgruppen KAJ:s låt ”Bara bada bastu”. Ett framförande av tre vita heterosexuella män från den konservativa svenskspråkiga landsbygden i Österbotten. Personerna i KAJ har, såvitt jag vet, aldrig viftat med några Prideflaggor eller ägnat sig åt politiska ställningstaganden på andra sätt. Tvärtom var ett av deras tips på hur man beter sig i en bastu, att man aldrig talar politik där.

Måns Zelmerlöv var favorittippad med sin låt ”Revolution”. En låt helt anpassad efter den globala och rotlösa musikindustrin. En låt som inte är någon revolution alls.

Den verkliga revolutionen stod istället KAJ för. Den enda låt som hade någonting som helst med Sverige som nation att göra, var också den enda låt som kom från ett annat land. Den framfördes inte bara på svenska, utan dessutom på österbottnisk dialekt. Ännu mer förbjudet i dagens värld.

Men den svenska minoriteten i Finland vet vad det innebär att värna den svenska kulturen och det svenska språket. Är man bara fem procent av landets befolkning finns detta i medvetandet hela tiden. Att tala svenska är livsviktigt.

Att de dessutom framför sitt bidrag på ett humoristiskt sätt är ännu mer provocerande för det svenska kommersialiserade Mello-träsket. Flera stora artister har varit uppenbart missunnsamma och inte ens gratulerat KAJ. Jag skulle tippa på att den rotlösa HBTQ-lobbyn i Sverige grämer sig också.

Och revolutionen fortsätter. KAJ har meddelat att de inte kommer att översätta låten till engelska. Det blir första gången sedan 1998 (!) som ett svenskt bidrag framförs på svenska i Eurovision.

– Vi håller linjen. Svenska, ja ja, det är dags! Det var 98 som ni skickade en svensk låt sist, har KAJ sagt till Expressen.

Jag hoppas att de orkar stå emot det enorma tryck som nu lär komma från det svenska Melloetablissemanget att byta språk till engelska. Men de här grabbarna har ju hittills gått sin egen väg, vågat vara annorlunda, och jag hoppas att de fortsätter med det.

Personligen struntar jag helt i hur det går för dem. Det spelar ingen roll om de så skulle hamna sist. De är redan vinnare. Så tack KAJ för en briljant hyllning till traditionell svensk och finsk kultur, i ett forum som i årtionden varit helt rensat på nationella inslag.

Det som hänt är faktiskt en revolution.
https://x.com/AFS_riks/status/1898691620565844145
Citera
2025-03-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Ett par AFS-relaterade saker från denna veckan:

Kasselstrand är med hos FrihetsNytt:

https://youtu.be/lTJxPD3LXA0?si=mQMKyW6IZnmSvRVy

Kasselstrand kommenterar Melodifestivaltävlingen:

https://x.com/AFS_riks/status/1898691620565844145

Vill bara skriva att dina uppdateringar uppskattas. Fortsätt med det. Du råkar inte veta hur det går för partiet nuförtiden? Typ något om medlemsantalet och dylika saker?
Citera
2025-03-13, 14:41
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vill bara skriva att dina uppdateringar uppskattas. Fortsätt med det. Du råkar inte veta hur det går för partiet nuförtiden? Typ något om medlemsantalet och dylika saker?
Jag är ju själv intresserad av AFS-relaterade saker och det man hittar kan ju passa i tråden också.

Kasselstrand har skrivit några rader, med anledning av Carl Lundströms hastiga bortgång:
Citat:
Ikväll gick jag in på Carl Lundströms flöde för att läsa de sista inlägg han lagt upp, innan han så tragiskt och hastigt omkom i flygolyckan.

Många av inläggen kände jag igen. Jag hade gillamarkerat flera av dem.

Men Carl publicerade mycket, och det hände att jag därför missade vissa inlägg. De nådde mig aldrig.

Det här var ett sådant, från den 19 februari:

"Vi behöver realistiska politiker som är redo att regera Sverige i verklighetens värld, istället för i en parfymerad fantasivärld. Gustav Kasselstrand är en sådan politiker."

Det var ord som träffade rätt i hjärtat. Det kändes speciellt att läsa. Framför allt för att Carl under en period hade tvivlat på mig och Alternativ för Sverige.

Det är sådant man får räkna med som partiledare för ett litet parti. Det är ett maratonlopp: ibland går det långsammare framåt än man hoppas, och stegen känns tyngre än de brukar. Men jag var aldrig arg eller besviken på honom. Jag tog kontakt med honom och vi diskuterade partiets väg framåt. Han fick ge sina synpunkter och jag lyssnade. Jag berättade sedan om mina tankar och han lyssnade.

