• 1
  • 2
2025-03-13, 20:26
Medlem
Ett företag jag håller lite koll på har inte lämnat in årsredovisningen till Bolagsverket.
Sista bokslutet går till dec 2022
Hur långt över sista datum får ett företag vänta?
Vad händer om det inte redovisas?
Varför lämnas det inte in?
Citera
2025-03-13, 20:29
Medlem
Verkar vara rena vilda västern, rent för jävligt.
https://www.jensnylander.com/kaos-for-arsredovisningar/
Citera
2025-03-13, 21:12
Medlem
Inhale82s avatar
Det är för slappa regler.

Värsta straffet ett företag kan få, är ett bötesbelopp på typ 600 kronor eller liknande.
Då kan man dra på det över ett halvår efter sista datum för inlämnande.
Har själv gjort det ett par gånger.

Men väntar man för länge så drar de in F-skatt till slut, och momsregistreringen.
Så länge har jag aldrig väntat, men jag antar att det händer efter 1 Januari på nästa räkenskapsår.
Citera
2025-03-13, 21:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ett företag jag håller lite koll på har inte lämnat in årsredovisningen till Bolagsverket.
Sista bokslutet går till dec 2022
Hur långt över sista datum får ett företag vänta?
Vad händer om det inte redovisas?
Varför lämnas det inte in?

Tillslut kan bolaget bli tvångslikviderat.

https://bolagsverket.se/foretag/akti...bolag.759.html
"Om du inte lämnar in årsredovisningen i tid måste företaget betala förseningsavgifter och riskerar likvidation"
Senast redigerad av trottwell 2025-03-13 kl. 22:02.
Citera
2025-03-15, 15:16
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Tillslut kan bolaget bli tvångslikviderat.

https://bolagsverket.se/foretag/akti...bolag.759.html
"Om du inte lämnar in årsredovisningen i tid måste företaget betala förseningsavgifter och riskerar likvidation"

Precis, när aktiebolagets årsredovisning, och när det krävs revisionsberättelse, inte har kommit in till Bolagsverket inom elva månader från räkenskapsårets utgång. Det är Bolagsverket som beslutar om likvidation.

Problemet är att Bolagsverket till typ 99 % har fungerat som en ren registreringsmyndighet. Sker typ ingen kontroll av något. Det är på väg att ändras nu när politikerna ställer högre krav.
Citera
2025-03-15, 16:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Precis, när aktiebolagets årsredovisning, och när det krävs revisionsberättelse, inte har kommit in till Bolagsverket inom elva månader från räkenskapsårets utgång. Det är Bolagsverket som beslutar om likvidation.

Problemet är att Bolagsverket till typ 99 % har fungerat som en ren registreringsmyndighet. Sker typ ingen kontroll av något. Det är på väg att ändras nu när politikerna ställer högre krav.

Ja, så är det

Bolagsverket är en "avknoppning" från Patent och Registreringsverket.

Tidigare låg allt inom samma statliga verk och kallades för PRV och allt sköttes från Valhallavägen i Stockholm, det var väldigt bekvämt för oss stockholmare.
Citera
2025-03-17, 11:04
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Hur noga de är vet jag ej, men jag har fått kontroll varje år när jag skickat in årsredovisning manuellt (AB).
De har hittat stavfel/datum som varit fel etc. Inga stora fel men de har läst igenom årsredovisningen och hittat formaliafel (jag kör copy/paste från året innan och uppdaterar alla uppgifter till nästa år och ibland missas något datum).
De ekonomiska uppgifterna har de aldrig hittat några fel på eller krävt underlag på.
Citera
2025-03-17, 17:39
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Hur noga de är vet jag ej, men jag har fått kontroll varje år när jag skickat in årsredovisning manuellt (AB).
De har hittat stavfel/datum som varit fel etc. Inga stora fel men de har läst igenom årsredovisningen och hittat formaliafel (jag kör copy/paste från året innan och uppdaterar alla uppgifter till nästa år och ibland missas något datum).
De ekonomiska uppgifterna har de aldrig hittat några fel på eller krävt underlag på.

