2025-03-13, 13:37
Medlem
Cameltotems avatar
Hej. Fick massa elfel på min Enyaq och bilen gick knappt över 20 kmh. Har leasing och bilförsäkring via Skoda så tänkte de är inga problem att ringa mobilitetsgarantin .

De kom snabbt och hämta bilen och körde den till verkstaden.

3 dagar efter fick jag ett samtal från verkstaden om att de är tydligen råttor eller möss som har tuggat av 8 kablar, de hade kommit in genom torpedväggen.

Nu så säger verkstaden att varken mobilitetsgarantin med bärgare och hyrbil från Skoda täcks eller själva reparationen, vilket de har sagt kommer landa på 20k.

Jag ska alltså betala runt 30k för en jävla råttas skada?

Kan de verkligen stämma att varken mobilitetsgarantin eller reparationen inte täcks utav detta?

Är det lönt att göra något ARN ärende?

Kan hemförsäkring möjligtvis täcka något?
Citera
2025-03-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hej. Fick massa elfel på min Enyaq och bilen gick knappt över 20 kmh. Har leasing och bilförsäkring via Skoda så tänkte de är inga problem att ringa mobilitetsgarantin .

3 dagar efter fick jag ett samtal från verkstaden om att de är tydligen råttor eller möss som har tuggat av 8 kablar, de hade kommit in genom torpedväggen.

Nu så säger verkstaden att varken mobilitetsgarantin med bärgare och hyrbil från Skoda täcks eller själva reparationen, vilket de har sagt kommer landa på 20k.

Kan de verkligen stämma att varken mobilitetsgarantin eller reparationen inte täcks utav detta?

Låter som det är nåt bör täckas av bilförsäkringen. Om det är helförsäkring dock...
Halvförsäkring brukar ju inte täcka djurkollisioner, olyckor, skadegörelse och sånt.
Citera
2025-03-13, 13:55
Medlem
ormbitens avatar
Ett av mina syskon fick kablar avgnagda i motorutrymmet på sin bil av möss.
Det gick på bilens maskinskadeförsäkring / elektronikskadeförsäkring.
Vet dock inte vilket försäkringsbolag dom hade.
Citera
2025-03-13, 14:15
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ett av mina syskon fick kablar avgnagda i motorutrymmet på sin bil av möss.
Det gick på bilens maskinskadeförsäkring / elektronikskadeförsäkring.
Vet dock inte vilket försäkringsbolag dom hade.

Maskinskadeförsäkringen gäller för reparation vid fel på elektroniken eller vid motorhaveri för bensin, diesel, hybrid- och eldrift. Skadan ska uppkommit av sig själv helt utan yttre påverkan.

Frågan vad yttre påverkan räknas som här..
Citera
2025-03-13, 14:25
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Maskinskadeförsäkringen gäller för reparation vid fel på elektroniken eller vid motorhaveri för bensin, diesel, hybrid- och eldrift. Skadan ska uppkommit av sig själv helt utan yttre påverkan.

Frågan vad yttre påverkan räknas som här..

Råttan förstås.
Citera
2025-03-13, 14:49
Medlem
Citat:

Bestrid, skrik, veva, var jobbig ge dig inte.
Citera
2025-03-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Bestrid, skrik, veva, var jobbig ge dig inte.

Det hjälper inte - det han pratar om är en GARANTI från tillverkaren - dvs om bilen går sönder i t ex motorn.

https://www.skoda.se/aga-bil/mobilitetsgarantin

Citat:
När gäller inte MobilitetsGarantin?
Att de vid Škoda Originalservice rekommenderade reparationer/tilläggsarbeten ej utförts.
Olycka (t. ex. att man kört på något).
Yttre påverkan.

Bristande skötsel av bilen.
Felaktigt handhavande.
Avsiktligt eller grovt vårdslöst beteende.
Eget vållande (glömt lyset på, bränslebrist etc).
Felaktig eller ej fackmannamässigt utförd reparation.
Användning av reservdelar/tillbehör ej godkända av Škoda.
Av Škoda ej godkända förändringar av bilen.
Deltagande i motorsporttävlingar.
Krig, inre oroligheter, mobilisering, jordbävningar eller andra fall av force majeure.
Škoda MobilitetsGaranti gäller inte heller om bilen är avställd eller omfattas av körförbud.

Det är ett försäkringsärende - inte ett garantiärende. Precis samma som om man krockar med bilen. Då går det inte att komma och hävda att det ska gå på garantin.

Det TS bör göra är att kontakta sitt försäkringsbolag.
Citera
2025-03-13, 16:00
Medlem
Vagnskada är väl vad det handlar om? Möjligtvis skadegörelse, men den går även under vagnskada. Så en helförsäkring bör täcka skada mm.
Citera
2025-03-13, 16:21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Sammanfattning:

1. Det är inte ett garantiärende.
2. Det går inte på hemförsäkringen.
3. Du får läsa villkoren för bilförsäkringen

Exempel från Folksam:

Citat:
Om du har bilförsäkring hos Folksam och din bil får skador orsakade av råttor och möss kan du ha rätt till ersättning. Både vår hel- och halvförsäkring gäller för maskin- och elektronikskada som påverkar bilens funktion, t ex. elektriska kablar.
Citera
2025-03-13, 17:18
Medlem
Skattmasen08s avatar
En så pass ny bil har väl vagnskadegaranti från tillverkaren samt du en halvförsäkring?

Villkoren för vagnskadegarantin?
Villkoren för halvförsäkringen?

https://carup.se/mossen-at-upp-bilens-elkablar-far-betala-chocknotan-sjalv/
Citera
2025-03-13, 19:57
Medlem
Tycker 20-30 lät billigt

100k blev det här
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=183273

Sjukt, kolla villkoren, vissa exkluderar skadedjur

Skulle lätt betala extra
Inte ens drulle på bilen täcker väl det
Citera
2025-03-14, 10:31
Medlem
kanske tid att kolla försäkringsvillkoren https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/invasiv-kabelatande-stenmard-i-skane-20210421/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in