Citat:
Ursprungligen postat av
Odaxu
Jag vet inte om jag är sen på bollen, men jag läste just på Omni om problemet med nya automatkarbinen. Det är vad det är. MEN när jag läste sista raderna, vad vapnet kostar, höll jag på att trilla av toalettstolen. 45 000 kronor!! Förtifemtusen! Vad i hela helv... Hur kan det kosta så mycket, i de kvantiteterna? Kommer de med livstids garanti?
Jag hade gissat på ett par tusenlappar styck. Men jag är uppenbarligen född i farstun, i det hänseendet.
Det är "militära priser" vi pratar om. Styckpriset är förmodligen utslaget på behovsanalys, offertberedning, urvalsprocess, tester, omförhandling (vi är intresserade om x, y och z kan anordnas som vi vill"), ny testning, inköp, reservdelsanskaffning mm.
Egentligen bör styckpriset nog bedömas efter vad SAKO kan sälja ytterligare 5000 karbiner för vid ett kompletteringsköp - då kommer vi närmare ett (tillverkningspris+realistisk handelsvinst).
Det finns roliga exempel på sådant, styckpris på godkända brandsläckare för fordonsmontering, verktyg i verktygssatser mm.