2025-03-13, 23:02
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Skulle kineserna ens vilja köpa när dom kan producera hemma i Kina i stället?

ISP i Sverige skulle nog jävlas med dem. Något de inte behöver bry sig om i andra europeiska länder.

Som det verkar så är Ungern där CATL vill investera. Kineserna bygger även en stor fabrik i Spanien. Inom automotive så är handelstullar alltid en faktor så de kommer vilja bygga upp fabriker lokalt i USA och EU även om de med all säkerhet också kommer exportera massor av batterier hit.
Citera
2025-03-13, 23:07
Medlem
Någon som sitter på den där fantastiska SVT-dokumentären där Camilla Qvartoft intervjuar våra hjältar utan att ställa en kritisk fråga?
Citera
2025-03-13, 23:07
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Syftet med Northvolt var aldrig att tillverka batterier, syftet var att locka investeringskapital från offentlig verksamhet och sedan sälja av sitt innehav, där måste man säga att de verkligen lyckats.
Citera
2025-03-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En fråga, när jag var ung fanns Tudor å Noak batteri fabriker här, finns d kvar tro.

Tudor fanns till sent 80-tal nånting vad jag minns, iaf den fabrik jag känner till. Nu är det Friskis&Svettis och massa annat i lokalerna...
Citera
2025-03-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Nej då, dom hade en fin dröm att rädda miljön genom att bygga Europas Egna Gröna Batteri.
Tråkigt att Svenska staten snålar och inte går in med fler miljarder så drömmen kunde lyckas.
Kinas Stat och många andra länder vet att man måste gå in med mycket pengar för att kunna lyckas med så stora projekt.

200 miljoner för Hjälten Peter förtjänar han för allt slit, det är dock inte så mycket pengar för han.
De flesta förstår nog att detta är ren ironi. Men för er som inte fattar så kan ju ingen på allvar mena att man ska kasta skattepengar på dåliga projekt som inte bär sig själva.

Tack för ett gott skratt!
Citera
2025-03-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Tudor fanns till sent 80-tal nånting vad jag minns, iaf den fabrik jag känner till. Nu är det Friskis&Svettis och massa annat i lokalerna...
Ok, var nämligen på studiebesök på ett av dem, tror Noak, de gjorde ubåtsbatterier,
Citera
2025-03-14, 00:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ni kan sluta spekulera i något kinesiskt övertagande. Sverige har sämst relationer med Kina i hela Europa. Vi har dessutom precis hindrat PTL från att starta verksamhet i Timrå.
Citera
2025-03-14, 00:21
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Vad är anledningen till att de gör i konkurs? Säljer dom inte tillräckligt eller vad?

Säljer inte tillräckligt av vad?

Tanken var väl att Northvolt skulle:
  1. Tillverka batterier
  2. Sälja batterierna som dom tillverka.
Men det sket sig väl på punkt 1.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-03-14 kl. 00:26.
Citera
2025-03-14, 00:41
Medlem
Varför vet vi inte orsaken ännu? Jag vill veta exakt på detaljnivå varför dom inte lyckats producera ett enda batteri och jag vill veta vad FAN dom har gjort i 3 års tid?

Hur inkompetenta är dom här jävla dårarna?
Citera
2025-03-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Jag tror att du satte decimalkommat lite fel, men det är ändå anmärkningsvärt (21,45 miljarder SEK - mer eller mindre).

https://youtube.com/shorts/Lbv6m2wJV...wUbtriFdjHJt5w

Googla ”Northvolt 214,5 miljarder”
Citera
2025-03-14, 00:53
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför vet vi inte orsaken ännu? Jag vill veta exakt på detaljnivå varför dom inte lyckats producera ett enda batteri och jag vill veta vad FAN dom har gjort i 3 års tid?

Hur inkompetenta är dom här jävla dårarna?

1. De bygger köper mark
Gjuter platta
Sätter upp väggar o tak. Inreder
Installerar maskiner från Kina som var totalt skit och skräp från början o instruktionerna var typ kinesiska.
2. Man rekryterar folk från alla världens delar o hörn som inte kan språket svenska eller engelska + man lurat hit familjer +medlemmar som satsat allt.

3. Man producerar typ ingenting

4 VD:n Peter Carlsson försvann med aktier och allt ridå för företag o där blev alla svenskar lurade samt
VW Volvo Scania BMW

5. Ingen bryr sig i det fega naiva tillbakadragna Sverige.
Citera
2025-03-14, 00:56
Medlem
Christopher.s avatar
Vad kan en eventuell konkursförvaltare fixa som inte bolaget redan försökt med är min tanke. Att sälja till Kina är uteslutet och tyskarna är inte intresserade. Är det inte bättre för staten att likvidera bolaget och sälja inkråmet för att spara så mycket pengar som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in