Egentligen var vi nog överens om det mesta. Carl var, precis som jag, hängivet intresserad av vår tids stora utrikespolitiska och antiglobalistiska frågor. Han brann för att avslöja lögnerna och säga sanningen – och han gjorde just detta med bravur, på daglig basis. Han, precis som jag, trodde genuint på att en självständig svensk linje är det enda alternativet till global underkastelse.

Att debatten kring dessa frågor präglas av något som kan liknas vid hypnotisering eller masspsykos, bekom varken mig eller Carl. Vi var överens om att partiet måste lyfta dessa frågor – ännu oftare och ännu tydligare. Det finns så många som söker efter ett alternativ just här. Och jag har verkligen gjort mitt bästa för att föra upp dessa frågor högst upp på partiets agenda, så att vår politik på detta område får samma tyngd som i återvandringsfrågan.

Jag förstod med tiden, bland annat när Carl anmälde kandidatur inför kyrkovalet, att han återigen fått upp förtroendet för mig och Alternativ för Sverige. Jag är säker på att det hade att göra med att jag så tydligt och ofta tagit ställning mot just Ukrainahysterin, Natovansinnet, EU-tyranniet, DCA-förräderiet, SD:s undergivenhet mot Israel, med mera. Och det var just en sådan film som jag nyligen lagt upp, som Carl delade vidare med så positiva ord om mig.

Orden förpliktigar. Och de sammanfattar så väl vad som var viktigt för Carl: verklighetens värld, inte någon fantasivärld.

Jag bär med mig hans ord i min uppgift framåt.

En sak som jag missat att skriva om i tråden, är att det bland AFS:s reklamprylar numera finns "flygbiljetts-flygblad".
De borde ha funnits långt tidigare, men bättre sent än aldrig.
Sverige och Europa behöver en omfattande, tvingande, återvandring för att överleva. Logistiken finns, men den politiska viljan hos de styrande partierna saknas tyvärr.
Citat:
Ett tydligare flygblad än så här hittar du inte! Utformad som en flygbiljett tillbaka till hemlandet för missanpassade invandrare finns det inget utrymme för missförstånd – Alternativ för Sverige är partiet för dig som vill se en storskalig återvandring.

Biljetten är inspirerad av kampanjer på kontinenten; däribland AfD och Danskt Folkeparti som båda haft liknande flygblad.

Biljetten har rundade hörn, och är tryckt på ett styvt papper så det känns som en riktig flygbiljett.

För oss är det en logisk fortsättning på vår alltid pågående kampanj för återvandring: 2018 hade vi en avgångstavla med flighter till länder som Afghanistan och Syrien, ackompanjerat med flygplatsutrop om att flygen strax avgick och att "det är dags att åka hem!"
https://butik.alternativforsverige.se/flygblad-atervandringsbiljett
Här är ett exempel på en biljett som tyska AfD har använt, och som gjort pk-hjonen ordentligt upprörda:
https://x.com/iamyesyouareno/status/1879077099899871558

Hos FrihetsNytt hittar du ofta AFS-relaterat material.
Bland annat så medverkar Roger Richthoff, för att diskutera försvarsfrågor.
Ett exempel från häromdagen, då ämnet var Nato-medlemskapet:
Citat:
Ett år med Nato – Sverige lurades in i en allians som hotar vår frihet
Ett år efter Sveriges Nato-inträde ser vi konsekvenserna – ökad spänning, minskat självbestämmande och risken att dras in i andras krig. Var det verkligen detta politikerna lovade och vad de själva hoppades på? Nato-kritikern Roger Richthoff kommenterar året som gått och reagerar på de mest bisarra uttalandena.
https://youtu.be/7B2G0UEAcrU?si=mpHUS-XqKxUA1OwE

I ett avsnitt från förra veckan medverkar "SD-veteranen" Ola Sundberg. Han säger att det nuvarande SD är ett hopplöst fall, och att AFS är partiet att rösta på.
Citat:
Ola Sundberg, en av tidigaste medlemmarna i Sverigedemokraterna, berättar om hur partiet har förändrats och lämnat sina ursprungliga ideal. Han kritiserar SD:s vägval och ifrågasätter om de längre står upp för de principer de en gång kämpade för. Har partiet offrat sin själ för makten?
https://youtu.be/Cploqiw-8Cs?si=jvu0oleuZvKjWpbP

AFS jobbar vidare, bland annat med förberedelser inför kyrkovalet.
Partiet har en separat hemsida för det valet:
https://tatillbakakyrkan.nu/
Där finns partiets valmanifest.
Man hittar även användbar information. Bland annat om hur man gör för att rösta.
Exempelvis:
Citat:
Kyrkovalet skiljer sig lite från riksdagsvalet i och med att inte alla svenska medborgare har rösträtt.

