2025-03-13, 11:47
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
De bryr sig mest om att kalla elon för nazist och kommentera trumps frisyr. Faktabaserad kritik finns ju inte tyvär. Men nu har trump beslutat sig för att göra upp med woke helt och hållet. Mycket bra vi behöver inte dessa sjuka tävlingar där karlar boxas mot kvinnor och företag likt Northvolt
Ditt inlägg är verkligen ett potpurri av projicering och irrelevans. Kritik ej baserad på fakta har alltid varit Donald Trumps MO sedan hans första presidentkampanj. Att använda banala och nedsättande ord gällande politiska motståndare är hur han själv (och hans supportrar) alltid har agerat, och hur han lyckades göra faktagranskning som ett verktyg för kritik irrelevant.

I grunden är det ju knappast saker som "woke", transor och kvinnosporter som är problemen som USA har att lösa för att göra landet "great" igen. Men nu tror ändå de socialkonservativa att han står på deras sida medans han till applåder nedmonterar deras samhälle för generationer framåt.

Intressant också att du sladdar in på Northvolt, gissningsvis bara därför att det ligger lättillgängligt i ditt närminne tack vare gårdagens svenska media. Den amerikanska motsvarigheten skulle vara Tesla, som ironiskt nog dyker på börsen i rasande fart.
Och terrorstämpeln kring Teslas egendom samt bilreklamen inspelad på vita husets uppfart borde egentligen få alla att sätta kaffet i halsen. Men nu när fakta är någonting subjektivt så kan man uppenbart välja att ignorera detta.
Citera
2025-03-13, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Anför gärna lite belägg.

Visst, men innan dess, anser du att gemene kanadick har god ekonomi?
Citera
2025-03-13, 12:00
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Är det en fråga om åsikt menar du?

Definiera att ha "god ekonomi" i landet Kanada. Vilka siffror tittar du på?
Citera
2025-03-13, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Är det en fråga om åsikt menar du?

Definiera att ha "god ekonomi" i landet Kanada. Vilka siffror tittar du på?

I detta fallet får man titta på hur konsumtionsstarka de är eller hur? Eller tycker du vi ska utgå från andra parametrar?
Citera
2025-03-13, 12:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

"Canada is the top source of international visitors to the United States, with 20.4 million visits in 2024, generating $20.5 billion in spending and supporting 140,000 American jobs. A 10% reduction in Canadian travel could mean 2.0 million fewer visits, $2.1 billion in lost spending and 14,000 job losses."

Ovanstående är fakta, och att du "anser" att Kanadensarna är fattiga och inte har råd att turista i USA är alltså inte bara irrelevant utan helt felaktigt.

Källa: https://www.ustravel.org/press/potential-results-decline-canadian-travel-united-states
Citera
2025-03-13, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Canada is the top source of international visitors to the United States, with 20.4 million visits in 2024, generating $20.5 billion in spending and supporting 140,000 American jobs. A 10% reduction in Canadian travel could mean 2.0 million fewer visits, $2.1 billion in lost spending and 14,000 job losses."

Ovanstående är fakta, och att du "anser" att Kanadensarna är fattiga och inte har råd att turista i USA är alltså inte bara irrelevant utan helt felaktigt.

Källa: https://www.ustravel.org/press/potential-results-decline-canadian-travel-united-states

Var framgår det att de siffrorna är baserade på turism?
Citera
2025-03-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
På vadå? USA och Kanada hade ju avtal innan Trump bröt det, det avtal som Trump var med om att skapa sin förra presidentperiod och var mycket nöjd med...

Det är bara lögnaktiga siffror som Trumps tangentbordskrigare slänger ur sig helt random. Ingen har lyckats belägga påståenden om att Kanada på något sätt skulle ha brutit mot det handelsavtal som skrevs med Trump under förra ämbetsperioden. Ett avtal som han dock ifrågasatte ”vilken idiot som hade skrivit under”, innan han i dig att det både tillkommit på hans initiativ liksom att det var han som hade tecknat.
Citera
2025-03-13, 12:18
Medlem
5549s avatar
Citat:
I detta fallet får man titta på hur konsumtionsstarka de är eller hur? Eller tycker du vi ska utgå från andra parametrar?
Det beror väl på vilken provins du tittar på.

Jag har själv ingen stenkoll på "gemene mans" ekonomi i Kanada, men en snabbtitt visar att köpkraften hos arbetande kanadensare är rätt okej. Men det är skillnad som sagt om du bor i centrala Toronto eller ute på vischan. Bor du exempelvis längre upp så kan du vara beroende av veckovisa varuleveranser via flyg och då blir allting dyrt.

Sen så är man nu mitt uppe i ett handelskrig med USA så en stor variation kan förekomma beroende på varor och material.

Det är du som påstår att Kanada är ett "havererat sjunkande skepp", det är egentligen du själv som ska visa siffror som belägger det.
Citera
2025-03-13, 12:18
Medlem
Citat:
Väljer? De har helt enkelt inte råd att åka utomlands. Kanada är ett havererat sjunkande skepp.
Varför åka utomlands om man trivs hemma??

Då jag i tonåren blev förbannad på Sveriges skattereglers misshandel av uppfinnare då jag inte fick dra av matrialkostnaden till en prototyp, var det bara Kanada och Australien som jag funderade på att emigrera till...
Citera
2025-03-13, 12:27
Medlem
Citat:
Har inte kollat, men antar att i Kanada kan man köpa fint placerade fastigheter mycket billigare än i USA, för Amerikaner blir positivt chockade hur billigt man kan köpa intressant placerade fastigheter i Sverige...
I Sverige kan man fortfarande casha sådana fastigheter för en summa i storlek som behövs bara till kontanttinsats på andra ställen. ( T ex min 6-rumsvilla med fin utsikt och inga störande grannar kostar bara som en liten etta i storstan.)
Citera
2025-03-13, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det beror väl på vilken provins du tittar på.

Jag har själv ingen stenkoll på "gemene mans" ekonomi i Kanada, men en snabbtitt visar att köpkraften hos arbetande kanadensare är rätt okej. Men det är skillnad som sagt om du bor i centrala Toronto eller ute på vischan. Bor du exempelvis längre upp så kan du vara beroende av veckovisa varuleveranser via flyg och då blir allting dyrt.

Sen så är man nu mitt uppe i ett handelskrig med USA så en stor variation kan förekomma beroende på varor och material.

Det är du som påstår att Kanada är ett "havererat sjunkande skepp", det är egentligen du själv som ska visa siffror som belägger det.

Det har väl varit tydligt ett tag att kanadensisk ekonomi är på väg rejält utför. Men vi ska titta på konsumtionen då som mått för orsak och samband varför kanadensare inte tar sig över gränsen iår i turist-syfte?
Citera
2025-03-13, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Varför åka utomlands om man trivs hemma??

Då jag i tonåren blev förbannad på Sveriges skattereglers misshandel av uppfinnare då jag inte fick dra av matrialkostnaden till en prototyp, var det bara Kanada och Australien som jag funderade på att emigrera till...

Visst trivs kanadensare i ekonomisk misär så är hemlandet en bra plats att stanna kvar i. Det enda pluset för Kanada är väl naturen, men man finner betydligt finare natur utanför Kanada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in