2025-03-13, 12:32
Medlem
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
På vadå? USA och Kanada hade ju avtal innan Trump bröt det, det avtal som Trump var med om att skapa sin förra presidentperiod och var mycket nöjd med...

Trump rättade till tarifferna förra gången, medans sleepy Joe sov höjde bla Kanada tarifferna. Kollar du inte presskonferenserna där de radat upp tex Kanadas smyghöjningar. 300% på mejerivaror tex.
Citera
2025-03-13, 12:35
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det har väl varit tydligt ett tag att kanadensisk ekonomi är på väg rejält utför. Men vi ska titta på konsumtionen då som mått för orsak och samband varför kanadensare inte tar sig över gränsen iår i turist-syfte?
Är det en fråga?

Det finns uppenbara anledningar till varför kanadensare nu väljer att semestra i sitt egna land före USA.

Vi saknar fortfarande siffror från dig som stödjer ditt påstående om Kanada som ett havererat och sjunkande skepp.
Citera
2025-03-13, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Är det en fråga?

Det finns uppenbara anledningar till varför kanadensare nu väljer att semestra i sitt egna land före USA.

Vi saknar fortfarande siffror från dig som stödjer ditt påstående om Kanada som ett havererat och sjunkande skepp.

Vilka är vi?

Jag kan ta fram siffror men då är det ju en förutsättning att vi är överens om vilken parameter som man ska utgå från, där av frågan.
Citera
2025-03-13, 12:52
Medlem
Citat:
Visst trivs kanadensare i ekonomisk misär så är hemlandet en bra plats att stanna kvar i. Det enda pluset för Kanada är väl naturen, men man finner betydligt finare natur utanför Kanada.
Jag gillar skogsbryn med stora skogar bakom. Man kan leva bra och mycket billigt så med liten ansträngning. Jag har en sådan i Sverige.
Som jag skrev någonstans, min 6-rumsvilla i Sverige kostar som en etta i stan.
Fick med garage, snickarbod, 80 m2 förråd, egen brunn och trädgård med en massa bär på köpet. Och det finns en massa vilt växande mat i skogen bakom så jag behöver bara plocka. Halverar lätt matkostnaderna. En massa gratis ved längs en nära elgata om jag bryr mig att hämta. Ingen sjö inom synhåll men 4 inom gångavstånd. 15 minuter till stan. Ingen brist på parkeringsplatser
Arbetsplats på verandan och rådjur kommer alldeles intill, kanske nyfikna på vad jag gör
Citera
2025-03-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Trump rättade till tarifferna förra gången, medans sleepy Joe sov höjde bla Kanada tarifferna. Kollar du inte presskonferenserna där de radat upp tex Kanadas smyghöjningar. 300% på mejerivaror tex.
Menar du SANNA presskonferenser
eller Trumps LÖGNER?
Citera
2025-03-13, 12:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Vilka är vi?

Jag kan ta fram siffror men då är det ju en förutsättning att vi är överens om vilken parameter som man ska utgå från, där av frågan.
Vi som läser i tråden och vill se de siffror som visar att Kanada är ett havererat och sjunkande skepp.

Du får fria tyglar att ta fram de siffror du vill, så tar vi det därifrån.
Citera
2025-03-13, 13:07
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ditt inlägg är verkligen ett potpurri av projicering och irrelevans. Kritik ej baserad på fakta har alltid varit Donald Trumps MO sedan hans första presidentkampanj. Att använda banala och nedsättande ord gällande politiska motståndare är hur han själv (och hans supportrar) alltid har agerat, och hur han lyckades göra faktagranskning som ett verktyg för kritik irrelevant.

I grunden är det ju knappast saker som "woke", transor och kvinnosporter som är problemen som USA har att lösa för att göra landet "great" igen. Men nu tror ändå de socialkonservativa att han står på deras sida medans han till applåder nedmonterar deras samhälle för generationer framåt.

Intressant också att du sladdar in på Northvolt, gissningsvis bara därför att det ligger lättillgängligt i ditt närminne tack vare gårdagens svenska media. Den amerikanska motsvarigheten skulle vara Tesla, som ironiskt nog dyker på börsen i rasande fart.
Och terrorstämpeln kring Teslas egendom samt bilreklamen inspelad på vita husets uppfart borde egentligen få alla att sätta kaffet i halsen. Men nu när fakta är någonting subjektivt så kan man uppenbart välja att ignorera detta.
Ja som vanligt ingen faktabaserad kritik mot trump förrutom att du jämför tesla med northvolt.

Skillnaden är hårfintesla tillverkar och säljer bilar. Northvolts affärside är att plocka ut bidragspengar berika sig själv utan att själva tillverka något som sedan säljs vidare.

Sedan att du tycker det är ok att män boxas med tjejer som man ger på käften det är som sagt beklämmande och tyder på vanföreställningar och psykisksjukddom
Senast redigerad av analking 2025-03-13 kl. 13:13.
Citera
2025-03-13, 13:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ja som vanligt ingen faktabaserad kritik mot trump förrutom att du jämför tesla med northvolt.