För att rösta måste du:

Ha fyllt 16 år på valdagen
Varit medlem i Svenska kyrkan senast den 15 augusti 2025

Tyvärr har jag inget svar på din fråga om aktuellt medlemsantal för partiet.
Citera
2025-03-13, 20:11
Avslutad
Kommer AfS att anstränga sig nåt märkbart inför nästa val? Jag är trött på Jimmie.
Citera
2025-03-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Kommer AfS att anstränga sig nåt märkbart inför nästa val? Jag är trött på Jimmie.

Jag var trött på SD för över ett decennium sedan, och ja jag röstade in dem 2010 vilket jag fortfarande inte ångrar då invandringskritiken faktiskt blev märkbart mer rumsrent efter det. Men bortsett från det har de inte åstadkommit ett piss, utan snarare suttit och låtit all skit hända i oförminskad takt. Enda gången SD varit riktigt högljudda och passionerade har varit när det handlat om Israel den här mandatperioden.

Hoppas AfS är riktigt aggressiva inför valet 2026 för det lär finnas ovanligt många missnöjda SDare nu efter vi sett dem med verklig makt i fyra år utan att ett piss har hänt. Visst SD sitter inte i regeringen men de är det största partiet i regeringsunderlaget. Om SD vägrar något så kan de sätta stopp för regeringen (om nu inte sossepacket röstar med borgarpacket dvs).
Citera
2025-03-14, 00:25
Medlem
Citat:
Jag var trött på SD för över ett decennium sedan, och ja jag röstade in dem 2010 vilket jag fortfarande inte ångrar då invandringskritiken faktiskt blev märkbart mer rumsrent efter det. Men bortsett från det har de inte åstadkommit ett piss, utan snarare suttit och låtit all skit hända i oförminskad takt. Enda gången SD varit riktigt högljudda och passionerade har varit när det handlat om Israel den här mandatperioden.

Hoppas AfS är riktigt aggressiva inför valet 2026 för det lär finnas ovanligt många missnöjda SDare nu efter vi sett dem med verklig makt i fyra år utan att ett piss har hänt. Visst SD sitter inte i regeringen men de är det största partiet i regeringsunderlaget. Om SD vägrar något så kan de sätta stopp för regeringen (om nu inte sossepacket röstar med borgarpacket dvs).

Jag undrar om Kasslern förstår det där. Antagligen gör han det och ägnar sig åt att ljuga. Detta för att suga åt sig sin lön.
Citera
2025-03-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag undrar om Kasslern förstår det där. Antagligen gör han det och ägnar sig åt att ljuga. Detta för att suga åt sig sin lön.

Även om SD ibland inte kan påverka att vänstersidan röstar med regeringen, så kan de fortfarande vara högljudda och göra utspel för att skapa debatt och vinna sympatier från väljarna, vilket de knappast gjort under den här mandatperioden (förutom när det gäller typ Israel och lite grann med NATO). När det väl kommer till kritan, att om SD vore tillräckligt missnöjda med hur regeringen sköter arbetet, så kan SD när som helst bestämma sig för att hoppa ur samarbetet med regeringen och då blir regeringen helt plötsligt väldigt svag och kanske måste utlysa ett nyval vilket skulle kunna gjort SD ännu större (eller att de går med på SDs krav). Men att göra som SD nu har gjort dvs vara helt tysta i de viktigare frågorna och bara låta allt hända kommer med mycket stor sannolikhet göra att de kommer minska i stöd i kommande val.

Om Kasselstrand verkligen hade brytt sig om pengar så hade han glatt spelat med SD och fått en garanterad riksdagsplats som karriärpolitiker i SD, vilket han inte valde att göra.
Senast redigerad av Patch1 2025-03-14 kl. 00:39.
Citera
2025-03-14, 00:48
Medlem
Citat:
Även om SD ibland inte kan påverka att vänstersidan röstar med regeringen, så kan de fortfarande vara högljudda och göra utspel för att skapa debatt och vinna sympatier från väljarna, vilket de knappast gjort under den här mandatperioden (förutom när det gäller typ Israel och lite grann med NATO). När det väl kommer till kritan, att om SD vore tillräckligt missnöjda med hur regeringen sköter arbetet, så kan SD när som helst bestämma sig för att hoppa ur samarbetet med regeringen och då blir regeringen helt plötsligt väldigt svag och kanske måste utlysa ett nyval vilket skulle kunna gjort SD ännu större (eller att de går med på SDs krav). Men att göra som SD nu har gjort dvs vara helt tysta i de viktigare frågorna och bara låta allt hända kommer med mycket stor sannolikhet göra att de kommer minska i stöd i kommande val.

Om Kasselstrand verkligen hade brytt sig om pengar så hade han glatt spelat med SD och fått en garanterad riksdagsplats som karriärpolitiker i SD, vilket han inte valde att göra.

