2025-03-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset
Har varit mobilfri skola i min kommun många år.

Telefoner har använts på fel sett i skolan. Mobbning, utmaningar, bilder och filmer har tagits på elever som inte velat eller varit medvetna osv.. särskilt omklädningsrummet blev en riskzon med elever som haft sina telefoner..

Jag ser både för- och nackdelar och eftersom det redan är strängt förbjudet hos oss så gör det ingen skillnad.

Lämnar barn/ungdomar inte in en telefon i skolan så kontaktas föräldrarna som då ska bekräfta om barnets telefon är hemma.. vilka arbetande föräldrar som nu har koll på det.

Vägrar barnet lämna telefonen har rektorn hotat (ja, hotat) med att han kommer ta den och inte lämna den åter! Här I kommunen är det lite före sin tid med andra ord!

Bra jobbat! Vilken kommun är det?
Citera
2025-03-13, 22:22
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Å hur tror ni vi klarade skoldagen för inte så länge sedan?
Jag vet inte när du gick i skolan, men när jag gick i skolan så hade ingen mobiltelefon och det gick utmärkt.
Citera
2025-03-13, 22:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Mycket viktig poäng. Klipp som cirkulerar för evigt för hyenor som älskar att ta del av footage av andra som pressas till att få spel. Men det är ju bara ett praNk.
Vissa kan ta att en film sprids på dem men en annan person kan ta väldigt illa vid sig för en exakt lika film. Mycket kan ske på en skola och att det alltid ska finnas människor med kameror runt omkring kan vara rätt jobbigt gissar jag.

Citat:
Jaha, videoövervakning ok? Hur skiljer du på dessa? Men en fråga för annan tråd.
Jag sa inte att videoövervakning är bra men jag gissar att vi snart har videoövervakning på skolorna på samma sätt som att det dyker upp larmbågar, skolornas dörrar låses och att man har vaktbolag som finns på skolan.

Jag är jävligt glad att jag är äldre och gick ut skolan långt innan mobiltelefoner eller något annat av det jag räknade upp ens fanns på tanke. När jag gick i skolan så lyssnade man på lärarna och man hade respekt för dem.
Jag är straxt över 50 år så är ingen dinosaurie.
Citera
2025-03-13, 22:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Vad innebär det då? Att eleverna inte får ha med sig telefonen inne på lektionen eller med till skolan överhuvudtaget?
Undrar samma. Och hur det isåfall ska efterföljas.
Citera
2025-03-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror du inte dom har föräldrarnas nr på skolan?

Ska man följa m kompis går det väl lika bra att ringa när man slutar o då få sin mob.

Jo, givetvis, man kan skruva tillbaka tiden och säga att mobilen ska lämnas hemma, ni får ringa ifrån expeditionen, min telefon eller whatever, jag skrev bara att telefonen är viktig för många barn och en värdesak
Citera
2025-03-13, 22:28
Medlem
Det är mycket bra! Barnen ska umgås och inte bli asociala varelser som bara stirrar ner i mobilen.
Citera
2025-03-13, 22:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snatch01
Är väll 100% positivt?? Vrf ska ungarna sitta med telefoner?
Jag har synpunkter på att detta är något som regeringen lägger sig i.

Går det inte att låta kommunens skolstyrelse, rektorer eller lärare hantera detta? Dessa nämnda är vuxna och kan fatta den här sortens beslut.

Jag slås av tanken att ministern inte litar på att vuxna i skolan vill elevernas bästa.
Citera
2025-03-13, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vissa kan ta att en film sprids på dem men en annan person kan ta väldigt illa vid sig för en exakt lika film. Mycket kan ske på en skola och att det alltid ska finnas människor med kameror runt omkring kan vara rätt jobbigt gissar jag.

Jag sa inte att videoövervakning är bra men jag gissar att vi snart har videoövervakning på skolorna på samma sätt som att det dyker upp larmbågar, skolornas dörrar låses och att man har vaktbolag som finns på skolan.

Jag är jävligt glad att jag är äldre och gick ut skolan långt innan mobiltelefoner eller något annat av det jag räknade upp ens fanns på tanke. När jag gick i skolan så lyssnade man på lärarna och man hade respekt för dem.
Jag är straxt över 50 år så är ingen dinosaurie.

Jag med, jag med. Det har blivit en del av att skriva det var bättre förr, men det är ju sant.
Citera
2025-03-13, 22:36
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Undrar samma. Och hur det isåfall ska efterföljas.
Ja precis vad blir konsekvenserna?
Citera
2025-03-13, 22:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag med, jag med. Det har blivit en del av att skriva det var bättre förr, men det är ju sant.

Jo, är beredd att hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Ja precis vad blir konsekvenserna?

Tanken är väl att man helt enkelt ska lägga in sin telefon i någon form av skåp. Jag gissar att ett flertal ungar kommer ta med sig en äldre telefon och lämna in för att sen ändå ha sin riktiga i skolan.
Straffet blir nog att man får lägga in sin andra telefon också.
Citera
2025-03-13, 22:59
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tanken är väl att man helt enkelt ska lägga in sin telefon i någon form av skåp. Jag gissar att ett flertal ungar kommer ta med sig en äldre telefon och lämna in för att sen ändå ha sin riktiga i skolan.
Straffet blir nog att man får lägga in sin andra telefon också.
Och vad händer när eleverna vägrar?
Citera
2025-03-13, 23:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Allra helst som lite smartare elever snabbt kommer sätta ett kontantkort i en gammal mobil som i princip alla familjer har ett antal liggande i en låda. Langa in kontantkortsmobilen till läraren och sedan är den saken löst.
Vad jag vet är det inget krav att elever har telefoner så då kan de lika gärna säga att de inte har någon. Sedan utgår jag från att den här regeln kommer innebär att telefoner som upptäcks under skoldagen plockas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in