Skillnaden är hårfintesla tillverkar och säljer bilar. Northvolts affärside är att plocka ut bidragspengar berika sig själv utan att själva tillverka något som sedan säljs vidare.
Vad för fakta i ditt inlägg skulle jag bemöta? Faktabaserad kritik biter som sagt inte på Trump eller hans supportrar.

Både Tesla och SpaceX har mottagit drygt 40 miljarder dollar i investeringar från staten över en tjugoårsperiod. Räkenskapsåret 2024 gjorde just Tesla en vinst på drygt 2,3 miljarder dollar men betalade ingen federal inkomstskatt.
De senaste tre åren har Tesla bidragit med drygt 48 miljoner dollar av sina vinster på 10,8 miljarder (0,4%).

Om nu Trump vill berika USA så kan han göra det på andra vis än handelskrig med sina allierade grannar. Låt de stora företagen och de rikaste människorna skatta några procent mer, istället för att lägga över ansvaret på de enskilda arbetarna som nu tvingas betala högre priser på nödvändiga varor.
Senast redigerad av 5549 2025-03-13 kl. 13:35.
Citera
2025-03-13, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag gillar skogsbryn med stora skogar bakom. Man kan leva bra och mycket billigt så med liten ansträngning. Jag har en sådan i Sverige.
Som jag skrev någonstans, min 6-rumsvilla i Sverige kostar som en etta i stan.
Fick med garage, snickarbod, 80 m2 förråd, egen brunn och trädgård med en massa bär på köpet. Och det finns en massa vilt växande mat i skogen bakom så jag behöver bara plocka. Halverar lätt matkostnaderna. En massa gratis ved längs en nära elgata om jag bryr mig att hämta. Ingen sjö inom synhåll men 4 inom gångavstånd. 15 minuter till stan. Ingen brist på parkeringsplatser
Arbetsplats på verandan och rådjur kommer alldeles intill, kanske nyfikna på vad jag gör

Ja det låter väl som en liten trevlig svensk-idyll men det är nog inte alla fattiga kanadicker som har det utgångsläget. 🤠

De flesta utarmade kanicker som vill uppleva naturen i Kanada får väl nöja sig med att tälta, och det är ju inte alla som klarar av sådant obekvämt liv.

Jag är övertygad om att de kommer belåna sig ännu mer framöver för att ta sig över gränsen mot närmsta playa och slippa mygg och granbarr i röven. 🌲
Citera
2025-03-13, 13:46
Avslutad
Citat:
Vi som läser i tråden och vill se de siffror som visar att Kanada är ett havererat och sjunkande skepp.

Du får fria tyglar att ta fram de siffror du vill, så tar vi det därifrån.

Så, siffror på deras konsumtionskraft då är vi överens om?
Citera
2025-03-13, 13:51
Medlem
analkings avatar
Citat:
Vad för fakta i ditt inlägg skulle jag bemöta? Faktabaserad kritik biter som sagt inte på Trump eller hans supportrar.

Både Tesla och SpaceX har mottagit drygt 40 miljarder dollar i investeringar från staten över en tjugoårsperiod. Räkenskapsåret 2024 gjorde just Tesla en vinst på drygt 2,3 miljarder dollar men betalade ingen federal inkomstskatt.
De senaste tre åren har Tesla bidragit med drygt 48 miljoner dollar av sina vinster på 10,8 miljarder (0,4%).

Om nu Trump vill berika USA så kan han göra det på andra vis än handelskrig med sina allierade grannar. Låt de stora företagen och de rikaste människorna skatta några procent mer, istället för att lägga över ansvaret på de enskilda arbetarna som nu tvingas betala högre priser på nödvändiga varor.

Ja och musk har utvecklat en raket som inte ens nasa eller förresten ingen annan nation kunnat utveckla dvs en raket som kan återanvändas.och tesla har ju sålt en mängd bilar som ständigt utvecklats som bättre bilar med tillhörande infrastruktur än någon europeisk tillverkare mäktat med. Och detta anser du vara att likna med northvolts mumbojumbo som ju varit en stor jävla bluff.

Ta in det i din hjärna

Och vad gäller trumps tarifer och militära kostnader vill ju bara trump att det skall råda rättvisa. Usa kan inte betala allt och europa småsmulor

Att gö
Jämföra en kille som bygger raketer som kan flyga till mars med en firma som inte kan bygga ett batteri till en bil. Man baxnar
Senast redigerad av analking 2025-03-13 kl. 13:58.
Citera
2025-03-13, 13:55
Medlem
5549s avatar
Citat:
Så, siffror på deras konsumtionskraft då är vi överens om?
Det känns som att du har siffror laddade i bössan eftersom du fortsätter om just detta?

Fram med dom nu bara. Men ju mer desto bättre, naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in