Ok, då kanske de har börjat med en del kontroller trots allt.

Jag har sett flera årsredovisningar där det är uppenbart att företaget måste ha en revisor men har det inte. Balansräkningar som inte balanserar m.m.

Finns krav nu på att Bolagsverket ska öka dessa ytterligare. Frågan är dock hur det ska finansieras, de får ju inga skattepengar för sin verksamhet idag utan endast avgifter från företagen som då inte kommer räcka.
Citera
2025-09-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det är för slappa regler.

Värsta straffet ett företag kan få, är ett bötesbelopp på typ 600 kronor eller liknande.
Då kan man dra på det över ett halvår efter sista datum för inlämnande.
Har själv gjort det ett par gånger.

Men väntar man för länge så drar de in F-skatt till slut, och momsregistreringen.
Så länge har jag aldrig väntat, men jag antar att det händer efter 1 Januari på nästa räkenskapsår.

Man får först en påminnelse på att årsredovisningen ska skickas in.
Kommer den inte in senast 31 juli om du har kalenderår så får du en förseningsavgift på 5000 kronor. Efter två månader till får du ytterligare en förseningsavgift på 5000 och efter ytterligare 2 månader får du en förseningsavgift på 10000 kronor och det öppnas ett likvidationsärende på företaget.
Citera
2025-09-18, 16:01
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spakksen
Man får först en påminnelse på att årsredovisningen ska skickas in.
Kommer den inte in senast 31 juli om du har kalenderår så får du en förseningsavgift på 5000 kronor. Efter två månader till får du ytterligare en förseningsavgift på 5000 och efter ytterligare 2 månader får du en förseningsavgift på 10000 kronor och det öppnas ett likvidationsärende på företaget.

Näe, det där är helt fel.
Vart får du de siffrorna ifrån?

Förseningsavgiften ligger på omkring 600 spänn, som sagt.
Citera
2025-09-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Näe, det där är helt fel.
Vart får du de siffrorna ifrån?

Förseningsavgiften ligger på omkring 600 spänn, som sagt.

Nej, det är den inte.
Hämtat från bolagsverkets hemsida:

Förseningsavgifter för årsredovisning
Om du inte skickar in aktiebolagets årsredovisnings*handlingar i tid måste företaget betala en förseningsavgift. Betala avgiften till bankgiro 5050-3663. Företaget behöver inte betala någon moms. Den som inte upprättar årsredovisning i rätt tid i vissa fall kan åtalas för bokföringsbrott.

Förseningsavgifter för privata aktiebolag

Tabell som visar ärende och förseningsavgift för respektive ärende.
Ärende. Kronor
Förseningsavgift 1. 5 000
Förseningsavgift 2, försening mer än två månader. 5 000
Förseningsavgift 3, försening mer än fyra månader. 10 000
Citera
2025-09-18, 18:31
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nej, det är den inte.
Hämtat från bolagsverkets hemsida:

Förseningsavgifter för årsredovisning
Om du inte skickar in aktiebolagets årsredovisnings*handlingar i tid måste företaget betala en förseningsavgift. Betala avgiften till bankgiro 5050-3663. Företaget behöver inte betala någon moms. Den som inte upprättar årsredovisning i rätt tid i vissa fall kan åtalas för bokföringsbrott.

Förseningsavgifter för privata aktiebolag

Tabell som visar ärende och förseningsavgift för respektive ärende.
Ärende. Kronor
Förseningsavgift 1. 5 000
Förseningsavgift 2, försening mer än två månader. 5 000
Förseningsavgift 3, försening mer än fyra månader. 10 000

Är det samma regler för aktiebolag och enskilda firmor?

För det låter väldigt konstigt, jag har aldrig fått sådana belopp, och jag har varit sen med bokföringen säkert 7-8 gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in