2025-02-22, 09:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Försvarsmakten (K 4 först ut att tilldelas nya vapnen: ”Kommer bli jättestor förändring”):

Kanske nån av dessa dussintalet lumpare som har ett konto på Flashback och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Se så, var inte blyga.
Högvakten gick med AK24 nyligen, vet inte från vilket av pansarregementen, så AK24 verkar utdelad på flera arméförband och en flygflottilj.
Citera
2025-02-22, 12:40
Avslutad
Det verkar vara en AR-15 fast med gaskolv, eller vad det nu heter på svenska.
Citera
2025-03-12, 11:59
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Nödstopp för försvarets nya automatkarbiner

https://omni.se/anvandningen-av-nya-automatkarbiner-nodstoppas/a/wgL3g5

Citat:
All användning av Försvarsmaktens nya automatkarbin AK 24 stoppas akut efter potentiellt farliga incidenter, rapporterar DN.

Under värnpliktsutbildningen har ett fel uppstått på ett fåtal vapen, enligt Philip Simon, senior rådgivare åt Försvarsmaktens operationsledning.

– Av någon anledning har det blivit cirka en sekunds fördröjning mellan att avtryckaren trycks in och skottet går av, säger han.

Mer detaljer:
https://www.threads.net/@taktisk/post/DHFwTnOow9x?xmt=AQGzV_Labwq6CCAC4eYv0Hz6Fyf2vmDPxv XLoPZMZAgyvg
Senast redigerad av veni.vidi.vomui 2025-03-12 kl. 12:02.
Citera
2025-03-12, 12:12
Medlem
TELAVIV91s avatar
Eftersom de kan täcka behovet genom gamla ak4 och ak5 och M4(ska de köpas in eller finns de redan?) är det ingen stor grej alls
Citera
2025-03-12, 16:53
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag är okunnig om skjutvapen. Kan någon förklara hur det kan vara en sekunds fördröjning tills skottet går av på de defekta automatkarbinerna?
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2025-03-12 kl. 17:11.
Citera
2025-03-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag är okunnig om skjutvapen. Kan någon förklara hur det kan vara en sekunds fördröjning tills skottet går av på de defekta automatkarbinerna?

Eftersom slagstiftet tydligen ändå har tillräcklig kraft att antända tändhatten, så är min gissning att slagstiftet blir hängande tidigt i kanalen.

Det kan vara att toleranserna är såpass tighta att slagstiftet kilar sig lätt i samma läge där den ligger på upphaket.
Jag vet inte om dessa problem uppkommer i samband med inoljning eller vatten.
Det hade varit intressant att veta.

Notera att Tighta toleranser även påverkar eventuella slagstiftsfjädrar.
Senast redigerad av Dörren 2025-03-12 kl. 18:26.
Citera
2025-03-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Eftersom slagstiftet tydligen ändå har tillräcklig kraft att antända tändhatten, så är min gissning att slagstiftet blir hängande tidigt i kanalen.

Det kan vara att toleranserna är såpass tighta att slagstiftet kilar sig lätt i samma läge där den ligger på upphaket.
Jag vet inte om dessa problem uppkommer i samband med inoljning eller vatten.
Det hade varit intressant att veta.

Notera att Tighta toleranser även påverkar eventuella slagstiftsfjädrar.

Kan det inte va hanen som ”sitter fast” i uppspänt läge någon sekund?

Olja/fett i mekanismen?
Hanbulten sitter för tight eller är ojämn?
Nåt som sitter snett i mekanismen?
Citera
2025-03-12, 20:38
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Tydligen har man på AK 24 valt att använda en "two-stage trigger", medan originalet hade en "single-stage trigger".
Länkar några videor om skillnaden, den mer komplicerade "Two-stage" ger en bättre känsla i trycket för precisionsskytte men verkar också mekaniskt känsligare. Kanske där problemet sitter?

https://youtu.be/z4MA5OqTsWU

https://youtu.be/oyk7KIOxTH0?t=252
Citera
2025-03-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kan det inte va hanen som ”sitter fast” i uppspänt läge någon sekund?

Olja/fett i mekanismen?
Hanbulten sitter för tight eller är ojämn?
Nåt som sitter snett i mekanismen?

Jodå, det kan det ju vara.
Mitt förslag är inte det enda.
Citera
2025-03-13, 00:55
Medlem
Någon form av ytbehandlingsproblem som resulterar i fläckvis ojämn yta med högre friktion kanske?
Citera
2025-03-13, 10:39
Medlem
Jag vet inte om jag är sen på bollen, men jag läste just på Omni om problemet med nya automatkarbinen. Det är vad det är. MEN när jag läste sista raderna, vad vapnet kostar, höll jag på att trilla av toalettstolen. 45 000 kronor!! Förtifemtusen! Vad i hela helv... Hur kan det kosta så mycket, i de kvantiteterna? Kommer de med livstids garanti?

Jag hade gissat på ett par tusenlappar styck. Men jag är uppenbarligen född i farstun, i det hänseendet.
Citera
2025-03-13, 11:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Jag vet inte om jag är sen på bollen, men jag läste just på Omni om problemet med nya automatkarbinen. Det är vad det är. MEN när jag läste sista raderna, vad vapnet kostar, höll jag på att trilla av toalettstolen. 45 000 kronor!! Förtifemtusen! Vad i hela helv... Hur kan det kosta så mycket, i de kvantiteterna? Kommer de med livstids garanti?

Jag hade gissat på ett par tusenlappar styck. Men jag är uppenbarligen född i farstun, i det hänseendet.

Det är "militära priser" vi pratar om. Styckpriset är förmodligen utslaget på behovsanalys, offertberedning, urvalsprocess, tester, omförhandling (vi är intresserade om x, y och z kan anordnas som vi vill"), ny testning, inköp, reservdelsanskaffning mm.

Egentligen bör styckpriset nog bedömas efter vad SAKO kan sälja ytterligare 5000 karbiner för vid ett kompletteringsköp - då kommer vi närmare ett (tillverkningspris+realistisk handelsvinst).

Det finns roliga exempel på sådant, styckpris på godkända brandsläckare för fordonsmontering, verktyg i verktygssatser mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in