Nej. De måste inte utlysa ett nyval. Man kan bilda en S+M-regering till exempel. Ett skäl till det kan vara säkerhetsläget. SD skulle inte få 50%+ vid ett nyval.

Varit helt tysta? Du följer inte politiken så vad vet du. Du kanske har rätt`? Åkesson och Karlsson har tagit SD till 21% så jag utgår från att deras hanterande är bättre än ditt eftersom du har tagit... x till y%?

Där x och y inte existerar.

Grejen med Kasslern är att han faktiskt intalade sig att han skulle lyckas med AFS. Nu återstår bara att suga ut lön. Alla utom Skalle-Per har övergivit honom.
Citera
2025-03-14, 00:53
Medlem
Citat:
Nej. De måste inte utlysa ett nyval. Man kan bilda en S+M-regering till exempel. Ett skäl till det kan vara säkerhetsläget. SD skulle inte få 50%+ vid ett nyval.

Varit helt tysta? Du följer inte politiken så vad vet du. Du kanske har rätt`? Åkesson och Karlsson har tagit SD till 21% så jag utgår från att deras hanterande är bättre än ditt eftersom du har tagit... x till y%?

Där x och y inte existerar.

S+M-regering skulle snarare gynna SD och den verkligt invandringskritiska/nationalistiska sidan. Varför? För att S och M skulle minska av en sådan "svekfull" allians och SD skulle framstå som den enda verkliga oppositionen, samtidigt som politiken ändå inte skulle se så annorlunda ut än vad den gör nu idag.

SD kanske inte kan få 50 % men de skulle kunna bli större och få en ännu bättre förhandlingsbar position, under förutsättning att de har en bra förhandlare som partiledare vilket knappast Åkesson är.

SD har varit väldigt tysta kring den fortsatta massinvandringen och massutdelningen av nya svenska medborgarskap ja. I vissa frågor har de t.o.m. gått ifrån sina tidigare principer som t.ex. i EU- och NATO-frågan. De har varit väldigt tysta, passiva och låtit all skit hända, trots att de är det största partiet i regeringsunderlaget.
Citera
2025-03-14, 00:59
Medlem
Citat:
S+M-regering skulle snarare gynna SD och den verkligt invandringskritiska/nationalistiska sidan. Varför? För att S och M skulle minska av en sådan "svekfull" allians och SD skulle framstå som den enda verkliga oppositionen, samtidigt som politiken ändå inte skulle se så annorlunda ut än vad den gör nu idag.

SD kanske inte kan få 50 % men de skulle kunna bli större och få en ännu bättre förhandlingsbar position, under förutsättning att de har en bra förhandlare som partiledare vilket knappast Åkesson är.

SD har varit väldigt tysta kring den fortsatta massinvandringen och massutdelningen av nya svenska medborgarskap ja. I vissa frågor har de t.o.m. gått ifrån sina tidigare principer som t.ex. i EU- och NATO-frågan. De har varit väldigt tysta, passiva och låtit all skit hända, trots att de är det största partiet i regeringsunderlaget.

Du förstår väl att det här är komiskt?

1) Du, slumpmässig person på Flashback, vet bättre hur SD ska skötas än de som tog SD till 20%. Du kanske har rätt - och i så fall lär Åkesson göra det. Det är ett och ett halvt år kvar till valet.

2) Vi skriver dessutom om detta i en tråd om ett utmanarparti till SD som började med ett brakfiasko och efter det fiaskot fått sämre och sämre resultat.
Citera
2025-03-14, 09:35
Medlem
Citat:
2) Vi skriver dessutom om detta i en tråd om ett utmanarparti till SD som började med ett brakfiasko och efter det fiaskot fått sämre och sämre resultat.

Men varför har det gått sämre och sämre för AFS?

Kan det vara så att de som överger 8-klövern för AFS, är samma som snart därefter inser att demokrati är ett skämt och därmed även överger AFS och "demokratiska val"?

Medan 8-klöverpartierna kan liknas vid stängda rum som samlar människor, kan man kanske likna AFS vid en sluss, som bromsar vissa innan de flyter iväg till total likgiltighet inför "demokrati"?
Citera
2025-03-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Men varför har det gått sämre och sämre för AFS?

Kan det vara så att de som överger 8-klövern för AFS, är samma som snart därefter inser att demokrati är ett skämt och därmed även överger AFS och "demokratiska val"?

Medan 8-klöverpartierna kan liknas vid stängda rum som samlar människor, kan man kanske likna AFS vid en sluss, som bromsar vissa innan de flyter iväg till total likgiltighet inför "demokrati"?

Afs tidigare resor till Moskva samt att partiledningen tagit ut alla partiets pengar gör nog att folk drar sig för att gå med ett sådant parti,

Ingen vill ha ett sådant bagage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in